Mijn eerste orni (Eagle) had maar een kortstondig leven aangezien hij verdronk in het kanaal :cry: . Aangezien orni's mijn nog steeds fascineren, wil ik een nieuwe orni. Deze keer volledig zelfbouw, naar het voorbeeld van de Eagle. Het zal een combinatie worden van koolstof buis en aluminium, vandaar de naam CARAL (carbon-aluminium). In dit forum wil ik graag elke stap beschrijven (met foto's). Ik kijk uit naar jullie commentaar. De eerste stap is het kiezen van de motor en bijbehorende transmissie. De motor is een brushless van 3100 kV. Het is de bedoeling om 2 cellen te gebruiken. KB20-30-30S (united hobbies) Shaft Size: 2.0mm~10mm Motor Dimensions: 20x30mm Weight: 55g Kv: 3100 Idle current: .5A Resistance: 0.1970 Max Amp: 7 De transmissie wordt 8*87 en 12*99. Totale reductie is 90. De grote tandwielen zijn van X-Ray (gekend voor RC auto's). Alles is in 48DP. De grote tandwielen zijn zeer licht, het 99 tandwiel weegt slecht 4 gram. Op dit moment heb ik een eerste as gedraaid maar er zit een beetje 'slag' op, dus dit moet opnieuw. Ik heb ook nog een vraag : in bovenste en onderste stand, welke zijn dan de hoeken van de vleugels t.o.v. het horizontale as kop-staart? Groeten, Gilbert
Gilbert, succes met de bouw van je nieuwe orni, ben benieuwd hoe het eruit gaat zien. De hoek tussen de vleugels boven en onder is geen vast gegeven, je kan er mee experimenteren. De vleugelslag wordt natuurlijk steeds minder effectief, naarmate de vleugels hoger of lager komen, dus je moet niet te ver gaan. Ook ervoor zorgen dat de vleugels verder naar boven uitslaan dan naar onder om een V-stelling te voorzien, nodig voor de stabiliteit. Hoe groot wordt je vleugel? Mij lijkt een motor van 3100Kv bij gebruik met 2 cellen wat aan de lage kant.
Bedankt voor je interesse Frank. De vleugel wordt zoals een standaard Eagle, ik vermoed 112 cm. Het motortje (kV 3100) heb ik berekend gebaseerd op vroegere mails. De transmissie zal een reductie van 1:90 zijn. Zou jij die kleiner maken? Tandwiel 3100 kV brushless Frank, wat zijn de min and max hoeken van je Eagle's vleugels. Ik wil dit gebruiken als richtlijn transmissie in opbouw :
Gilbert, heb je ook bestelnummers van die tandwielen? Als vertraging is 1:90 tot 1:100 goed. Voor de hoek van de vleugels geloof ik dat je effe het draadje van mijn flappy moet doornemen, Als ik mij niet vergis staat daar ergens in welke hoek dat het beste is.
Gilbert, zo te zien op de foto's heb je dus de motor al in je bezit? Dus daar kan je niets meer aan veranderen. De vertraging ziet er trouwens mooi uit, mijn komplimenten! Theo noemt een vertraging van 90 tot 100 als goed, dat is waar, maar dan worden meestal motoren van ca. 5000Kv gebruikt bij 2cellen lipo. De Eagle heeft standaard een 101x vertraging en dat werkt goed bij 2cellen en de originele speed 300 6V motor van 5000Kv. Ik heb nu een brushless motor in gebruik voor de Eagle van 4000Kv, echter heb ik de vertraging wel moeten verlagen tot 81x om tot redelijke vliegresultaten te komen, dit is net voldoende voor 2S lipo, iets minder vertraging, bv. 75x was nog beter geweest volgens mij. Jouw motor heeft nog minder Kv dan die van mij, 3100Kv en je vertraging is 90, daarom mijn bedenkingen. Als je deze motor wilt gebruiken, dan is een mogelijkheid de vertraging minder te maken of je kan wellicht 3 cellen gaan gebruiken. Ik bereken nu voor jouw orni met deze motor en vertraging en 2 cellen een flaprate van ca. 3flap/sec. en dat is erg laag, 5flap/sec. heb je toch wel minimaal nodig. ps. Ik dacht dat ik die vleugelhoeken wel eens heb gemeten in een van de draadjes over de Eagle, even zoeken, zoniet dan wil ik dat nog wel eens opnieuw gaan meten :wink:
Waarom niet voor een brushless outrunner motor gekozen? Deze hebben een veel lager KV en daardoor kan de vertraging wel 5x lager. Dat betekent minder tandwielen of tanden, dus minder gewicht. Je kan deze motoren achteraf ook nog eens opnieuw wikkelen zodat je KV aangepast kan worden door meer of minder wikkelingen toe te passen.
Ik heb een tijdje geleden met een outrunner en weinig vertraging in de Eagle geexperimenteerd, maar ben er mee gestopt. Er waren opstartproblemen, vooral als je tijdens de vlucht even de motor stopte. Een en ander staat in een van de Eagle draadjes beschreven. Even gezocht, hier dus: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=17267&postdays=0&postorder=asc&&start=288 Gebruik jij wel een outrunner Robert? Hoeveel Kv en met welke vertraging dan?
Ja ik gebruik alleen maar outrunners. Het opstartprobleem is te wijten aan het feit dat je niet een standaard motor moet gebruiken. De outrunners zijn ontworpen voor propellervliegtuigen en hebben te weinig koppel. Dat is bewust gedaan anders zou de propeller te groot worden ten opzichte van het vliegtuig. Wij gebruiken eigenlijk mega propellers maar dan in de vorm van vleugels. Daarom stel ik mijn eigen outrunners samen. Belangrijk is dan dat je zoveel mogelijk magneten gebruikt voor een hoog koppel. De schakeling moet altijd in ster. Draaddikte en wikkelomwentelingen zorgen voor het toerental en vermogen. Er zijn diverse motorkits op de markt. Ik moet wel erbij zeggen dat het mij een jaar koste om uiteindelijk alles te snappen want ik ben geen electroman. Daarnaast is het ook belangrijk de juiste regelaar te vinden, de meeste zijn prutsdingen. Een voorbeeld: een van mijn door mij samengestelde outrunner, 40 watt bij 7,4V heeft 620 KV !...en dat bij een motorgewicht van 24gram.
Theo, de tandwielen kun jij bestellen bij MCM racing. Bestelnummers SERX305787 en SERX305799, per stuk 4.10 Euro Exc BTW. Frank, ik zal de vertraging aanpassen naar 1:60, geen probleem. Bedankt voor de correctie Robert, ik heb geen ervaring met deze outrunners, maar klinkt wel interessant. Misschien een nieuwe topic opstarten om dit verder te bespreken. Vooral de invloed van een goede regelaar lijkt mij belangrijk Ik las flappy en Eagle draadjes door, maar vond niks over vleugelhoek. Misschien te snel gelezen. Gilbert
Ik heb de draden ook doorgenomen en kan het ook niet meer vinden. Ik weet wel dat het ooit gepost is, maar dat kan ook zijn op het vorige forum waar we met deze vogels begonnen zijn. Al de info die we daar verzameld hadden is helaas verloren gegaan. Ik zal kijken of ik de uitslag van Ikarus kan opmeten van de week.
Ik wist toch zeker dat ik het ergens had geschreven, blijkt in een draadje over de Thunder Roc te zijn 8O http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=31509&postdays=0&postorder=asc&&start=16 de Eagle, hoek tussen de vleugels, in hoogste stand: 108graden in laagste stand: 150graden de Thunder Roc, hoek tussen de vleugels, in hoogste stand: 108graden in laagste stand: 120graden
Bedankt voor het zoeken naar de vleugelhoeken. De eerste as is nu opnieuw gemaakt en de slag is er bijna volledig uit (nog slecht 0.02 mm). Dit resulteert in een veel soepeler overbrenging. Volgende stap is as 2, daarna zijplaatjes opnieuw boren zodat reductie 1:60 mogelijk wordt. Robert, ik heb nog steeds interesse in de buitenloper technologie die jij gebruikt maar op dit moment heeft het voor mij een lagere prioriteit Gilbert
Gilbert, jij draait de assen zelf? Bv. de eerste as van de Eagle is van 3.0mm staal, dat koop je toch eenvoudiger en goedkoop in de winkel? Ga je bij deze orni gebruik maken van de Korobelnik ABIRK differential besturing?
Frank, de eerste as heeft inderdaad een diameter van 3 mm, maar ik heb nog andere secties nodig op die as. Voor het kleine tandwiel een diameter van 3,17 mm en voor het grote tandwiel een sectie van 6,8 en 20 mm. Ik hoop alleen maar dat de 3 mm sterk genoeg is. De komende dagen heb ik vrij, dus ik hoop wat vooruitgang te maken Ik ben inderdaad van plan om alle voorzieningen te treffen voor het ABIRK systeem maar voorlopig zonder servo. Als de vogel éénmaal goed vliegt dan kan ik de vaste verbinding vervangen door een servo. Gilbert
Gilbert, ik neem aan dat je geen stalen as aan het draaien bent, dus aluminium of koper? Dan is 3mm inderdaad wat zwak. Waarom niet een stalen as van 3.17mm nemen en daarop een aluminium gedraaid onderdeel voor het grote tandwiel vastzetten? Ik bedoel dus ongeveer zoals het bij de Eagle ook opgelost is. De stalen as is sterk en je hebt minder draaiwerk te doen. Dus je gaat eerst met de staart sturen en dan later de sturing via de vleugel proberen?
Frank, ik draai onderdelen uit aluminium. Een stalen as van 3 mm is een goed alternatief maar ik vind het leuk om zelf een asje te maken. Ik zie wel hoever ik kom met het aluminium asje. Voor de besturing ga ik inderdaad eerst de staart gebruiken (de fbk constructie) en als alles goed werkt dan probeer ik de vleugel. Zoals je zelf zeker weet is het niet éénvoudig om een orni vliegend te krijgen en ik wil liefst zo weining mogelijk parameters terzelfdertijd veranderen. stap voor stap....
Zorg dat je een goede kwaliteit aluminium gebruikt. Bij mij eerste orni had ik die as ook van alu gemaakt en dat brak vrij snel. Nu heb ik een stalen as uit een oude printer gebruikt en dat werkt perfect. Ook de beide cracks die op de as zitten en de velugels aandrijven zijn van staal en heel eenvoudig bevestigd met een inbusboutje. Dit is meer dan sterk zat en mocht zo een cranck uitbreken dan is die snel te verwisselen.
Tijd voor een update : tandwiel kast en schouder schouder zal kunnen roteren rond de centrale carbon holle buis om te kunnen sturen (tweede fase) Volgende stappen : arm waar carbon vleugel in gelijmd zal worden en crank Laat maar weten wat je ervan denkt. Gilbert
Ziet er heel mooi uit Gilbert, mooi draai en freeswerk! Ben toch wat bevreesd voor beide aluminium assen. De dikste as heeft bv. een zware belasting door het excentriek naar de vleugel, wat is de diameter van die as? Iets bekend van de soort aluminium? Ik volg je vorderingen met belangstelling 8) Zelf ben ik hier bezig met weer een andere staart en een andere motor voor de Wingbird en ook ben ik bezig met een nieuwe Eagle waar ik een andere vleugel mee wil testen.