carbon/balsa lamineren

Ik wil spanten en motorschot van een laminaat maken dat ik gezien heb in F3A-X modellen.Het betreft kops gezaagd balsa dat gelaagd verlijmd is met carbonmat. Meestal zijn het 3 lagen carbon met 2 lagen balsa voor het motorspant en 2 lagen carbon op 1 laag balsa voor de spanten. Wie weet hoe dit te maken is(druk,vacuum enz) en waar is dat kops gezaagd balsa verkrijgbaar. Of mooier nog zou dit kant en klaar te koop zijn??

Jan
 
Volgens mij kan je deze combinatie gewoon lamineren met een epoxy-lijm. Dat werd ook gedaan bij de Fokker F-28 (niet voor spanten etc, maar wel voor de vloer etc.)
Vacuum, druk, temp, etc is afhankelijk van welke epoxy-lijm je gaat gebruiken.
Maar over het algemeen is vacuum zeer goed voor de kwaliteit van de lijmverbinding (Veel minder lucjt insluitsels), hetzelfde geldt voor druk. Een hogere temperatuur zal zorgen voor sneller uitharden van de epoxy-lijm.


Jan scholten zei:
Ik wil spanten en motorschot van een laminaat maken dat ik gezien heb in F3A-X modellen.Het betreft kops gezaagd balsa dat gelaagd verlijmd is met carbonmat. Meestal zijn het 3 lagen carbon met 2 lagen balsa voor het motorspant en 2 lagen carbon op 1 laag balsa voor de spanten. Wie weet hoe dit te maken is(druk,vacuum enz) en waar is dat kops gezaagd balsa verkrijgbaar. Of mooier nog zou dit kant en klaar te koop zijn??

Jan
 
Voor het lamineren van een plaatje, waar je later je onderdelen uit kan halen, heb je een mal nodig. Voor een vlak plaatje carbon, heb je dus ook een vlakke plaat nodig.

zelf gebruikten we voor panelen voor koffertjes nogal eens melamine spaanplaat, sommige soorten hadden een mooie oppervlaktetextuur. (gewoon te halen bij de bouwmarkt)

De plaat moet behandeld worden met een lossingsmiddel, anders hecht de epoxy aan je plaat, en dat wil je niet.
Na aanbrengen lossingsmiddel kan je een laagje epoxy aanbrengen. Het makkelijkste in gebruik is een gewone lamineerhars, niet te dik, maar ook zeker niet te dun. Probeer een hars te krijgen die goed zichzelf ontlucht, zeker als het om zichtwerk gaat.
Hierna voorzichtig de koolstof in de hars leggen, en niet meer schuiven, anders trek je de vezels uitelkaar, en dat blijf je zien. (als het geen zichtwerk is, is dat minder belangrijk).
Dep voorzichtig met een kwast meer hars op de koolstof, tot het goed verzadigd is.
2e en evt 3e laag aanbrengen, op zelfde manier. Probeer wel steeds zuiniger te werken.
Balsa aanbrengen, en weer van voor af aan beginnen met de koolstof.

Nu dubbelzijdige tape of tackytape aanbrengen rondom je project. Op je project de volgende materialen leggen:
-scheurweefsel (optioneel, geeft een ruwe oppervlakte waar je zonder schuren op verder kan lijmen of lamineren)
-gaatjesfolie, perforatie P3
-bleedermat (absorberende doek, kan een auto-poetsdoek zijn desnoods)
-vacuumfolie (ruim aanbrengen zodat er geen bruggen ontstaan, en op de dubbelzijdige tape plakken. Eventueel tackytape gebruiken om lussen dicht te plakken)

Zuig nu de lucht onder de folie vandaan met een vacuumpomp. Maximaal zo'n 0,7 bar onderdruk gebruiken.

Veel materialen kan je bij Ruud Zandvliet kopen (www.composite-models.nl) of eventueel Poly-Service. Zelf heb ik ook nog wel wat liggen als je interesse hebt.
De hele dunne balsa is wat lastiger te krijgen, probeer Ruud Zandvliet eens te polsen.
Een vacuumpomp is relatief duur, probeer er ergens 1 te lenen. Een oude compressor uit een koelkast kan eventueel ook wel, maar die trekken vaak teveel vacuum (risico van droge plekken in laminaat) en lopen snel warm / vast. een remedie voor het eerste probleem is te vinden op de website van Edwin Butin Bik, die een goedkope schakelaar heeft ontwikkeld om de vacuumpomp aan en uit te schakelen (een commerciele kost over de 200 euro, enkel voor de schakelaar!)
http://www.xs4all.nl/~ebb/kiteboard/html/handleiding/hl_24bou.html?page=eee

Overigens kan je ook zonder vacumeren af, zorg dan dat je je product zuiniger lamineert, en vooral bij de laatste lagen vezel met een plamuurrubber zo veel mogelijk overtollige epoxy uit het laminaat schrapen. Je product zal dan wel iets zwaarder zijn, en iets aan stijfheid inboeten, maar de productie is veel simpeler.
 
Hoi,

Aan end grain balsa kan ik je zeker helpen het is wel aan te raden het basla eerst een keer in te smeren met porieen vuller omdat dit ander onder vacuum zeer veel epoxy opneemt.
als je geen vacuum wilt/kunt gebruiken kan het ook door twee plaatjes(b.v glas) te voorzien van het carbonweefsel lagen,dit iets laten aanharden dan een dunne laag met epoxy voorzien van eps50 schuimmiddel aanbrengen op het carbon.
hierna de platen op elkaar persen met het balsa ertussen met behulp van enkel stenen o.i.d.
Balsa,carbon enz kan ik je zeker aan helpen.
groeten ruud
 
Back
Top