Capaciteitsmeter nodig

• Topicstarter Topicstarter evarist
  • Startdatum Startdatum
E

evarist

Guest
Naar het schijnt zou men in de modelbouw capaciteitsmeters verkopen om de verbruikte energie uit de accu te meten. Dus om te weten hoelang je nog kan vliegen/rijden/varen.
Kent iemand zo'n meettoestel en welk merk?

inderdaad, met een computerlader kan je de batterij ontladen na gebruik en meten hoeveel er over is - dan weet je echter alleen capaciteit.

Deze meters hebben echter iets extra, ze meten de stroom en voltage - sommige kunnen dit grafisch voorstellen via USB aansluitingen en geven soms zelf het verloop hiervan. Soms ook toerentallen van de motor.

Die dingen zijn dus ongelofelijk handig voor het gedrag van je model te meten, bovendien moet je de accu niet ontladen om het te weten te komen (op het vliegplein niet altijd tijd voor he)

Ik ging er vanuit dat evarist 'het ietje' meer zocht.

Patrick

Nee, het is niet duidelijk overgekomen. Ik heb een capacietitsmeter nodig, die tijdens het stroomgebruik de verbruikte capaciteit meet. Een lader met cap meter heb ik ook.
Deze meter zou 'verkracht' worden om in een elektrische brommer te worden gebruikt.

evarist zei:
Nee, het is niet duidelijk overgekomen. Ik heb een capacietitsmeter nodig, die tijdens het stroomgebruik de verbruikte capaciteit meet. Een lader met cap meter heb ik ook.
Deze meter zou 'verkracht' worden om in een elektrische brommer te worden gebruikt.

Dit ding
wattsup_blue.jpg

heb ik destijds mee in mijn electrovliegtuig gestopt; bij landing kan je dan onder andere zien hoeveel stroom er is verbruikt. Voltbereik tot 60 volt (dacht ik), dus ook lekker voor je electrobrommobiel te gebruiken, niet?

Als je de begincapacitiet van je batterijen kent, en je kan elke 5 seconden zien hoeveel er opgeconsumeerd is, dan weet je ook hoelang je nog verder kan bollen met je bromding. Lijkt me wel handig zo. :wink: Prima idee overigens :!: Wel uitkijken dat je ook de weg in't oog houdt, en je niet blind staart op het metertje. 8O

Specs:

Voltage 0-60 V, resolution 0.01 V. That's a 14 cell series li-poly pack!

Current 0-100 A peak, 50 A continuous, resolution 0.01 A

Charge 0-65 Ah, resolution 0.001 Ah. That's ~32 Amps for two hours!

Power 0-6500 W, resolution 0.1 W. That's ~8.7 Horsepower!

Energy 0-6500 Wh, resolution 0.1 Wh. That's lifting a 50 pound model into outer space (65 mi.)!

Operates from 4.0-60 V, 0 V with optional receiver battery pack

Multiplex heeft ook zoiets.
Ze noemen dat de MX8120 Watt Meter.
Kost ergens tussen de 45 en 50 Euro.

Groet,

Hans Keiren

Hoi Evarist,

Kwam toevallig de BNB DPR Digital Power Recorder nog tegen
toen ik bij eheli.nl aan het surfen was.

Hier is de website. http://www.bnbproducts.com/index.htm

Waarschijnlijk kun je deze onboard meenemen
want heeft vrij licht gewicht. Iets van 25gram.

Groet,

Hans Keiren

Back