carbon mast

weet iemand een adres waar je carbon buis kan kopen in lengten van 2 meter? diameter17mm
Dit om een profielmast te maken voor een j-class jacht van 2 meter.

Prince Fibre Tech, Dronten. erg licht, erg stijf, bijna alle maten. Zitten heel veel vezels UD.
Onder de 250 euro wel 45 euro orderkosten. Dus kijken of er meer mensen zijn ;)

Ik betaalde 17 euro voor 2 meter 12*10

Als het gewoon een rechte holle buis moet zijn.... langslopen bij een Vliegershop.

Kunnen ze in zowat alle mogelijk diameters bestellen, en veel goedkoper dan bij modelbouwwinkels.

Voor ander vormen, conisch, vierkant, druppel.... nog niet gevonden....

PS. Voor een J-Class van 2 meter zit je wel ongeveer rond 235 cm mast, dus een buis van 2 meter is wat aan de korte kant....

Bij http://www.joesvliegerwinkel.nl/home.htm hebben ze ook stokken van 3 meter!

Laatst bewerkt:
klopt dat de mast langer moet zijn, echter de bovenste 10 meter moet worden verjongd, dus dat is 50 cm dat taps moet worden.

Hi All,
Even een doordenker :
Waarom een carbon mast voor een model? Ik heb net de BW760 helemaal afgewerkt met een carbon mast erop van sailsetc in the UK, maar die masten in carbon zijn gewoonweg veel te stijf voor de modelboten!! Wil je er wat pre-bent in trekken dan mat je voor zo'n klein bootje een belachelijke hoge load op de verstaging zetten. vervorm je alleen maar je romp door, of je trekt de puttings eruit
Wil je een realistisch tuig met pre-bent op de juist plaats dan moeten we volgens mij niet blijven focussen op carbon, maar gewoonweg naar polyester masten.

De polyester buigt een heel eind mee voor hij breekt. Dust goed verstagen met de spreaders op de juiste plaats zal volgens mij beter zijn.

Zo ga ik het toch proberen op de volgende boot die ik bouw.

Als je kijkt naar de 18FT skiff, die zijn nu stilaan terug aan het overschakelen op polyester. Vooral voor de top van de mast

groeten

raph

Polyester zal niet, dat is te bros.

Maar glasvezel / epoxy masten is wel mogelijk. Die zijn minder stijf dan koolstof / epoxy masten.

Prince Fiber Tech maakt ook glas / epoxy buis...

Als je een buis van grote en kleine diameter tegen elkaar plakt, en netjes afplamuurt, of er zelfs nog een glaskous omheen trekt, en dan de kleine buis netjes open zaagt, heb je een mooie profielmast met zeilgroef...

Oops, inderdaad glasvezel Skiff.

Ik denk wel dat qua stijfheid dit een betere oplossing is dan carbon.

groeten
Raph

Mijn mast van de rainbow is in de top ( de bovenste 45 cm ) gebogen, door daar spanning op te zetten.
Deze buiging wil ik al een heel eind in de mast maken zonder spanning.
Ik begrijp dat carbon stijver is , maar het is voor mij belangrijk dat het gewicht zo laag mogelijk ligt.
Glasfiber wordt al gauw zwaarden bij deze lengten.
De voet van de mast wordt: 33x18 mm en in de top is hij dan rond:18mm
lengte 2.5 meter waarvan de gebogen top 45 cm
Deze mast moet geen gleuf krijgen maar het zeil haakt in een rail.

hallo

hengel sport
die hebben carbon hengels en die lopen taps toe
er bestaan voor de goeie (dure)merken reserve stukken maar als je de prijs ziet gaan je ogen meteen tranen

groetjes raf

Ik begrijp dat carbon stijver is , maar het is voor mij belangrijk dat het gewicht zo laag mogelijk ligt.
Een kilo glas is net zo zwaar als een kilo koolstof ;)
Een mast van koolstof met dezelfde lengte en diameter zal vrijwel niets schelen met een van glas.
De mast zal wel minder stijf en sterk zijn, maar dat maakt op modelboten niet heel veel uit. Boten tot 6 meter is het verschil in alu/koolstof ook vrij klein.
Daarbij vangt de hars de compressiekrachten in de mast grotendeels op, de vezels zijn vooral voor de trekkrachten. Dat maakt een glas mast minder stijf. niet zwaarder ;) Het verschil zal aan de knuppel niet voelbaar zijn :)

Als ge het gewicht laag wil houden een houten holle mast bouwen, mijn boot mast van 202 cm weegt 140 gr. ZIE WEBLOG ,al met zeer harde wind gevaren . Plooid ook zeer mooi als achterstag word gespannen in combinatie met diamant verstagging bocht in boven of onderste gedeelte van de mast te regelen. Was ook eerst van plan om door alu mast te vervangen, maar na wegen in de modelschop van mast van 150 cm 160 gr maar bij mijn houten mast gebleven. :D

Moet hij rond 17 mm wezen of mag het een vleugel worden
Als dit mag gaat dan kijken bij een vlieger winkel
Je heb daar 12 mm rond plat er een 5 mm tegen aan maakt in de dunne pijp een gleuf
Vult de holte met epoxy op je heb dan een mast die zeer stijf is
Je moet deze masten wel draaibaar maken op en pin
Ik heb jaren geleden zo een mast voor een M klasse gemaakt zeer stijf naar de achter zijde

Tom

Back