Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Hallo, ik was een Turnigy Lipo voor mijn heli aan het laden van 3 cellen 11,1 v 2200mAh.
na 32 minuten ging deze balanceren, en bij 33 minuten was die al vol,
dat is snel dacht ik.
Nu zag ik waar normaal FULL hoort te staan CAPA staan.
Iemand een idee wat dit betekend?
b.v.d.
De accu zit helemaal vol nu 12,60 volt, bij het balanceren gebeurde dit.
Verder heb ik de accu niet onder 11,1v leeggevlogen.
Wat adviseer je nu te doen? accu weggooien ? opnieuw proberen.
Mischien is de accu te ver opgeladen ???
Gewoon de accu gebruiken en daarna zo`n testertje eraan hangen.
Gewoon zo`n 2 dollar ding. Dan weet je pas of er iets mis is met je accu.
Je kunt dan namelijk de spanning van elke cel aflezen.
Het zegt niets over de conditie van je lipo maar geeeft wel de belangrijkste info weer,
In deze lader zit dat ook, spanning per cell aflezen.
Deze accu is verder best nieuw, alleen laad ik wel op 4 Ampere.
Ook heb ik deze accu een tijdje niet gebruikt toen mn heli kapot was, maar wel ontladen.
even de capacity cut-off in je lader naar boven aan passen of uitschakelen, dit kan je in het program menu van je lader vinden.
capa wil zeggen dat de maximale laadstroom die is ingesteld in je lader is bereikt
idd, capaciteit van je lader staat ingesteld op bv 1500 of zo. dit afzetten.
nu gewoon je lipo, die trouwens OVERVOL is, gebruiken en dan zien.
Dan opnieuw balancen.. als ie er weer overgaat... is er mss iets mis met je lader?
Wanneer je een echte LiPo lader hebt dan kan je een LiPo accu niet overladen. De accu kan dus niet overvol zijn. Wanneer de maximale spanning van 4,235V per cel is bereikt stopt het laden automatisch. Kijk en lees nog maar eens goed hoe het laden van een LiPo precies verloopt.
Wanneer deze lader de mogelijkheid heeft om in de gaten te houden of er niet te veel in wordt geladen zet dat dan uit of op een hele hoge waarde. Die functie kan nuttig zijn bij NiCad of NiMH accu's. Bij LiPo's is die functie geheel nutteloos om de simpele reden dat overladen niet mogelijk is zoals ik hierboven al schreef.
De celspanning van 4,235V per cel is de maximale spanning. Het zou best kunnen zijn dat er lader fabrikanten zijn die voor de veiligheid bij een iets lagere spanning stoppen. Die laatste milliVolts zal je echt niet merken.
Maar er zijn meer zaken die hier meespelen. Hoe nauwkeurig is de multimeter die je gebruikt? Een afwijking tot 3% + of - 3 digits is voor die goedkope multimetertjes helemaal niet ongewoon.
Laat je niet misleiden door de basisnauwkeurigheid die vaak wordt opgegeven. Die kan makkelijk 0,5% zijn maar dat geldt niet voor de meter als geheel!
Dus dat jouw lader bij een fractie lagere spanning stopt geeft helemaal niets. Ten eerste kan het opzet van de fabrikant zijn en ten tweede kan het voor een deel aan je multimeter liggen. Je zal het in ieder geval niet merken aan de capaciteit want dat scheelt minder dan 1%.
Ja, zonder geluk vaart geen mens wel, zeggen ze weleens.
Maar je moet je wel realiseren dat er maar weinig mensen zijn die de beschikking hebben over dergelijke apparatuur. Zelf heb ik redelijke apparatuur maar geen "top" spullen. De meest nauwkeurige meter is een Fluke11 en die is ook maar 1%.
De meeste moeten het met een metertje van de Gamma of zelfs de Lidl doen. Geeft niets hoor maar de afwijking kan behoorlijk zijn. Daar moet je wel rekening mee houden.