CAP21 Tony Clark kit herziening

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door cuwaert, 5 aug 2021.

  1. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    118
    De intro van deze berichtentrein is reeds gegeven in het bouwverslag Tomsky van deze kit.
    Initieel had ik het plan opgevat om deze kit te bestellen en te bouwen. Wat me tegenhield was de vleugel in 1 stuk (vervoer, verplaatsing). Ik zit namelijk in een kelder met mijn spullen.
    Omdat ik voorzien ben van werktuigen voor het zelf bouwen van niets tot iets dacht ik , misschien bestel ik enkel de tijdrovende zaken zoals gfk-delen, landingstel enzo.. en het houterig gedeelte, mits de gewenste modificaties, doe ik zelf. Scheelt meteen een stuk in euro's ook.
    Wat daarvoor staat te gebeuren is het inscannen in mijn CAD-applicatie van het plan om daar de gewenste wijzigingen aan te brengen en de onderdelen uiteindelijk te kunnen frezen (CNC).
    Wat de uiteindelijke modificaties betreft zal ik later verslag over uitbrengen, eerst nog s goed nadenken.
    Vleugel in 2 helften voor te beginnen, schrijf dat al maar op.
    Bijgevoegd enkele verwezenlijkingen van zelfde taille als de TC CAP21.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Cnn en ramses vinden dit leuk.
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.926
    Locatie:
    Heeze
    .
    Prachtige kisten!
    Ga je verslag volgen.

    Groeten, Ramses
    .
     
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.667
    Locatie:
    groningen
    Wat is dat grijze dubbeldekkertje op de achtergrond voor model?


    jan.
     
  4. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    118
    dat is een Tomtit van Veron die ik op plan gemaakt heb enkele jaren geleden, en getransformeerd naar electro.

    Maar de Cap21. Ik heb de plannen thuis gekregen en heb teen en tander aan het afwegen geweest.
    Na inlezing naar jpg formaat en dat naar het Cad program heb ik reeds een schets gemaakt met ribposities van de vleugel.
    Initieel heb ik voor deling in het midden gekozen, dus beide helften tegen mekaar. Dan blijft de romp ongewijzigd en rc-toegang langs onder.
    Het landingstel moet hoedanook afneembaar zijn voor vlot vervoer, daar kan ik niet buiten, heb dat bij mn Cap20 ook zo gemaakt (een systeem met één schroef)
    Bij den 21 zullen het er 3 zijn per poot, niks aan te doen, heb voorlopig geen betere oplossing.
    Ben ook een systeem aan't overwegen met gesloten romp vanonder en de vleugels via buis tegen de romp. Vleugelaanwerkingen en romp worden dan één geheel.
    Landingstel komt dan wel direkt tss rib1 en 2, dus dat vergt wat versterking maar zeker niet onoverkomelijk.
    Romp modificeren naar toegang van boven.
    Dit vergt natuurlijk nauwkeurigheid op het plan voor de correcte aansluiting met vleugelovergangen, en ik heb gemerkt dat die een lengte hebben van 406mm (getekend
    op rompplan) en de vleugel heeft een koorde van 416 mm? Heb ik iets niet in de mot of is dat een foutje? In elk geval zal ik bij deze optie verplicht zijn vleugelovergangen
    en best ook de rest in huis te hebben vooraleer de kist te maken , maar ja, dat is hoedanook het veiligst.
    Dan is er nog de kwestie rolroeren, deze vind ik te smal, vind ik niet mooi dus opteer voor volle koorde, dat is tipkoorde/3.
    Risico op flutter? . Flutter is dikwijls fataal, dus enige overwegingen dringen zich op.
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    6.611
    Locatie:
    Ede
  6. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    118
    toch ff verklaren waarom
    ik vleugeldeling tegen de romp overweeg.
    De vleugel heeft v-stelling maar het stuk in de romp is recht.
    Dit betekent dat ik de vleugelbeplanking niet in één stuk naar het midden kan aanbrengen.
    Vleugeldeling in het midden includeert het gebruik van glasvezelversterking ter hoogte van de knik aan de romp en aangezien ik folieafwerking verkies
    ben ik daar een beetje vies aan.
    Een mogelijkheid is rechttoerechtaan werken en het middenstuk dus niet als een recht gedeelte bouwen. Een klein schaalcompromis dus.
    Das weer afwegen, wil ik dat of niet.
    Vleugeldeling aan de romp includeert dan weer rompmodif ter hoogte van stuurhutkoepel ? Onderzoeken of dat kan.
    Altijd voorzichtig zijn of ik de hele boel niet nodeloos ingewikkeld maak.

    Jaaa ik weet het, het begin van een ontwerp is altijd veel afwegen en een hoop gelul.
     
  7. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    118
    Simpelste oplossing, mits een kleine schaaltoegeving, gewoon centrale deling. Geen rompmodif vereist. vleugel.JPG
     
  8. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    57
    Dat is inderdaad een simpele oplossing, ik zag dat de v-stelling bij de Cap minimaal is. Misschien is het mogelijk dat je het middenstuk van de vleugel toch vlak kan krijgen door de ribben aan te passen.

    Iets wat mogelijk ook een oplossing is om de vleugel deelbaar,- schaal,- en sterk te krijgen is door het landingsgestel uit 1 deel te maken. Zoals je aangeeft wil je het landingsgestel toch voor transport demonteren. Dus als je 1 breed U-vormig landingsgestel maakt kan je hem verzonken in de vleugel monteren en hiermee de 2 vleugelhelften koppelen.

    4C58C609-180C-43EB-9C79-A8716E70C511.jpeg

    Succes met het uitdokteren, en met de bouw.

    groet Frans
     
    ramses vindt dit leuk.
  9. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    118
    Het landingstel van TC is spijtig genoeg in 2 delen en ik ben van plan enkel de houtstructuur te "moderniseren".
    Vleugel zalik misschien in 3 delen maken, middenstuk en vleugels aanbouwen via buis zodat ik geen rompmodifs hoef te doen.
    Ronde hoeklijsten van de romp heb ik niet dus dat ga ik met driekantlijst maken en dan rond schuren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    118
    Heb dat plan eens goed bekeken en ik denk dak het meeste anders zal doen. Ik zie dat er balsa planken van 6.5mm gebruikt zijn. Dat is een rare maat , en dik. Daaraan herken je het jaren 70 ontwerp. Niks mis mee natuurlijk, dat is al talloze keren bewezen maar het is niet mijn stijl van bouwen.
    De romp zal in 3mm gemaakt worden (meestal gebruik ik 2.5 mm).
    Ik vind het stom dat ik nog s extra moet betalen voor de motorplaattekening. Enkele jaren geleden was die nog gratis beschikbaat op de site(schaal 1/1) en dat voor hun eigen systeem te kunnen installeren plus dat het getekende op plan niet meer beschikbaar is. Dat vind ik lullig, potverdorie nog aan toe. Een klein beetje klantvriendelijkheid kan nooit kwaad en staat fraai in de huidige marketeerjungle waar de mensen uitmelken een vak aan de universiteit is geworden.
    Ik heb ondertussen de motorkap en de vleugelaanwerkingen toe gekregen. Top kwaliteit moet ik zeggen.
    Dus ik kan verder aan de tekening van de romp die grotendeels herzien zal worden en dus meer werk dan verwacht, en ik ben dan ook nog bezig aan een sv4 tussendoortje ,engelse bouwdoos, veel duimen en voeten vermengt met het
    enige en echte moderne Metrisch Stelsel en dus oerverwarrend, of misschien ben ik het niet meer gewend van bouwdozen ineen te plekken.
    Ah ja ook dit nog, in vorige eeuw heb ik nog eens een cap21 2m gemaakt destijds ver terug in de tijd met een webra bully methanoller. Is ijzona ontploft door flutter op rollen maar ik heb geluk gehad dat de vleugels eraf vielen na de landing.
     
    Cnn, curley en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  11. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    118
    Hallo , ik ben r wat uit geweest, een probleem met emailadres of zoiets.
    Volgende opties heb ik overwogen ivm de bouw van de Cap21
    optie 1

    TC oplossing, dus zg62 met entourage. Kostprijs ca 800€.
    Dit is het eenvoudigste als je het zo compleet doet en niets verandert aan de motorophanging.
    De op de motor vastgeschroefde demper is een delikate oplossing. Veranderingen op dit niveau kan leiden
    tot grote problemen op vlak van vibratie en schade aan de demper.
    TC is erg duur en dus:
    optie2

    Een 3w55 op rubber en TC demper achter de motor dwars gemonteerd en bevestigd met de
    voor mij vertrouwde methode en tot dus ver feilloos.
    3w55 omdat de cilinder 110 mm achteruit staat tov meenemer en dus makkeijk in de motorkap kan,
    dit in tegenstelling tot bv de DLE-familie die maar 87 mm naar achter gaat en dus doorbreekt.
    Voor mij onaanvaardbaar.
    Nadeel? ja, niet beschikbaar momenteel en gezien deze povere tijden, wanneer wel? of ooit nog?

    Hier een heel sumiere afbeelding van wat ik bedoel
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • romp.JPG
      romp.JPG
      Bestandsgrootte:
      136,1 KB
      Weergaven:
      71
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.825
    Locatie:
    Rotterdam
    qua vleugel:
    kijk voor het idee even bij de mamba 70
    www.resources.flexinnovations.com/files/Mamba70ccManual_EN_V1.8_C.pdf
    midden van de vleugel vast in de romp.
    stuk carbon pijp in de vleugel maken, door het midden heen. 1 boutje per vleugel, en klaar ben je.
    al zal dit vast wel de constructie stevig veranderen..

    met een beetje vogelen en handig stukje houtbewerking zou je het landingsgestel met hetzelfde boutje door en door vast kunnen zetten.
    vast is vast..
    of een overzetkap in het midden maken.
    landingsgestel vastschroeven, en de overzetkap erop om alles aan het zicht te onttrekken..

    qua motor, er zijn meer motoren..
    Kolm, EME, merken genoeg.
    ze zullen toch niet allemaal dezelfde mal gebruiken?
     
  13. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    118
    Bedankt voor de info.
    Er is een hoogtebeperking voor de motor, ik wil geen of zo weinig mogelijk uitstekende delen.
    4takt komt dan al niet in aanmerking tenzij 2 cilinder maar te duur.
    Normaal werk ik met 2dehands kwaliteitsmotoren zoals 3w, zdz, da, maar die zijn momenteel niet meer beschikbaar...of je moet ze op hun nest kunnen pakken.
    Dus, gaat mijn aandacht naar een DLE. Ik weet dat ik dat eerder had uitgesloten maar daar was een modeleringsfout de oorzaak van.
    Enkel bougiekap zal uitsteken maar daar kan ik mee leven zij het met enige boetedoening.
    Ik hoop dat de kwaliteit van DLE ondertussen wat aangedikt is , het is een eerste orde cloon. EME,DA,RCGF is 2de orde denk ik, daar heb ik geen vertrouwen in
    al teveel braggel van gezien, veel van 2de orde clonen zijn mechanisch niet integer, tenzij je chance hebt.
    Vleugel moet ik nog verder uitspitten maar das voor later. Ik zal zeker mijn licht zowat overal opsteken om mijn armtierige hersenen wat voeding te geven.
    De demper zal een zelfbouw worden , zoals dat bij schaal-semischaalmodellen bijna altijd moet.
    Materiaal van Zimmerman (80x160mm) dwars achter de motormontage.
    Heb ondertussen ook de modellering van de motorkap wat nauwer bij de werkelijkheid doen aansluiten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • romp.JPG
      romp.JPG
      Bestandsgrootte:
      157 KB
      Weergaven:
      28
  14. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.275
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Benieuwd of dit op eigen ervaring is gebaseerd of op verhalen van. Zelf heel wat motoren gehad. Dle, eme, 3w, da, zenoah en mvvs

    Maar meeste pech had ik met 3w of mvvs
    Heb een van de eerste dle motoren. Toen gekocht via hobbyking nergens anders tekoop heeft dik 400ltr benzine gezien en heb daar 1x lagers van moeten vervangen.. eme motoren gehad liepen top. Heb er nog een op de paf.
    Maar da en 3w meer gezeur mee gehad.
    Mvvs helemaal rampenplan geweest
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.825
    Locatie:
    Rotterdam
    de 2 da's die ik heb, hebben nog geen gekke dingen gedaan.
    DA is volgens mij geen clone..
    Als ik mij niet heel sterk vergis, is DLE een clone van DA.
    DA is ook amerikaans, DLE zit meer in de hoek van de veel kopierende vrienden.
    An sich niet erg, je hoort er weinig gekke dingen van. en een deel van de gekke dingen is dan nog gewoon "gebruikersfout"

    Maar, goed beschouwd heb je van alle merken ergens wel horrorverhalen staan.
    en alle merken hebben wel eens een periode wat minder gepresteerd.
    EME en rcgf heb ik nooit nagezocht, weet ik niet.
    Soms kunnen clones ook gewoon goed zijn, als er maar een bedrijf achter zit wat een beetje vooruit wil.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  16. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    118
    Sorry, ik bedoelde DLA ipv DA. Ja heb ook al probleem gezien met alle 2.Heb een DL gehad, prima motor volle 2 jaar lang, en toen was de big-end lager kaduk.45 euro kosten en back in busines.
    Het verhaal gaat dat je iets meer geluk moet hebben met de chinese produkten tov de europese. Misschien is dat al veranderd ik weet het niet.
    Ik heb 2 3w's en een zdz voor een globaal bedrag van 375 euro. Een 3w heb ik het kleppenhuis moeten vervangen omdat de vorige eigenaar het vermorzeld had met sterke hand.
    De zdz is afgelopen weken gerepareerd voor een kappotte schroefdraad van de bougie. Helicoil erin en terug OK.
    Van MVVS heb ik al vodden van gezien, nl axiale speling van de krukas. Per slot van rekening is het maar speelgoed.
    Voor goed begrip, de 3w's draaien met RCXxl ontsteking....
    Tjah we handelen allemaal een beetje naargelang onze persoonlijke ervaringen en ik had me voorgenomen geen chinezen meer te kopen, maar spijtig genoeg is de 2de hands markt van de europese motoren
    (die daardoor betaalbaar zijn) een beetje verslabakt waardoor de beste der chinezen, de DLE ,terug in't vizier komt. Een okkasie DLE kopen, daar ben ik echter nog niet aan toe.
    Ik denk, dat ik het moeilijk heb met produkten waarin minderwaardige onderdelen zijn verwerkt(zoals lagers) wat denk ik niet het geval is (of was) met de europeanen tenzij ze om concurrentiele
    redenen dat ook zijn gaan doen. Heb daar tot nog toe niks van gemerkt... je kan ze zelfs op dit ogenblik niet meer kopen.
    Over motoren kan ik bezig blijven laat me der nu maar over ophouden.
     
  17. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    118
    Ik heb vandaag de DLE toegestuurd gekregen van bigplanes.Gisteren besteld , vandaag toegekomen.
    Ik heb meteen enkele fotos genomen die ik hierbij post. Niks spciaals zal je zeggen, een DLE 55, maar deze is heel speciaal, de opmerkzameren onder jullie zullen het direkt merken.
    Zelf moest ik even naar't plafond kijken, om zeker te zijn dat ik niet droomde

    . 007.JPG

    Inderdaad, de cilinder staat er achterste voren op.
    Er is geen bewijs?? van een QC, maar voor 349 € is dat niet inbegrepen misschien.
    Ergens ben ik wel een beetje blij, omdat statistisch gezien de rest foutloos moet zijn.
    Met enige tegenzin hou ik mijn meest sarcastische opmerkingen voor mezelf, iedereen kan missen niet? ik spreek uit ervaring.
    Heeft DLE geen kwaliteitscontrole? weten jullie dat, of kan men uit china dingen importeren zonder, aan een voordelig prijsje.
    Ik vraag me dat af omdat ik ergens gelezen heb dat bv DL-motoren die je koopt op ebay niet onder de garantie vallen.
    Maar een ideetje.
    Ik heb een vreemd gevoel dat ik des ondanks nog meer ga tegen komen, als dat zo is zal ik daarvan getuigen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 008.JPG
      008.JPG
      Bestandsgrootte:
      358,9 KB
      Weergaven:
      60
  18. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    118
    Nog een probleempje denk ik is dat het drijfstanglager erg vast is, met wat olie heb ik het wat kunnen versoepelen, maar ik denk dat ik voorzichtig zal moeten roderen met extra rijkaanoliebenzine.
    Heb nog wat zitten tekenen aan de romp met volgende gedachten in mn achterhoofd.
    Caps hebben bijna altijd problemen met het zwaartepunt dus proberen extra licht te bouwen , vooral deze, omdat de staartveren nogal aan de dikke kant zijn. Maar ik moet het volgen omdat anders hetGFK aanwerkingskapje niet meer past.
    Ook omdat de DLE heel licht is. Daarom heb ik het ontwerp van de demper zo groot mogelijk gekozen (80x175), en alles wat batterijen betreft en andere tuchel zo ver mogelijk naar voren geplaatst.
    Daarbij ook nog verlichtingsgaten van de rompflanken. Ik val nog liever dood dan lood in de neus te moeten vijzen.
    De bijhorende afbeelding is zoals altijd een principetekening waaraan zal gewijzigd worden naarmate de zaak vordert.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • romp.JPG
      romp.JPG
      Bestandsgrootte:
      201,3 KB
      Weergaven:
      29
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    24.493
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor, dat zou ik niet doen. Rollenlagers houden ABSOLUUT NIET van "meer olie" en hoe strakker ze zijn, hoe minder leuk ze dat vinden.
    Gewoon met de voorgeschreven hoeveelheid olie rustig roderen, laat hem eerst maar een tijdje stationair pruttelen.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.825
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik weet toevallig van DA dat zij de motor al een keer laten lopen voor hij werkelijk naar de klant gaat.
    heb ik ergens op hun site gelezen.
    Doet dle dus duidelijk niet..

    maar ach.
    goedkoop is niet erg, clone is niet erg.
    als je wat ervaring hebt, kun je de dingen die zij verzieken, meestal redelijk goed zelf weer oplossen :D
     

Deel Deze Pagina