Carbon chassis

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Jaap J., 14 jan 2004.

  1. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zit er over te denken om mijn standaard TA 04 Pro chassis te vervangen door een carbon chassis. Niet alleen omdat ik het mooi vind, maar vooral om wat gewicht te winnen. De auto is nu 1650 gram, dat mag van mij 1500 worden. Zou ik winst boeken? Op zich zit er niet zo veel flex in het chasis dat ik nu heb, maar dat komt vooral doordat het nogal dik is. Aanrader of niet?
     
  2. stevenkoiter

    stevenkoiter

    Lid geworden:
    12 dec 2003
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Den Haag
    ik zou niet weten of het veel scheelt kwa gewicht, stijfheid zou wel beter moeten worden, auto zou dan directer moeten zijn (ook door de eventuele gewicht besparing). je moet er wel rekening mee houden dat bij een harde klap je carbon chassis eerder breekt dan je standaard chassis omdat het stijver is.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Met carbon zal je niet veel winst maken, je chassis zal stijver worden en kan helpen in het rijgedrag. Je wilt 150 gram winnen dat is heel veel !!!!

    Schroef je gewone plaat maar eens los en leg die op de weegschaal, die is niet eens 150 gram....
     
  4. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Goed, ook al maak ik niet heel veel winst in het gewicht: maakt het wel wat uit in het rijgedrag? Er zit nu een nogal dik chassis onder, waar gewoon heel weinig flex in zit, zeker vergeleken met bijvoorbeeld de Schumachers.. Eigenlijk is het dus geen slimme investering?
     
  5. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    de ta04 TRF heeft van die lekkere carbon platen dus als je niets anders meer hebt te upgraden ...waarom niet kijk es naar de TRF versie wat dat ding nog allemaal extra heeft
     
  6. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    die carbon platen van tamiya zijn erg prijzig,
    en bij crashes kan het een flink splinterfeest worden,

    het is volgens mij nuttiger om te kijken wat er voor lichtgewicht delen zijn te krijge voor een ta04 (en dan naar hetgene wat nog NIET op een pro zit).

    standaard schroeven vervangen door titanium (lichter) zou al veel kunnen schelen. (een schroef zal niet veel schelen, maar tel eens na hoeveel er in een modelletje zitten)
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Gokje stuk of 100!!

    mzzl 8)
     
  8. cab-driver

    cab-driver Guest

    ik heb eerst emt de Tamiya TA-03 gereden en rij nu met een HPI pro 1 en dat rijd wel een aardig stuk sneller met de zelfde electronica. mijn HPI is om precies te zijn 237 gram lichter incl kap. Dit is wel met de zelfde wieltjes en nu rij ik met smallere wielen. dus zal nu nog wel een beetje schelen. Mijn ervaring met carbon is erg goed. En wat betreft dat splinter feest, die van mij heeft al een paar leuke klappers gehadf maar geen schade aan het carbon hoor.
     
  9. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    carbon is oersterk tegen het splijten kan je secondelijm ofzo op de randen doen.. heb ik al veel geleze maar nog nooit zelf gedaan omdat ik geen carbon heb.
    maar de glasvezelplaten op men schumacher zijn in principe minder sterk dan carbon en die geven ook geen kik
     
  10. stevenkoiter

    stevenkoiter

    Lid geworden:
    12 dec 2003
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Den Haag
    misschien zijn je glasvezelplaten minder sterk, toch kan je beter een crash hebben met glasvezel dan met carbon, omdat glasvezel een beetje kan buigen, cabon kan dat niet zo goed en breekt.
     
  11. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Tamiya had toch laatst een of andere zilvere platen gemaakt voor de ta-04???

    Die schijnen beter te wezen maar weet niet meer precies wat dat was!!!

    En het ziet er ook beter uit als je er neon verlichting onder doet!!!

    mzzl 8)
     
  12. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Jep, dat is het carbon SSG chassis (silver surface graphite). Het is iets duurder dan het gewone carbon chassis, maar ik betwijfel of het ook echt beter is. Weet iemand dat misschien?
    Bovendien heb ik me laten vertellen (althans ik heb het ergens gelezen) dat er, door de 'metalige' coating van dat chassis meer kans is op storing.

    Overigens, ik probeer het allemaal lichter te maken, denk dus niet dat het argument van verlichting een goed argument is in mijn geval, maar toch bedankt 8)
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Op marktplaats stonden nieuwe SSG dingen :)
     
  14. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    die ssg platen zijn gewoon carbon
    niet sterker ofzo enkel voor de look :s
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Maar ze stonder er, en 4WD wou carbon :)
     
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    BTW: schijnen binnenkort tube carbon platen te komen alleen die kosten wel het dubbele!! Maar splijten bijna niet!!!

    Wordt gebruikt in die nieuwe wolkenkrabber in china!!!

    Is een nieuw soort carbon maar is 10x sterker en splintert niet!!

    Alleen de prijs he?? :wink:

    mzzl 8)
     
  17. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    ik kan het nu al niet betalen...
     
  18. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik ook niet helaas!!!

    mzzl 8)
     

Deel Deze Pagina