Carbon Cub (hangar 9)

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door frank3, 26 jun 2019.

  1. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Ik heb een romp en motorkap overgenomen van een Carbon Cub. Wat er niet bij zit wil ik er, aankomende winter, bij gaan maken.

    DSC_0492.JPG

    schaal 1/5, span 228 cm. Deze cub is bedoelt voor een 15 cc tweetakt benzinemotor, maar ik wil er een viertakt opzetten, waarschijnlijk met ontsteking.

    Hoeveel cc methanol viertakt zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    15 cc tweetakt benzine, is heel ruw equivalent aan een goede 15 cc viertakt op methanol.

    Niet helemaal, die tweetakt benzinemotor zal iets meer aan ruwe PK's op de been brengen, maar de viertakt gloeiplugger zal vermoedelijk iets makkelijker met grotere props overweg kunnen. Het ontloopt elkaar niet veel in de praktijk.
    Een 15 cc viertakt glow zal op papier ongeveer 1,5 pk op de been brengen op papier, een 15 cc tweetakt benzinemotor op papier mischien wel twee, maar in de praktijk zullen ze allebei een grijze Graupner 14 x 7 om en nabij de 8,5~9K draaien...

    Als je nog geen motor hebt... ik héb nog een mooie 15 cc tweetakt liggen die ik met alle plezier voor je wil ombouwen...
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ik draai op mijn oude saito 15cc omgebouwd een master airscrew 14x6 met 7900 rpm een apc 14x7 doet ie met 8100. Met de ma en eigenbouw demper doet hij officieel gemeten 69dba.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's apart..... Normaal lopen APC's juist wat zwaarder dan Masters.
    Doet er verder niet toe, zijn wel ongeveer de toerentallen die je kunt verwachten.
     
  5. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Er zijn mensen die zetten er een dle 20 op zoals hier:
    IMG_0574.jpg
    Vanwege het geluid, heb ik dan toch liever een viertakt.

    Waarschijnlijk, vanwege het vermogen, kom ik dan toch uit op iets van 20 cc.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach... er is nét een prachtige ASP Boxer met ontsteking aangeboden en al weer verkocht....
     
  7. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Waarschijnlijk komt er toch een 20 cc benzinemotor op (dle 20ra). Maar dan zit ik nog wel met de uitlaat, een canister kan ik nog het beste wegwerken in de romp en tomatenpuree blikjes lijken mij daarvoor wel geschikt.

    Als proef heb ik twee blikjes flink verhit, zowel de opdruk als de beschermlaag aan de binnenkant verbrande daarbij, maar de blikjes hebben hun vorm en stevigheid behouden.

    Als ik nu drie van deze grotere blikjes aan elkaar soldeer dan heb je drie kamers.

    Mijn vraag is nu, kan je hier een redelijk dempende uitlaat mee maken (vermogen is niet zo belangrijk).

    Ik heb hieronder een tekening geplaatst, dit is maar een idee graag commentaar dus!!


    DSC_0510.JPG
    DSC_0508.JPG

    DSC_0511.JPG
     
  8. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik heb er een saito 91 op vliegt leuk maar houd niet gek veel over helaas.
    Hij is redelijk amerikaans gebouwd dus gewicht heeft hij wel. Een 20cc4t komt mooier uit.
    Dle20 krijg je niet mooi weg in de kap en romp. Die ruimte heb je niet.
    Wilde mn saito ombouwen bij @brutus maar ben bang dat hij dan echt teweinig heeft
     
  9. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Hoi Raymon,

    Ik heb inmiddels een dle20 op de kop getikt. Op internet zie ik meerdere foto's hiervan in de carbon cub. Problemen met de romp zie ik hierbij niet, dat past gewoon. Wel steekt hij uit onder de motorkap. De motorkap moet ik dus aanpassen, waarschijnlijk ga ik de "tunnel" onder de motorkap weg snijden en hiervoor een passende nieuwe tunnel maken. De uitlaat wil ik in de romp maken.

    Ik heb nog wel een verzoek voor je, zou je voor mij de spanwijdte van de achtervleugel willen opmeten? En/of een foto maken hiervan recht van boven? o.a. dit onderdeel moet ik namelijk nog maken. Alvast erg bedankt...
     
  10. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.467
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Als je de orginele uitlaat gebruikt zat het het minst opvallen. Maar kwa geluid word je totaal niet vrolijk elke andere demper zou er denk ik onder moeten.

    Ik kan je wel maten en foto sturen doe me dan even je 06 nummer via pb dan kan ik je een whatsapp sturen met fotos.
     
  11. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Ik wil een uitlaat met een cannister vorm maken in de romp, ik heb je een pb gestuurd.
     

Deel Deze Pagina