Capaciteit LIPO

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door spit, 30 mei 2020.

  1. spit

    spit

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Zuiderburen
    Ik bezit 2 lipo batterijen met ongekende mAh en ongekende C-waarde. Er staat totaal niets op de verpakking
    Iemand een idee hoe ik dit kan meten.
    Met mijn lipo tester kan ik wel zien dat het een 6 cellen batterij betreft en alle cellen prima gelijk zijn.
    Om te laden dien ik mijn Graupner Ultramat 16 in te stellen wat betreft de hoeveelheid mAh
    Iemand een idee ? Waarvoor dank
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De capaciteit inschatten aan de hand van de afmetingen van de cellen. Dan met 1C gaan laden en ontladen. Dan heb je op feiten gebasseerde informatie.
     
  3. spit

    spit

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Zuiderburen
    De lipo weegt 1,353 kg
    Lengte is 167mm
    Breedte is 62mm
    Dikte is 58mm, dus elke cel is net geen 10mm dik
     
  4. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Dat lijkt mij dan een behoorlijk grote.
     
  5. spit

    spit

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Zuiderburen
    Was in gebruik van een 4,2m Piper als 12 cellen
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Hier https://hobbyin.nl/product/6-5000/ weegt een 6 cellen pakket met een capaciteit van 5000mAh 740 gram. Jou LiPo weegt bijna 2 x zo zwaar. Je zou dan in de buurt komen van 9000 mAh.

    Voorzichtigheidshalve zou je kunnen beginnen met een laadstroom van een ampère of zes.Wees voorzichtig! Er zit een enorme hoeveelheid energie in zo'n accu. Eerst maar eens buiten laden!
     
  7. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Gewoon met 1Ah laden (dat duurt dan wel langer maar is veilig), wanneer ie vol is geeft de lader het aantal ampherage aan wat er in is gegaan.
    Dan ga je terug naar storage (3.80v per cel) en meet je hoeveel ampherage eruit is gegaan. Dan weer laden en weer meten.
    Daarmee kun je aardig de capaciteit inschatten daar storage +/- 33% is.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Sorry jve maar dat systeem werkt niet!
    De spanning waarbij een LiPo zich het beste "voelt" als je hem wilt opslaan is ergens tussen de 3,6V en 3,9V. Heel veel laders staan ingesteld op 3,8V wat netjes in dit gebied ligt. Dit betekent echter niet dat het ongeveer 33% van de capaciteit zal zijn. Ook aflezen hoeveel er door de lader in is gestopt kan je niet gebruiken. Er zal altijd meer in de accu geladen worden dan je er uit kunt halen. Dat komt doordat er altijd energie "verloren" gaat tijdens het laden omdat een deel van die energie nodig is voor de chemische reacties. Het is heel normaal dat je tot wel 10% meer "in de accu moet stoppen" dan je er uit kunt halen!
    De enige goede manier is inderdaad relatief langzaam laden zoals je schrijft en daarna met het ontlaad programma helemaal ontladen tot de minimum spanning. Dan kan je op de (ont)lader aflezen hoeveel mAh uit de accu is gekomen en dat geeft dan een goede indruk van de werkelijke capaciteit.
    Let wel op dat bij het langzaam laden de safety timer het laden kan stoppen voordat de accu vol is. Meestal staat die timer op 2x de normale laadtijd ingesteld. Als de lader dus stopt voordat de accu vol is moet je hem gewoon weer starten en laten laden tot de lader aangeeft dat de accu vol is.
     
    jve vindt dit leuk.
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat is nou een advies waar iemand iets aan heeft....

    Capaciteit en stroom worden door elkaar gehaald en dat kan tot ongelukken leiden.

    De laadstroom wordt uit gedrukt in ampère (A) of de duizend maal kleinere waarde milliampère (mA). en niet in ampereuur (Ah). Dat is stroom gedurende tijd, dus de lading. Een lader geeft dan ook de geladen of ontladen capaciteit aan in ampèreuur (Ah) of milliampèreuur (mAh).

    Als je gedurende 2 uur een accu met 3 ampere laadt of ontlaadt is de geladen of ontladen capaciteit 2 x 3 =6 Ah.

    Bovendien als je ontlaadt naar storage heb je geen idee wat de restcapaciteit is. Als je de capaciteit van een accu wilt weten, dan moet je die ontladen van volledig geladen tot de minimaal toegestane celspanning.
     
    jve vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De capaciteitsmeting zoals ik die geleerd heb in de accutechniek is, je laad de accu vol, tot in dit geval 4,2 Volt per cel.
    Dan ontlaad je hem tot de minimale spanning die de fabrikant opgegeven heeft, dat zou ik bij een lipo aanhouden op 3,2 tot 3,3 Volt per cel.
    Wat eruit gekomen is is de capaciteit.
    Dat is altijd minder dan wat op de accu staat.
    Een 100Ah loodaccu leverde in het gunstigste geval 80-90Ah.

    GJ
     
    crins vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina