Carbon prop krasloos balanceren?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door r.marijnissen, 10 apr 2016.

  1. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Een Carbon prop kun je op diverse manieren balanceren?

    Wat vinden jullie de beste manier?
    Ik schuur meestal achterzijde prop van het te zware blad.
    Nadeel is krassen op het blad.

    Al las ik eens iets over schuren met korrel 600 en daarna waxen....
    Zodat je niks ziet aan krassen?
     
  2. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    Of een laagje lak op het te lichte blad.
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  3. MartinT

    MartinT

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    116
    plakband op de achterkant (uiteinde) van de lichte kant. (moet wel geschikte tape zijn, het hecht anders niet goed op koolstof) voor het balanceren van de hub (zodat de prop in alle standen blijft staan) gebruik ik hotglue op de lichte zijkant van de prophub.
     
  4. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb zelf maar 1 carbon prop en die was perfect.

    Maar een ander mogelijkheid is dit
    [​IMG]

    hebt dit wel een aantal keren gedaan met een houten propeller, werkt alleen niet als hij veel uit balans is.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Gaten boren in de wortel van een propellerblad?????
    Dat zou ik nooit maar dan ook echt nooit doen. Daar komen heel grote trekkrachten op en dan ga je er een dergelijke verzwakking in maken. Nee dat is echt geen goede oplossing!!!!
    Daarbij zit dit zo dicht bij de as dat je behoorlijk veel gewicht nodig hebt om enig effect te resulteren. Je moet dus een flink gat boren waar je veel gewicht in moet stoppen om een kleine onbalans te compenseren. Een extra likje lak aan de tip zou dit veel makkelijker en zeker veiliger compenseren!
     
    Ron vindt dit leuk.
  6. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Hoofddorp
    I d d Ernst

    Een likje lak is het meest zekere.
     
  7. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Ben gegaan voor 5 min epoxy naast de hub.
    Is een grote prop en als de spinner erover zit zie je er niks meer van. Dus ook geen krassen.
    Je hebt wel iets meer nodig dan aan uiteinde prop maar hij was niet super veel uit balans.
    Voordeel van 5 min epoxy is dat ie lekker dik is dus gaat niet snel lopen en
    je kunt er makkelijk meer of minder bij/af doen.

    Boren ben ik niet kapot van zeker niet bij het blad.
    Heeft nu zelfs een klein voordeel gezien ie verstevigd is met extra epoxy:bier:
     
  8. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    daarom ga ik dus nooit in het rotatievlak van een draaiende prop staan
    lak was de veiligste oplossing
     

Deel Deze Pagina