Carbon Fiber onderdelen maken

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door Sebazzz, 19 okt 2008.

  1. Sebazzz

    Sebazzz

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    666
    Locatie:
    Breda
    Hallo,

    Ik heb hier een how-to gevonden voor het zelf maken van platen van koolstofvezel.
    How To Guide to Carbon Fiber Sheets
    Nu vraag ik mij af of dit zo makkelijk is als het lijkt in het filmpje, kun je ook aardige constructies maken van CF zonder een vacuümpomp of oven te hoeven gebruiken? Het lijkt mij wel iets om hier onderdelen voor mijn hpi savage van te maken.

    Ik zoek iemand die ervaring heeft met het vervaardigen van CF onderdelen en die mij een goede indicatie kan geven wat het maken van een vierkante meter CF nou precies kost, of het haalbaar is en wat ik nodig heb. Ik heb vershillende Epoxy-harsen gezien waarvan de prijs erg varieerd, met welke zou ik simpele onderdelen kunnen maken?
    Ook heb ik gezien dat sommige mensen een masker gebruiken en sommigen niet, is dit nodig of ligt dit aan de soort epoxy?
    In het filmpje wordt de hars gemengd met "catalyst", waar dient dit voor en waar haalt men dit?

    Wie helpt mij uit mijn droom :D
     
  2. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    epoxyhars is giftig en je hebt dus een masker nodig. de hars zelf bestaat uit 2 componenten, die je erg goed af moet wegen en mengen voor een goed resultaat.
    een plaatje maken is vrij simpel te doen tussen 2 spiegels of glasplaten. Kost een 55 euro voor een m^2 per laag geloof ik, inclusief btw.
    Harsen van polyservice, mrboat en hptextiles enz. Zullen goed genoeg zijn. Voor een betere kwaliteit kun je naar west of SP kijken.

    Carbon hoeft niet onder druk verwerkt te worden, maar het is zonde als je het niet doet.
    er staan hier ook manieren beschreven om met de hand een goede hars/vezel verhouding te halen.

    Johannes
     
  3. Sebazzz

    Sebazzz

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    666
    Locatie:
    Breda
    Bedoel je onder druk of onderdruk?
    Welke epoxyhars en carbon fiber kan ik het beste gebruiken voor low-budget carbon en wat voor masker heb ik precies nodig?
    Zou je me de linkjes kunnen geven naar die manieren?
    Alvast bedankt!
     
  4. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    druk op de carbon, maar kan dus ook een onderdruk zijn, dan het je in principe druk van de atmosfeer(is makkelijker te doen)
    qua masker heb je een met koolstoffilters nodig.
    bij hptextiles hebben ze vrij goedkope epoxy, en ook een zwart ingekleurd glasweefsel. Lijkt net op carbon. je kan ook een zwart pigment door de hars mengen, en gewoon glasweefsel gebruiken. goedkope carbon is er momenteel niet. polyservice en polyestershoppen verkopen wat, en ook de duitse firma's.
    hptextiles heeft soms restpartijtjes op ebay.de staan.

    kijk eens in dit topic voor een verwerkingsmethode: de-bouw-van-een-supra

    en hier voor een lijst met leveranciers:

    materialen

    johannes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Sebazzz

    Sebazzz

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    666
    Locatie:
    Breda
    Heel erg bedankt!
     
  6. Sebazzz

    Sebazzz

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    666
    Locatie:
    Breda
    En wat zou een goed setje carbon en epoxy zijn om mee te beginnen?
    Gewoon niet te duur maar om een beetje mee te experimenteren wat allemaal wel en niet kan :)
    Wat is het verschil tussen Carbongelege(carbonlegsel?) en Carbongewebe (Carbonweefsel)? De eerste is wel een stuk goedkoper :p
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    legsel is gewoon mat naar ik veronderstel en weefsel is geweven vezels. Geweven is leuker te verwerken, sterker enz.
     
  8. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    legsels zijn vooral om licht te bouwen. dat bestaat uit 1 of meer lagen met vezels die in een richting op gaan. zo heb je +45/-45 legsels, dat zijn 2 lagen onder een hoek van 90 graden.

    Weefsel is ook onder een hoek van 90 graden, maar dan is het door elkaar heen geweven. naar dit spul is ook de carbon look genoemd. en het werkt wat makkelijker.

    qua carbon kom je erg ver met een 160-200 grams weefsel (twill/keper geweven) en hars kun je universele hars gebruiken, of "carbon look" hars, waar een uv blocker in zit, en dus niet hoeft afgelakt te worden
     
  9. Sebazzz

    Sebazzz

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    666
    Locatie:
    Breda
    Ok bedankt voor de info, ik denk dat ik het maar eens moet proberen.
    Wat zijn dus ongeveer de startbenodigdheden en -kosten voor een paar kleine projectjes (alle benodigdheden incl 1/2m2 carbonweefsel)?
     
  10. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    ALs je het uit de hand wel verwerken, kan je eerst ook oefenen met polyester. Hoewel carbon ander spul is met andere vloeistoffen kan je de basis handigheid die je nodig hebt leren op het veel goedkopere polyester.

    Er is hier ergens een groot topic over polyesther, maar ik kan me 1,2,3 niet voor de geest halen waar.
     
  11. Sebazzz

    Sebazzz

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    666
    Locatie:
    Breda
    Er is alweer 1,5 jaar overheen, maar ik heb besloten toch wat met carbon te gaan klooien. Één dezer dagen krijg ik een carbon laminating starter kit binnen zodat ik een beetje kan experimenteren met het namaken van platte onderdelen.

    Voor zover ik weet zit er geen maskertje bij, kan iemand mij vertellen waar ik deze kan kopen? Verdere tips zijn uiteraard ook welkom :)
     
  12. Sebazzz

    Sebazzz

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    666
    Locatie:
    Breda
    Pakketje net ontvangen, niemand een idee waar ik een geschikt maskertje kan halen?
     
  13. JiB

    JiB Guest

    Niet? De bovenstaande aanbeveling dat epoxy 'giftig' is slaat als een tang op een varken. Alles is in de verkeerde dosis giftig, en ik neem aan dat je niet van plan was de ingrediënten te gaan eten. Als je goede epoxy hebt zit daar geen oplosmiddel in waar je je tegen moet beschermen. Wel doe je er goed aan om je handen vrij te houden van rauwe epoxy, je kan er na langdurige bloodstelling een vervelende allergie tegen krijgen namelijk.
    De catalyst waar je het hierboven over had is waarschijnlijk de katalysator van polyester, dan overigens wel behoorlijk stinkt bij het verwerken.
    De sterkte van je onderdelen zit in de vezels, dus je kan bijna iedere matrix/hars gebruiken die je wil. Als het om kleine onderdelen gaat, zou je net zo goed carbon-tow om het juiste vormpje kunnen wikkelen en dat vastzetten met secondelijm. Misschien niet zo licht als die vacuüm geïnjecteerde spullen, maar wel een stuk simpeler zelf te maken.
     
  14. Sebazzz

    Sebazzz

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    666
    Locatie:
    Breda
    Ik doelde meer op de stof die vrijkomt als je carbon gaat vijlen/zagen, ik had gehoord dat dat niet zo best voor je is. handschoentjes heb ik al.
    Ik denk dat ik dan morgen eerst aan de slag ga met het glasvezel wat erbij zat, werkt in principe hetzelfde toch? Ik wil beginnen met het namaken van kleine platte onderdelen om het een beetje onder de knie te krijgen, later wil ik m.b.v. mallen complexere vormen kunnen bouwen.
     
  15. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Met een stofmasker wat je bij een Gamma o.i.d. kan kopen ben je al wel beschermd tegen het inademen van het stof en de vezels.
    Zeker als je dit in een goed geventileerde ruimte doet (buiten met dit weer is geen straf, zeg maar Wil je een betere bescherming zul je op zoek moeten naar een masker met absoluut filters, maar deze zijn een stukje prijziger.
    Mocht je toch besluiten om de delen binnen te verwerken zorg dan voor een stofzuiger met een absoluutfilter om de stofdeeltjes vast te houden in de stofzuiger en natuurlijk dan ook een stofkapje op.
     
  16. JiB

    JiB Guest

    Ook over het stof van koolstof vezels doen de meest waanzinnige geruchten de ronde, ondersteund door feiten zijn die niet. Je moet die vezels niet opsnuiven,want zoals de meeste andere harde vezels is dat irriterend. Verder niets. Maar als je zelf je eigen platen etc. wil maken, dan ga je daarna toch niet weer eens lekker zitten schuren? Dan span je het paard achter de wagen lijkt mij. zorg dat je natte weefsel de juiste dimensies heeft, dan hoeft er niet geschuurd of geboord te worden.
     
  17. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Je kan goedkoop carbon kopen bij Hobbyking. Welja goedkoop... Het is nog 10-15euro voor een plaatje van 1/3 van een A4 blad, maar hier kosten die dingen meer dan 50euro...
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim

    Welke kwaliteit?
    De ene is de andere niet.....
     
  19. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Geen idee :D Het was in ieder geval meer dan voldoet voor mijn doel eind. Had er een oude nitro buggy mee omgebouwd naar brushless.

    Motormount, servotray en accubak uit carbon gemaakt.
     
  20. Sebazzz

    Sebazzz

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    666
    Locatie:
    Breda
    Bij hobbyking kun je inderdaad ook carbon halen, het is echter nauwelijks goedkoper dan de winkel in Engeland waar ik het nu haal (carbonmods.co.uk).
    Ik heb echter liever flexibele carbon matjes omdat dit goedkoper is en ik zo zelf de vorm en dikte kan bepalen. De laatste paar dagen ben ik druk bezig geweest met boren en zagen, zodra ik wat onderdelen af heb zal ik wat foto's plaatsen.
     

Deel Deze Pagina