Capaciteit lifepo

DirkSchipper

Forum veteraan
Ik wil een 2S 400 mAh lifepo na 2 jaar weer gaan gebruiken.
Laden tot 6.88V, ontladen tot 2.0V
Er gaat zo'n 300 mAh in, en er komt 290 mAh uit.
Is dat goed/redelijk/slecht?

Als ik het vergelijk met een lipo (max 80% er uit) dan had ik zo'n 320 mAh verwacht. En dan houdt je het bij een lipo nog aan de safe kant ...
Dat is toch 10% meer.
Is deze lifepo (bijna) overleden?

Laden mag tot 7,3 V, ontladen maar tot 5 V. (3,65 & 2,5 V/cel respectievelijk).

Grote kans dat door hem zo ver leeg te trekken er een deel van de capaciteit verdwenen is.

Dirk, niet elke LiFePo is hetzelfde.
LiFePo is de chemie en daar kan wat verschil in zitten tussen fabrikanten.
De ene mag je laden tot 3,6V per cel, de andere tot 4,2V per cel.
Ik ga er vanuit dat je 4-kante cellen hebt.
In ieder geval moet je boven de 3,6 V per cel zitten om 98% van de capaciteit te halen.
Bij 3.7 V per cel zit je op 100% van de capaciteit en bij die prismatische cellen zit je bij 4,2V per cel op 100-102% van de capaciteit.
In principe mag je LiFePo's volledig leegtrekken, daar kunnen ze tegen en wordt zelfs aangeraden door A123.
Als ik zie dat je met 3,44 V per cel er dan 97% uittrekt dan is dat niet verkeerd en zijn de cellen in orde.

GJ

Ohhh,
Nou, de ronde cellen kunnen meer hebben dan de prismatic.
Dus gewoon laden tot 4 a 4,2 volt per cel.
Na het laden zal de spanning terugzakken tot 3,6 V per cel.

GJ

Mijn lader, waarmee ik andere Li-accu's dan Lipo kan laden, is de IMAXX B8.
Die kent 3 lithium-smaken:
- LiFePO4 (3,3 V/Cel)
- LiIon (3,6 V/Cel)
- Lipo (3,7 V/Cel)
LiFePO4 laadt hij tot 3,3 V/Cel, in mijn geval dus 6,6 V. En dan stopt hij.
Ik heb net nog eens het menu goed doorlopen, maar ik vind geen mogelijkheid om die V/Cel aan te passen.

Ik heb hem net op LiIon gezet (3,6 V/cel) en langzaaaaaaaam laden (0,1A).
Eens zien wat er gebeurt.
Ik vraag me wel af of de laadtechniek voor LiIon dezelfde is als voor LiFePO4 (behalve dan die iets hogere spanning.

Als je lader in LiFePo4 stand tot 3.3V-cel laad, lijkt het bijna alsof hij in ´storage´ stand staat. De meeste hobby laders hanteren voor LiFePo4 een eindspanning van 3.65-3.7V-cel.

Overigens is verminderde capaciteit niet heel vreemd. Trek van de 400mAh eerst een 10-20% China korting af. Recent had ik een 1600mAh LiFePo van 2 jaar oud, deed nog maar 1100mAh. 3 Cycli verder deed hij weer 1300mAh en was nog goed te gebruiken, zij het met iets verhoogd inwendige weerstand. Het is maar net wat je toepassing is, of je cel nog goed genoeg is.

Groetjes,
Gerben

Als je lader in LiFePo4 stand tot 3.3V-cel laad, lijkt het bijna alsof hij in ´storage´ stand staat. De meeste hobby laders hanteren voor LiFePo4 een eindspanning van 3.65-3.7V-cel.

Overigens is verminderde capaciteit niet heel vreemd. Trek van de 400mAh eerst een 10-20% China korting af. Recent had ik een 1600mAh LiFePo van 2 jaar oud, deed nog maar 1100mAh. 3 Cycli verder deed hij weer 1300mAh en was nog goed te gebruiken, zij het met iets verhoogd inwendige weerstand. Het is maar net wat je toepassing is, of je cel nog goed genoeg is.

Groetjes,
Gerben
Het is de accu voor een DLG.

Ik ben nu het andere pack aan het laden. Op m'n dooie gemak met 0,25C (0,1A). Ik hou hem in de gaten. Mogelijk dat hij na laden tot 3,6 V/cel, en na stoppen van het laden snel terugzakt naar die nominale spanning zonder dat dat ten koste gaat van de hoeveelheid opgeslagen energie.

Dick, heeft die iMax8 lader een data uitgang/logger functie? Een laad/ontlaadgrafiek zegt vaak meer dan enkel mAh in/uit.

Back