Capaciteit NiMH accu

Hallo, ik heb een nieuwe ontvangeraccu gekocht voor in mijn Calmato. Het is een 2500 NiMH accu met Sanyo cellen. Tot mijn verbazing kreeg ik er de eerste laadsessie met een laadstroom van 300 mA maar zo'n 200 mAh in. Dat vond ik vreemd. Vervolgens heb ik mijn servo's laten werken en toen de accu leeg was een tweede keer geladen. Nu ging er zo'n 900 mAh in....Hoe kan dat nu? Het is een nieuwe accu. Als ik er de eerste keer mee was gaan vliegen was waarschijnlijk mijn kist gecrashed. Is dit normaal? Moet ie een paar keer geladen worden voordat ie over de volle capaciteit beschikt? En hadden ze dat dan in de winkel me niet even moeten vertellen?

Wat kan ik het beste doen?

Bedankt alvast!
Mark

Je gebruikt blijkbaar een lader met delta peak afslag? Die zijn niet bedoeld voor langzaam laden. Zo'n lader kijkt naar het spanningsverloop van de aangesloten accu. Een NiCd- of NiMH-accu geeft pas een duidelijke delta peak spanning als je laadt met tenminste 0,5 x C. In dit geval is dat dus met 1250 mA. Als de laadstroom lager is, is de laadcurve veel te vlak. In de meeste gevallen slaat de lader dan te vroeg af. Het komt ook voor, dat de lader helemaal niet afslaat.

Bedankt voor de heldere reactie! Ja klopt, ik gebruik een Ultramat 10 lader met deltapeak (15 mV) en safetimer. Zal ik dan met minimaal 0,5 c gaan laden?
grt
Mark

Voor een nieuwe accu is het goed om rustig te beginnen. De eerste ke(e)r(en) langzaam laden is dus prima. Daarna zou ik zelf ook met 0,5 x C blijven laden, tenzij er een keer haast is. Zo'n beetje elke NiMH accu mag met 1 x C worden geladen. Hogere laadstromen alleen gebruiken als de fabrikant opgeeft, dat dit is toegestaan.
Als richtwaarde voor de delta peak afslag van NiMH accu's stel je 5 mV per cel in. Bij NiCd-accu's beginnen met 15 mV per cel. Dit getal ophogen als de lader regelmatig voortijdig afslaat. Bij NiMH niet hoger gaan dan 15 mV per cel. Als de lader precies op tijd afslaat is de accu handwarm (40 graden Celcius).

Je had gelijk; heb er gisteren nog zo'n 1300 mAh bijgekregen dus in totaal is er ongeveer 2350 mAh ingegaan met een delta peak van 5 mV (wellicht op 6 zetten?). Bedankt voor de tip.
Mark

Back