Capaciteit LiPo Accu's

Beste Modelbouwers,

Ik moet voor een onderzoeksopdracht op de universiteit wat meer te weten komen over de output van LiPo Accu's. De Accu zal stroom moeten voorzien aan een 450 Watt motor (Kv 1000) die dan met de door ons ontworpen propeller een vliegtuigje 15 minuten moet laten vliegen (mocht deze informatie nog belangrijk zijn kan ik deze nog wel opzoeken).

De Accu die ik heb gekozen heeft deze specificaties:
30c/60c Burst 11,1 volt 3300mah

(We pakken 20C/50C voor een reëlere C waarde, of moet dit nog lager?)

Ik moet uiteindelijk het aantal wattuur kunnen uitrekenen.
Mij is bekend dat je de C waarde met de mAh moet vermenigvuldigen, maar op een andere site staat dat je het dan weer door 2000 moet delen...
Overal op internet worden er verschillende dingen beweerd.

Heeft hier iemand ervaring mee en kan mij uitleggen wat de output van zo'n accu precies is, dan kunnen wij verder met onze berekeningen voor het design van de propeller.

Help me out!

De C waarde heeft daar niets mee te maken. Je gebruikt een accu met een capaciteit van 3300 mAh (let op de juiste schijfwijze) en een nominale spanning van 11,1 volt. Gedurende 1 uur kan de accu dan 3,3 A leveren.

De lipo kan dan 11,1 × 3,3 × 1= 36,63 wattuur leveren.

Dat is basiskennis elektrotechniek en je bent bezig met een onderzoeksopdracht voor een universiteit?

Je motor heeft een vermogen van 450 watt. Bij een spanning van 11,1 volt is de stroom dan 450 : 11,1 = 40 A.
Hoe lang de accu die stroom kan leveren, mag je zelf uitrekenen, maar bij lange na geen kwartier.

Ik ben eerstejaars werktuigbouwer dus dit is allemaal nieuw voor mij.
Maar goed, mijn studierichting doet er niet toe.
Maar wat zegt de C waarde van zo'n batterij dan? :confused:
De batterij waar wij uit mochten kiezen was een 2S of 3S liPo batterij maar dit zou dus te weinig zijn??

Het model is een Multiplex Mentor, en de fabrikant raadt ook een 3S LiPo aan bij de aangeraden 450 Watt Motor. Maar dan zou dit vliegtuig amper een paar minuten kunnen vliegen met wat jij zegt.

De C waarde zegt iets over de maximale stroom die een Li-Po in relatie tot de capaciteit kan leveren. Je hebt 3300 mAh accu's . Bij 30 C kan deze 30 x 3300 = 99000 mA ofwel 99 A leveren.

Een 3S Li-Po is samen gesteld uit drie in serie geschakelde cellen met een nominale spanning van 3,7 volt per stuk. De nominale spanning van een 3S pakket bedraagt 11,1 volt

De capaciteit zegt iets over de tijd die een bepaalde stroom geleverd kan worden.

Een accu bevat een bepaalde hoeveelheid energie. Daar kan arbeid mee worden verricht. Wordt die arbeid in korte tijd verricht dan is het vermogen hoog. Wordt de arbeid gedurende een lange tijd verricht, dan is het vermogen laag. Maar als de accu leeg is, dan is in beide voorbeelden een gelijke hoeveelheid arbeid verricht.

Als het om een Mentor gaat, werpt dat een iets ander licht op de zaak. Als de motor een vermogen levert van 450 watt (stroom 40 A), dan zal de accu in ca. 6 minuten ontladen zijn. Maar een Mentor zal dat vermogen in de praktijk niet nodig hebben. Hooguit gedurende een korte tijd tijdens de start. Voor normaal horizontaal vliegen zal dat veel minder zijn. Mijn inschatting is dat de stroomsterkte dan een ampere of 10 zal zijn.

Nog een andere vraag, hoe zit het met je vliegvaardigheid? Een Mentor is een relatief groot toestel. Zonder modelvliegervaring gaat dit gegarandeerd fout. Binnen 5 seconden na de start past de Mentor weer in de doos waar in die is geleverd.

Laatst bewerkt:
Maak je geen zorgen, dat laten we aan de professionals over. We bouwen alleen de propeller die we in een windtunnel gaan testen, de rest is theoretisch en de Mentor is als model gebruikt om mee te kunnen rekenen. No planes will be harmed! ;)

Bedankt voor de informatie over de werking van de accu en het model vliegtuig, ik heb vooral gekeken aan wat de Accu maximaal kan leveren en niet wat het vliegtuig nodig heeft. hier kan ik weer mee vooruit! Bedankt!!

Let er wel op dat de door de fabrikant opgegeven C waarde erg optimistisch is. Reken op een stroom van 50 - 65% van de opgegeven waarde, dan zit je redelijk veilig.

Rick

De Motor heeft een maximaal vermogen van 450 Watt. dus leveren we maximaal 450/11,1=40,5 Ampère.
De fabrieksspecificaties zijn 3300 mAh 30C, pakken we daar de helft van, 15C, komen we uit op 3,3*15=49,5 Ampère. We zitten er dus 9 Ampère onder de 50%.
Nogmaals gaat het hier om een theoretische opstelling waar we aan rekenen, niks zal hier in de brand/prak vliegen! :)

Als het om een theoretische exercitie gaat kun je ook uitgaan van een accu met meer capaciteit. Bij de Hobbyking een 3s accu gezien met een capaciteit van 6100 mAh, maar 3000 of 4500 mAh kan ook ;)
Natuurlijk in de praktijk een heel stuk zwaarder, maar het rekent wat makkelijker om de (puur theoretische?) vliegtijd te halen.

Back