Capacity instelling

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door KE96, 30 apr 2019.

  1. KE96

    KE96

    Lid geworden:
    30 apr 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Purmerend
    Goedenavond,

    Ik heb onlangs een nieuwe lader aangeschaft, specifiek voor het laden van lipo's. Nu had ik bij mijn oude lader de optie om zowel de capaciteit en de current in te stellen. Als ik dan bijvoorbeeld een accu had van 5000mAh, dan stelde ik de capaciteit ook in op 5000mAh en dan veranderde de lader daarmee automatisch de current naar 5.0A.
    Bij mijn nieuwe lader kan ik de capaciteit niet meer instellen, enkel het aantal cellen (voltage) en de current. Nou begrijp ik natuurlijk dat de current op 5.0A moet staan, maar hoe zit dat dan met de capaciteit? Of is dit enkel een luxe probleem en is het bij lipo's niet nodig om de capaciteit bij laders in te stellen?
    Hier even een foto van mijn oude lader: [​IMG]

    Ergens wat verder in het instellingen menu van mijn nieuwe lader staat wel een optie "Capacity cut-off". Echter na wat zoeken op het internet wordt bij het laden van lipo's juist aangeraden om deze optie gewoon uit te schakelen, klopt dit?

    Mijn oude lader is tevens een Team Corally Enigma Pro 100 en de nieuwe is een Pulsetec Ultima 250 Duo.
    Alvast bedankt voor jullie hulp!
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Zoals je oude lader ingesteld moet worden is een overblijfsel uit het NiXX tijdperk. De capaciteit van de accu bepaalt de laadstroom. Bij LiPo's is dat veel minder het geval in die zin dat je uit een veel groter bereik kunt kiezen.
    Een NiXX accu moet je laden met een stroom van niet meer dan 1C. Hogere stromen zijn niet echt goed voor de accu en verkorten de levensduur flink. LiPo's worden standaard geladen met 1C maar vele accu's kunnen probleemloos met 2C geladen worden. Er zijn accu's die je zelfs met 5C kunt laden. Het gaat wel ten koste van een beetje capaciteit maar de accu kan het aan.
    Wanneer je lader standaard gaat laden met 1C zit je daar dus aan vast. Er waren handige jongens die dan een capaciteit invoerden die twee keer zo hoog is dan wordt er toch met 2C geladen. Dat heeft wel een nadeel, de accu is eerder vol dan de lader "verwacht", de lader kan dan een melding geven dat er iets mis is met de accu.
    Diverse fabrikanten gaan daarom over naar het invoeren van de gewenste laadstroom. De capaciteit is dan eigenlijk niet meer van belang. Het laden van een LiPo gaat ook op een wat andere manier dan NiXX accu's waardoor de capaciteit cutt-off zo goed als zinloos is geworden. Die (nog) invoeren is dus niet echt nodig maar als je wilt kan je het wel gebruiken, kwaad kan het niet. Zorg er wel voor dat je die waarde hoog genoeg instelt anders zou de lader te vroeg kunnen stoppen en krijg je de accu niet helemaal vol.
     
    KE96 vindt dit leuk.
  3. KE96

    KE96

    Lid geworden:
    30 apr 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Purmerend
    Compleet duidelijk, hartstikke bedankt!
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    'Verplicht' leesvoer voor het werken met LiPo accu's, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis :(), vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die (niet). - MBF

    Evenals
    Modelbouw FAQs - MBF
    → [FAQ] Accu's en laadtechnieken → Het laden en balanceren van LiPo accu's


    Handige multiple choice bedradingsplaatjes, en lader- en voedingscalculator
    home.kpn.nl/ronvans/scriptasylum (gaat, ooit, ook naar home.kpn.nl/scriptasylum, zo gauw KPN zaken op orde heeft)
    [​IMG]RC calculations → electrical → LiPo pack wiring
    respectively
    → chargers (2 menu items)
    The other menu items and demos are also veeeeery handy/instructive for e-folk, add site to your favourites? 'Multiple choice' wiring diagrams, charger selection tools, instructive demo's, calculators ...
     
    KE96 vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Onzin...
    Een Nixxx kon je veel sneller laden dan 1C en daarvoor was die instelling ook helemaal niet.
    Dat je de capaciteit in kan stellen is een soort beveiliging.
    Ik heb ook meerdere laders gehad (Schulze en nu ook een chinese lader) die die beveiliging hebben.
    Je stelt de capaciteit in en als die overschreden wordt met een X procent dan slaat de lader uit of gaat hij over op druppelladen.
    Stel je lipo is 1000 mAh en er gaat iets niet goed of je lipo is al erg overleden en hij haalt de afslagspanning niet meer dan zou de lader er energie in blijven pompen, dus warmte genereren in de accu met kans op ontbranding.
    Die capaciteitsbeveiliging (en bij Schulze had ik zelfs nog een temperatuurbeveiliging met een losse sensor) zorgt er voor dat er niets fout kan gaan.
    En jouw lader was waarschijnlijk nog uit de tijd dat er met lipo's maximaal 1C geladen kon worden, dus dan stelde hij de laadstroom automatisch op 1C in.

    GJ
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik meen nochtans dat Ernst een betrouwbare bron is met kennis van zaken.
     
    wim eon vindt dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En ik niet?
    Door mijn werk met accu's en laders weet ik dat ik daar meer kennis over heb.
    En ik denk dat ik eerder en meer electro gevlogen heb, afgelopen jaren met zeer extreme dingen bezig geweest die het uiterste van accu's, regelaars en motoren vergen, als je daar 1 ding fout doet wordt je afgestraft, dus ook als je iets fout laadt of voorbereid.
    En ook omdat ik in een modelbouwwinkel gestaan heb ken ik vrij veel produkten omdat de klanten vooral in het begin met dat soort vragen kwamen.

    GJ
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Modelbouwers mishandelen en misbruiken hun accu's heel erg. De accu's worden veel te snel geladen en ook ontladen. Er worden zaken verteld als waarheid die gewoon niet kloppen. het feit dat dit soort zaken in de modelbouw toch gedaan worden wil niet zeggen dat het goed is en dat het "zonder gevaar" gedaan kan worden.
    NiXX accu's worden normaal niet sneller dan met 1C geladen en dat is feitelijk al snel. Dat er dan toch modelbouwers zijn die ze met 5C en zelfs wel tot 10C laden wil niet zeggen dat dit normaal is. Die mensen denken en dus zeggen ook dat die accu's dan veel beter presteren. Mijn ervaringen en kennis zeggen mij dat is voor meer dan 90% suggestie is, een placebo effect.
    Toen ik nog elektronica repareerde heb ik veel van dit soort dingen op m'n tafel gehad, sommige waren compleet uitgefikt. Als je dan vertelde dat die accu en/of lader zwaar misbruikt was en dat daar geen garantie op werd gegeven kregen we met grote regelmaat boze klanten. Zij vertelde dan dat ze "heel normaal" hun accu met 10A hebben geladen. Volgens de winkel waar ze dit nagevraagd hadden kon dit probleemloos gedaan worden. Hoe leg je die mensen dan uit dat je een 1800mAh NiCad cel niet met 10A kan laden maar dat 2A wel het echte maximum is?
    Er is zelfs ooit een schade claim ingediend door een Laptop gebruiker die zijn accu had opgeblazen. Hem was verteld dat je die accu met behulp van een lader welke in de modelbouw gangbaar zijn, sneller kon laden. Hij wilde dit graag omdat het laden naar zijn idee veel te lang duurde, die Laptop had ongeveer 4 tot 5 uur nodig om van volledig leeg helemaal op te laden.
    Volgens heel veel modelbouwers ben ik "overdreven" voorzichtig. Dat zal best maar ik zal nooit iemand adviezen geven waarvan ik weet dat ze niet kloppen. Het feit dat dit "normaal" is in de modelbouw doet daar niets aan af.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Dat klopt helemaal.
    Wat beter is hangt zeer veel af van het beoogde doel.
    Wanneer je levensduur wilt én relatief langzaam ontlaad, zoals in een zender en ontvanger sluit ik me bij Ernst aan.
    Echter wanneer je met heel hoge ontlaadstromen werkt is de ervaring met NiCd en NiMH dat het snel laden met 2C tot 6C wel degelijk een duidelijk meetbare prestatie winst op levert.
    De ervaring met deze zaken rust bij mij op meer dan 25 jaar electro wedstrijd ervaring met deze cellen. Zelfs de levensduur bij hoge ontlaadstromen (>15C) gaat er op vooruit wanneer je de cellen snel laad.
    Ook het pushen van cellen gaf een merkbaar, meetbaar, verschil bij hoge ontlaadstromen.
    Bij pushen werd er door de NiXX kortstondig een zéér hoge stroom geblazen, in de orde van enkele honderden Ampères gedurende enkele miliseconden. Daardoor werd de structuur van de cellen min of meer uit elkaar gerukt waardoor een groter effectief oppervlak van de electroden werd verkregen.
    Het pushen werd uitgevoerd door een blok condensatoren van 47.000 tot 100.000 uF op erond de 80 Volt te brengen en deze dan via een heel dikke thyristor over de cel te ontladen. Dit voor iedere losse cel voor het samenstellen van een pakket.
    De winst in prestatie was duidelijk, op de levensduur had het voor NiCd weinig effect, de NiMH hebben altijd minder liefde gehad voor dit soort misbruik.

    De eerste leverancier van snellaad cellen SAFT, gaf al in het begin van de 70ér jaren aan dat deze cellen héél snel geladen konden worden. Voor raket gebruik werden de cellen dan binnen enkele minuten vlak vóór de lancering geladen.
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2019
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het ligt er ook aan wie je advies geeft, beginner, ervaren, kennis, en alles er tussen in. Wanneer dat nog niet zo duidelijk is, kan een conservatief advies geen kwaad.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb geen advies gegeven, ik heb alleen gezegd waar de capaciteitsinstelling voor is.
    Dat het een beveiliging is.
    En bepaalde Nicads konden echt veel sneller geladen worden zoals Rick al schreef en daar werden ze niet slechter van.
    Ik heb zelfs een keer nicads eerst omgepoold geladen (per ongeluk, dat wel) en toen ik daar achter kwam heb ik ze weer snel normaal geladen.
    Dat waren de beste cellen die ik ooit gehad heb in die tijd.
    Naderhand, toen ik bij Saft (nu AEG PS) ging werken heb ik het een R&D mannetje van Saft gevraagd en die bevestigde dat dat wel eens zou kunnen.
    Het is te vergelijken met het pushen waar Rick het over heeft.
    Dan werden een paar honderd cellen gekocht, gepushed en dan gematched en de goede hield je zelf, de rest verkocht je door.
    Dat was een hele normale zaak toen.
    Maar die capaciteitsinstelling is op sommige laders verdwenen, daarvoor in de plaats is dan vaak een tijdsinstelling gekomen, dat je maar zo lang kan laden en anders slaat hij uit.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2019
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    En hier zit je toch echt fout. Het op hogere amperage laden geeft een merkbare verbetering in prestaties maar idd wel tegen de koste van de levensduur. Zeker bij de modelauto stock raceklasse speelt de accu een grote rol waarbij het niet "mishandelen" per definitie op de baan een achterstand geeft.
     

Deel Deze Pagina