Als ik wat meer ruimte heb wil ik een groot model van de LCS-2 Independence gaan maken of in ieder geval een model dat op het ontwerp is gebaseerd. Het echte schip heeft 4 waterjets naast elkaar. Nu is mijn vraag: Als ik bijvoorbeeld 4 waterjets naast eklaar monteer, of de 2 binnenste dan minder capaciteit leveren.
Nee voor zover ik weet niet, ze werken anders dan gewone open schroeven. Alles wat er aan de achterkant met kracht uitkomt geeft stuwing op de schroef in tegengestelde richting, ik zie niet waarom de binnenste minder stuwdruk zouden kunnen leveren. Jakko
hallo striker hoe groot wil je die lcs maken???? door de trimaran vorm van het onderwaterschip heb je niet veel drijf vermogen ik ben ooit eens begonnen aan de sea gohst op een lengte van 80 cm en had een totaal drijfvermogen van 1.2 kilo dacht ik me nog te herinneren dat is dus het totale gewicht van heel de boot met alles er op en er aan deze boot had maar 2 rompen dus je kan er ongeveer op dezelfde lengte 2.4 kilo van maken daar bij de lcs de middenste romp iets breder is gebouwd je zit ook nog met de 4 stabilisator vinnen op die midden romp deze houden tijdens de vaart de boot recht en vlak op het water zie ook de problemen met de op dit forum reeds gebouwde katamaran loods tenders die hadden ook een gewichts probleem groetjes raf
De binnenste waterjets zijn groter en leveren meer kracht. Waarom dat zo is, ben ik nog niet achter. Zal misschien te maken hebben met de instroomsnelheid en het sturen, maar ik kan het niet uitvogelen waarom precies. Kan ook te maken hebben met dat ze ook op andere snelheden goed moeten kunnen varen, dat ze dan alleen op de grote binnenste jets varen en als ze extra snelheid nodig hebben dat ze dan de buitenste bij kunnen zetten. Op de binnenste jets zitten ook andere motoren dan op de buitenste, je kunt zelf wel opzoeken hoeveel kW die verschillende motoren zijn. meer info vind je hier: http://austal.com/files/delivery/Austal_LCS_web.pdf
ter info: De GE LM2500 zijn gasturbines, de MTU V20 8000 zijn dieselmotoren. De LM2500 zijn van het vliegtuig afgeleide type: licht en heel veel vermogen. Worden in Nederland ook wel in elektriciteitscenrales gebruikt en leveren daar zo'n 35 MW per machine (47.000 pk). De MTU 20 cilinders leveren 12.000 pk per machine.