Capaciteit Batterij Meten

• Topicstarter Topicstarter Kristoffel
  • Startdatum Startdatum
K

Kristoffel

Guest
Dag Vriendjes,

Een vraagje,

Ik heb zojuist een voltmeter voor op mijn computer gemaakt, via USB.
Mijn doel is deze te gebruiken als langetijdsmeting om de capaciteit van een batterij te meten.
Zo kan ik mijn batterijen regelmatig testen en vergelijken.

Nu, de schakeling doet het perfect. (Vergeleken met regelbare voeding en multimeter)

Ik sluit mijn batterij aan op een weerstand van 1 Ohm.
Door de spanningsval te meten kan de capaciteit gemeten worden.

Nu, mijn batterijen zijn 4.8V en 7.2V.
Ik heb gisteren een meting gedaan van 9 uur, met een waarde om de 10 sec.
Gedurende heel die tijd is het voltage van mijn batterij slechts 10mV gedaald.
Aan dit tempo moet mijn meting een week duren ...

R = U / I
I = U / R = 4.8V / 1 Ohm = 4.8 A

Ergens klopt mijn redenering niet want dan zou mijn batterij heel vlug moeten leeg zijn.

Kan iemand mij beter op weg helpen?
Kent iemand een andere constante stroomverbruiken ipv weerstand?

Please advise.
Bedankt !

hallo Kristoffel,

de weerstand welke je gebruikt hebt, welke vermogenwaarde heeft deze?
dit zal toch een serieus weerstandje mogen zijn om een stroom van 4,8 A te dissiperen. P= I²xR dus bij benadering 25W. Ik vermoed dus dat je weerstand al gesneuveld is en daardoor je spanningsval slechts 10mV bedraagt. Om een batterijcapaciteit te testen gebruik ik meestal een gloeilampje van enkele watts.

Mhm terechte opmerking.
Dat weet ik eigenlijk niet.

Gewoon in de hobbyshop n weerstandje gehaald.
Dit zal wel niets denderend zijn.

Gewoon n E12 equivalent. 1/4 watt ofzo?

Nou hij is alleszinds nog niet doorgebrand.
En die 10 mV kan toch ook niet de zelfontlading zijn wat ik meet?

Hoe groot is de capaciteit van de accupakketten? Is wel een belangrijke factor om de juiste ontlaadstroom te bepalen. Je kunt natuurlijk een stroombrom gebruiken om zo een constante ontlaadstroom te hebben, alleen gaan de meeste schakelingen uit van een spanningsregelaar, alleen hebben deze een minimale spanning van 5 volt nodig en dat gaat niet lukken met het 4,8 volt pakket. Ik heb in het verleden wel eens een stroombron met de LM317 gemaakt, deze heeft als ik het goed heb minimaal 1,2 volt nodig.

Hoe heb je overigens die spanningsmeter gemaakt op de usb? Ik zoek ook nog steeds een betaalbare oplossing.

De batterypacks die ik nu wil meten zijn de volgende

NiCd 7.2V 600 mAh
NiCd 4.8V 800 mAh

Gewoon n 4 kanaals spanningsloggertje, USB powered.
Analoog aan de K8047 van Velleman. (+- 50 euro)
Enkel met een PIC en zelfgeschreven software.
Koste me nog geen 10 euro.

Dit is eigenlijk de link die ik wou testen,
http://www.thuisexperimenteren.nl/science/batterijtest/batterijtest.htm

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit project is zeer leuk om mee te experimenteren en een goede ontlaadcurve te krijgen, ik denk dat je met de LM317 het doel kunt bereiken (Google maar op stroombron LM317).
Voor de luie mens zoals ik, zijn er tegenwoordig steeds meer betaalbare laders met de mogelijkheid om de capaciteit te meten, ook bij ontlading.

Succes met je project!

Er kan slecht één ding aan de hand zijn. Er loopt geen of nauwelijks stroom door de weerstand. Dat kan twee oorzaken hebben. De weerstand heeft een veel te hoge waarde of is defect.

Het is al gezegd, met een gewoon weerstandje gaat het niet lukken. Er moet meer dan 20 Watt in warmte worden omgezet en dat is nogal wat(t). Het beste is een keramische weerstand die het vermogen aan kan gebruiken en deze monteren op een koelplaat.

Laatst bewerkt:
Mhm, hoe kom je aan 20W ?

In die link die ik eerder heb gepost doen ze het experiment toch ook met een koolstofweerstandje?

De waarde is zeer zeker 1 Ohm, nagemeten voor dat ik hem monteerde met multimeter.

Mja, ie zal duidelijk wel kapot zijn dan.

Ik waardeer al jullie ideeen, maar geen ervan zijn concreet. :(

P=UxI dus 23 Watt, maar 4,8A is een redelijk zware belasting voor 600 mAh cellen, dan trek je deze binnen 7,5 minuut leeg! En een koolstofweerstand kan zeker niet tegen deze belastingen, die was in een fractie van een seconde overleden.
Ik zou eerder een draadweerstand van 39 Ohm pakken, kom je op een ontlaadstroom van 0,12A, duurt de ontlading 5 uur. Dan kun je volstaan met een 1 Watt weerstand

Overigens gebruiken ze in het experiment Alkalinecellen. De inwendige weerstand is veel hoger dan een NiCad, plus dat ze 1 cel testen, dus theoretisch de weerstand 5 Watt kan zijn.

Laatst bewerkt:

In die link die ik eerder heb gepost doen ze het experiment toch ook met een koolstofweerstandje?

De waarde is zeer zeker 1 Ohm, nagemeten voor dat ik hem monteerde met multimeter.

Daar doen ze de meting op een 1,5 Volt batterij. Jij meet op accu's met een veel hogere spanning. Omdat vermogen spanning maal stroom is, heb je een weerstand nodig die dat veel hogere vermogen in warmte kan omzetten.

Geen concrete ideeen? Concreter dan met ideeen die gebruik maken van toegepaste natuurkunde kan je niet zijn!

Laatst bewerkt:

Heel simpel, de wet van Ohm en de berekenig van vermogen.
Het vermogen is de stroom maal de spanning, P = I x U. In dit geval 4,8V x 4,8A = bijna 25Watt.
Als je de spanning niet weet kan je ook de Wet van Ohm gebruiken om die te berekenen. U = I x R of te wel de spanning is de stroom maal de weerstand.
Als je dit invult in de vermogens berekening dan krijg je P = I x (I x R). Versimpeld tot P = I² x R of te wel de stroom in het kwadraat maal de weerstand. In dit geval dus 4,8A x 4,8A x 1Ohm = bijna 25Watt. Elementair rekenen.
Zoals al geschreven alleen als de weerstand echt 1 Ohm is zal de stroom 4,8A zijn en als het een simpel koolweerstandje is zal het absoluut in rook opgaan. Dat gebeurt niet dus denk ik dat je een kleine maar niet onbelangrijke vergissing maakt. De weerstand is niet 1 Ohm maar 1 kiloOhm of te wel 1000 Ohm. Dan loopt er maar een stroom van 4,8mA en zal de weerstand niet warm worden. Ook zal het maanden kunnen duren voor de accu leeg is.
Om er achter te komen welke waarde je weerstand heeft moet je naar de kleurcode kijken. Van een 1 Ohm weerstand zullen de kleurringen bruin, zwart, goud, goud zijn. Als de kleurringen bruin, zwart, rood, goud zijn dan heb je dus een 1 kiloOhm weerstand.
Plaats anders een een foto van die weerstand dan kunnen wij het ook zien.

Laatst bewerkt:
Weerstand in kwestie.
Zo ziet hij er uit nadat ik er respectievelijk 4.8V en 7.2V heb over gezet.
Geen teken van verbranding, dit kan echter mss inwendig gebeurd zijn.

Weerstand.jpg

Bruin, Zwart, Goud, Goud & Wit ?
= 1 Ohm, 5% tolerantie, temperatuur coefficient 100 ppm/°C

Neen, geen 1k, een multimeter uitlezen moet me nog net lukken :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit project is zeer leuk om mee te experimenteren en een goede ontlaadcurve te krijgen, ik denk dat je met de LM317 het doel kunt bereiken (Google maar op stroombron LM317).

Ik heb dit even bekeken.
Er zijn idd mooie schakelingen beschikbaar.
Deze toepassing zijn geschikt als stroombron.

Ik ben echter op zoek naar een contante stroombelasting.
Door U te meten moet ik het verbruik I of de weerstand R constant houden.

De draadweerstand van 39 Ohm met een vermogen van 1 watt lijkt me ideaal.
I = U / R = 4.8V / 39 Ohm = 0.123 A
600 mA / 123 mA = 4.8 uur.
P = U² / R = 4.8V² / 39 = 0.59 W (dus weerstand van 1 watt volstaat)

Correct? :)

Ik kom op dezelfde gegevens uit. Helaas blijft de spanning gedurende de test niet gelijk. Startspanning zal rond de 5,4 volt liggen en de eindspanning rond de 3,6 volt, vandaar dat de meting nooit correct kan zijn met een weerstand. Als je een stroombron als stroombelasting plaatst, is dit probleem over. Als je in de stroomkring een gloeilamp plaatst, neemt deze het vermogen op en de stroombron zorgt voor de constante stroom.

I = U / R = 4.8V / 39 Ohm = 0.123 A
600 mA / 123 mA = 4.8 uur.
P = U² / R = 4.8V² / 39 = 0.59 W (dus weerstand van 1 watt volstaat)

Correct? :)

Er zit me nog 1 ding dwars aan deze berekening.
Ik ga er vanuit dat die 0.123 A verbruikt wordt op een uur.
De wet van Ohm omschrijft dit nergens? Is dit wel zo? Waarom?
Dat kan toch even goed op 10 min zijn ?

Mhm, ik kan natuurlijk verkeerd zijn, maar ik ben er niet van overtuigd dat een constante stroombron een constante stroom trekt.
Als dat zo is zou ik opteren voor een LM334, maar deze trekt maar max 10mA.

Celcapaciteit is 600 mAh dus 0,6 Ampère in één uur, daar zit jouw uur, niet in de belasting.
Dus als je ontlaad met 0,6 A, is de cel met één uur leeg. Neem je 0,1 A, doet hij er 6 uur over. Dit alles in theorie en geen warmteverliezen meetellende.
Reëel zou zijn een weerstand te kiezen die het werkelijke gebruik van de cellen simuleert. Dit wordt in C aangeduid. 4C is 4x de capaciteit, dus 4 x 0,6 = 3,6 A ontlaadstroom. 0,1C is 10% van de capaciteit, dus 0,06 A ontlaadstroom

Back