Carbon plaat op balsa verlijmen

Ik wil carbon plaat van 0,3 mm dik op balsa lijmen.
Eerst heb ik de bekende 30 minuten epoxy geprobeerd.
Het zat niet goed vast ik kon de hele plaat er zonder veel moeite aftrekken.
Uiteraard eerst geschuurd en met thinner ontvet.
Toen met Medium Seconde dit zit redelijk. Maar redelijk is niet goed genoeg.
Ik zoeken op internet en vragen in de vrienden kring . De beste lijm die ik kon vinden is : Araldite 2031.
Ik kan het niet via de normale winkel verkrijgen. Viba verkoopt het met een minimale verpakkings eenheid van 6 stuks.

-Wie weet waar ik een verpakking kan kopen?
-Zijn er mensen die interesse hebben in een tube dan bestel ik er 6 en schuif ik er 5 door. Een tubetje zal +- 25 euro kosten voor 50 g.
Viba - HUNTSMAN Araldite® 2031 - Tweecomponenten epoxy lijm

Groet Robert-Jan
 
Persen was wel ok denk ik.
Ik kon niet meer oude lood accu’s kwijt.
De lijm van Araldite is goed bestand tegen vibraties.
Als ik met mijn schuurklos het carbon op maat schuurde trilde de zijkant los en kon je de hele plaat er in zijn geheel afpeuteren.
Een kennis had ook problemen met lostrillende carbon onderdelen. Diesel motoren op 24K geven vervelende vibraties en met de Araldite 2031 was zijn probleem opgelost.

Groet Robert-Jan
 
Die UHU lijm is erg sterk.
Araldite en Uhu zijn voor aluminium ongeveer even sterk.
Als ik weer in de winkel ben neem ik zeker een tubetje mee.
Je kan ook met de verhouding spelen dan wordt de lijm harder of zachter.

Araldite is bijna even duur en het is speciaal voor carbon lijmen gemaakt.
Daarom wil ik graag deze lijm gebruiken.

Groet Robert-Jan
 
Araldite is toch ook gewoon epoxy?
Zoveel maakt de sterkte toch niet uit van de lijm. Het balsa zelf heeft veel minder sterkte.
 
Kunnen we eens stap voor stap door de gevolgde procedure?

Welke epoxy gebruikt (en wat was de viscositeit (siroop, mayonaisse, pindakaas consistentie)

Beide zijden ingelijmd?

Ingeklemd tussen vlakke platen?

Toen e.e.a. los kwam, zat de lijmlaag nog op het balsa, of op het carbon?

Voorbewerking van het carbon? Was het balsa vooraf gecoat? (af fabriek). Kops balsa of gewone plankjes?

Het is namelijk zo dat je met vrijwel iedere vloeibare epoxy hechting moet krijgen tussen een plaatje carbon en balsa.

Is er echter iets fout gegaan bij de verwerking, dan krijg je met Araldite ook geen goed resultaat...
 
carbonplaat op balsa.

Simpel:
men neme 24 uurs epoxi harz L285 / H 285 meng verhouding 100:40 en strijken hiermee de carbonplaat in.
Balsa voor behandelen met porienvuller/spanlak .
Het geheel tussen mylar leggen en goed gewicht er op plaatsen. (vacuum werkt beter) maar ik ga ervan uit dat niet iedereen dit apparaat heeft.
bij kamertemperatuur laten uitharden en de twee krijg je niet meer van elkaar.

Hans
 
Heb je een foto van het losgetrokken carbon?
Het kan namelijk ook zo zijn dat er een heel klein laagje balsa op het carbon achterblijft en dat het dus lijkt alsof het niet hecht.

Ik denk dat je de beste hechting krijgt als je met UHU plus werkt. ( en een fohn om de lijm waterdun te maken en daardoor gewicht te sparen.

Het carbon moet wel goed voorgeruwd.
 
Ik gebruik slow cure 30 minuten epoxy die in de doorzichtige flesjes met een zwarte en gele tuit.
Carbon geschuurd en schoon gemaakt met thinner.
De plaat heeft een gladde een een wat (niet veel) bobbeliger kant. Hier heb ik de lijm op gesmeerd en met een credit card (niet meer geldig) uitgesmeerd.
Vervolgens accu's er op en 24 uur laten uitharden bij minstens 20 graden.
De carbon plaat steekt iets over, bij het schuren met de schuurklos kwamen de randen al los. Zonder al te veel moeite kon ik de plaat er weer af trekken.
Er zit epoxy op het balsa ( en een stukje beuken) maar ook op de carbon plaat.
Alles geschuurd en met Medium CA gelijmd. Dit lijkt iets beter maar ik ben bang dat met een aantal zeer harde landingen ......
Ik heb 2 strookjes carbon gelijmd*1 met de hier boven beschreven epoxy en een met JB weld ( heb ik uit Amerika mee genomen).
De slow cure epoxy zat voor geen meter. De strookjes kwamen heel makkelijk los. De lijm laat zich er afkrabben als ik de plaat buig springt het er af totaal onbruikbaar voor deze toepassing dus.
De JB weld zat beter ik kon hem wel makkelijk los trekken de lijm zat op beide strookjes en zit goed vast.
*
Nu heb ik de test met dunne en medium CA gedaan.
Zat ook redelijk vast lijkt op JB weld
*
Dit is geen carbon op balsa maar het geeft wel iets aan dat de ene lijm meer of minder geschikt is.
Ik denk dat insmeren met spanlak zeker helpt dan wordt de balsa wat steviger.
*
Op naar de modelbouw winkel voor UHU
En de testjes nog een keer herhalen.
En test op balsa uitvoeren.
*
De kennis waar ik het eerder overhad wist mij te vertellen dat de piloten van de eerste carbon race modellen tussen elke race met CA in de weer waren.
Kennelijk is het erg moeilijk om dunne carbon onderdelen goed te verlijmen.
Ik zou graag zien dat je de carbon plaat kapot trekt ipv de lijm. triplex zit veel beter aan elkaar vast
Daarom zou ik graag de speciale Araldite voor carbon willen hebben.

Groet Robert-Jan
 
Araldite is geen epoxy, maar een groep van lijmsoorten/harssen.
Afhankelijk van de soort, want Araldite is een overkopoelende 'Brand' naam voor lijmsoorten voor verschillende applicaties.

Overigens... De dubbelspuiten kan je ook op eBay de vinden! Tegen een stuk gunstiger prijs dan bij Vink. Zo ook de mengtuitjes. Soms is de houdbaarheids datum in zicht, vandaar de prijs.
Verder heb je een patroon-pistool nodig om de zaak in gelijkmatige hoeveelheden uit de tubes te persen.

Types 2022 (methacrylaat) en 2026 (PU). Eens aangebroken moet je de hele massa verspuiten. Houdbaarheid is geopend nihl. Dus... verzamel het een en ander om te lijmen. Vast is vast. Ook koolstofplaat.

Dan... speciale lijmtuitjes heb je nodig. Die mixt de 2 componenten exact, lijmklaar. Tuutje is 1 malig in het gebruik. Schoonmaken met aceton? Nauwelijks! Ook deze lijm is niet gezond. De troep wil je niet in of aan je fikken hebben. Tuutjes schoonpoetsen is verkeerde zuinigheid.

Ik heb het een paar maal de 2022 gebruikt voor het lijmen van kunststoffen (ABS) aan metaal (messing). En plakken doet het beter dan epoxy... vele malen beter.
Een echte industrie lijm, super sterk. De 2022 is meen ik geschikt voor het lijmen van carbonplaat....
Wellicht even dieper spitten bij Araldite? Er is vast nog een 'mix' die meer dan goed aan carbonplaat hecht?
http://www.viba.nl/page/catalog.php?id=955399

Over het algemeen wordt carbonplaat in de autoclaaf uitgehard, bij hoge temperatuur. Het bindmiddel is epoxy, en het stikt dus ook van de bijzondere epoxysoorten. Ook Epoxy is een verzamelnaam.

Vink heeft startpakketjes.... op dat de lezer dit weet.... blijft prijzig...
 
Laatst bewerkt:
Je moet allereerst zorgen dat het carbon aan de lijmkant opgeschuurd en ontvet is.
Dan moet het balsa behandeld zijn zodat de lijm er niet volledig intrekt.
Als je dan het balsa en carbon verlijmd met 24 uurs epoxy onder druk, dus tussen 2 platen ingeperst dan zou het nooit meer los mogen komen.
30 minuten epoxy is zooi, je moet iets hebben wat tijd heeft om goede hechting te krijgen, dus 24 uurs.

GJ
 
Wat ik vermoed (maar ik weet nog steeds het merk van de epoxy niet) is dat deze niet volledig uithard.

Doe eens een testje met de epoxy die je gebruikt hebt, maar leg dit na uitharding eens 24 uur op een warme plek (op een radiator die veel aanstaat, of op de verdeler van de vloerverwarming oid). Liefst 40 graden of warmer.

Er zijn veel epoxycombinaties die slechts uitharden tot een zgn "b-stage". In deze staat zijn ze stijf en bros. Warmte toevoegen zorgt ervoor dat de epoxy verder doorhardt, en daarbij slagvast en trekvast wordt.
 
Hier een plaatje van de soort lijm die ik het eerste gebruikt heb.
http://www.blackdiamondhobbies.com/images/thumbs/BSI205.jpg
Ik heb nog lamineer hars liggen ik zal hier eens mee proberen.
Plus nog een testje met de “30 minuten rommel” in de oven.
Ik heb eindelijk een site gevonden waar ik araldite 2031 kan bestellen.
Araldite 2031 (EP) : der schwarze für Carbon-Verklebungen : Klebstoffe der Marke Araldite : Shop für Kleber, Klebstoffe, Dichtstoffe, Schraubensicherung, Anti-Rutsch, Bootsfarben & Bootslacke : Ottozeus
Ik wil alleen de lijm bestellen zonder spuit.
Weet iemand of je hier met een lijmtang oid 2 hoopjes uit kan persen en deze met de hand mixen. De speciale knijp tang is erg duur en de statische mixer kan je maar 1 keer gebruiken plus als je maar een klein beetje gebruikt moet je de mix tuut volspuiten en dit vervolgens weggooien. Kan je de spuit weer afsluiten?
Jammer dat het niet in tubes te koop is.

Groet Robert-Jan
 
De getoonde epoxy ken ik niet. Waarschijnlijk een re-packager.

Die patronen kan je met een lijmklem en een beetje inventiviteit wel leegkrijgen. Let wel op de juiste mengverhouding.

Met een pistooltje (overigens wellicht te leen bij een garagebedrijf, die hebben die dingen ook wel in gebruik) is het een stuk handiger, en je bent zeker van de juiste verhoudingen.

De inhoud van een mengtuit is idd verlies. De cartridge is goed schoon te maken en nogmaals te gebruiken. Echter wel het dopje voor het verwijderen met een stift merken, zodat je deze niet verkeerd om weer terugdoet.

Als je kan en wilt verwarmen (40 graden oid) heb ik ook nog wel kant en klare zwarte epoxylijm voor je, in een potje. Is het spul wat ze ook in cartridges stoppen.
 
Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik wacht even met het halen van de UHU lijm tot het normaler weer wordt.

Ik ben bezig om een vacuüm pomp te maken.
Het vat wordt van een oude brand blusser. (aluminium en hij kan 25 bar hebben) dus -1 bar moet ook lukken. Alleen de soldeerbrander ligt bij mijn ouders. wachten op de dooi.
Een verwarming hokje komt er ook aan, de regelaar heb ik inmiddels nu nog een kist van piep schuim maken
Ik heb gisteren besteld bij de Duitse webwinkel.
Nu maar zien wanneer het aankomt met dit weer.

@Skiff
kan je wat meer vertellen over b-stage ik kon er geen wiki over vinden.
Ik heb eerder epoxy van de Action geprobeerd.
koste 1,5 euro zat op zich goed maar een tik en het was los.
Keihard dus bij een harde landing heb je meteen weer een bouw pakket.

Groet Robert-Jan
 
De B-stage is een toestand waarin de doorharding nog niet heeft plaatsgevonden. Verwarmen na uitharding (probeer eens 40 graden, een 24 uur lang) geeft een slagvaster resultaat.

Enne, goedkoop is duurkoop...
 
Back
Top