Capaciteit autoaccu ?

• Topicstarter Topicstarter Maybe
  • Startdatum Startdatum
M

Maybe

Guest
Situatie:

Laders:
2 x Apache Smart Charger Li-Poly 2500 + Flightpower V-Balancer
1 x Graupner Ultramat 14 + Graupner Li-Poly balancer Plus

Li-po's
4 x Flightpower EVO20 1500mA 7.4 V
4 x Flightpower EVO20 2150mA 11.1V

Stel dat ik in middle of nowhere iedere Li-Poly 10 keer wil opladen, welke autoaccu capaciteit heb ik dan nodig?

Opm. max. ontlading autoaccu 30%

In eerste instantie maakt het weinig uit met welke lader je laad. Er zullen wel laders zijn die efficienter zijn bij het laden van weinig cellen. Maar dat is moeilijk te bereken.

Of zich is een berekening wel leuk hierover. Maar er zijn wel heel veel factoren die je alleen niet kan berekenen. Voorbeelden zijn capaciteitsafname bij belasting accu. En bv rendement lader.

Snel sommetje 40 x 1500mAh 7,4V = 444 Watt
40 x 2150mAh 11,1V = 955 Watt

dus totaal moet minstens ca. 1,5KW laden .... uitgaande van een 12V accu (1500/12) zou deze mintens 125Ah "capaciteit" moeten hebben .... rekening houdend met verliezen in de accu's en de lader kan je dit rustig verdubbelen en als je dan de laad-accu maar 30% wilt ontladen zit je dus op ruim 800Ah (dat zijn 20 "gemiddelde" autoaccu's) .....

Ja, dan beter een 12/220 volt aggregaat aanschaffen.

zoiets als dit:

_T36990.jpg

Er zijn fluisterstille apparaten.

Johan

De mijne heeft wel een stabiele 12,8 volt uitgang met 8 ampere.

Het is dus zaak hierop te letten, een 220 volt aggregaat i.c.m. met
een gestabiliseerde 12v voeding werkt natuurlijk ook.

Je hebt het erg mooi in een koffertje..

Johan

Ik sluit me aan bij het gebruik van een aggregaat t.o.v. het rondsjouwen van een dikke accu.

Ookal is een aggregaat wat duurder in aanschaf, na 2 x een nieuwe deep-cycle accu te hebben gekocht heb je dit verschil al weer helemaal terugverdiend.

Zoals 'Raptor Rulezz' ook doet, gebruik je de 220 volt samen met een voeding om je lader van spanning te voorzien.

Bovendien is zo'n aggregaat veel vriendelijker voor je rug dan die zware accu's en hoef je thuis niet ook nog eens die dikke accu weer te laden.

Suc6 met de keuze
grWinfried

Er zijn wel meer voordelen.

Denk aan stroomuitval, kun je toch nog een lampje ontsteken, zit de hele buurt in het donker......en toch..... :D
Met de caravan naar een meeting? 220 in de disselbak (fluisterstil)

En als je dan ook nog even een 25m haspeltje koopt, hoor je'm al helemaal niet meer.

De mijne was iets over de 200 euro, gekocht bij praktiker in Duitsland. 900wat piek bij 220volt
8 ampere bij 12 volt.

Johan

Back