Carbon romp (stiekem gitaar) maken, hoe?

Hoi,

naast modelvliegen maak ik gitaren, maar mijn vraag over de volgende gitaar stel ik toch even hier. Waarom? Nou, dit filmpje is mijn inspiratie:


Ik wil de body en wellicht de hals uit carbon gaan maken, net zoals mensen modelvliegtuigrompen van dat materiaal maken. Ik heb een zaak gevonden die het materiaal kan leveren, de 'plug' (originele vorm) kan ik ook maken, van schuim, glasvezel / hars / harder /etc. Mallen daarvan trekken met glasvezel / hars / harder gaat ook, heb ik al eens gedaan.

Maar dan het probleem: de overige hars moet bij het maken van de definitieve body eruit gezogen worden. Zie op het filmpje vanaf ongeveer 1.40. Ze leggen er iets in, dat de hars die over is opzuigt, maar niet aan het eindproduct vastgelijmd zit. Wat is dat, waar haal ik het? En waarom plakt het niet aan de body vast?

Alle advies is welkom. Ik heb al gegoogled op goede how-to's, maar niet gevonden. Als jullie die wel kunnen vinden, graag posten! Alle info is welkom. Mijn glasvezelprojecten heb ik tot nu toe zonder vacuum gedaan, maar in dit geval schijnt het zeer bevorderlijk te zijn voor het eindresultaat, vandaar dat ik het nu wel wil.

Dank voor info / tips / etc,

Hugo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoe minder hars, hoe metaalachtiger de klank wordt(minder plastic geluid dus)
dit berijk je dus door de hars er weer uit te persen onder vacuüm.
De lagen die je ze er in ziet leggen na de carbon zijn:
De peelply, hecht niet, zorgt voor een ruw oppervlak na verwijderen, dus zonder schuren weer verder
De gaatjesfilm, die zorgt er voor de dat er niet teveel hars uitgezogen wordt
De bleeder, die neemt alle hars op
en de folie, die alles luchtdicht afsluit.

Folie en peelply/bleeder is te koop bij polyestershoppen.nl. polyservice, en hptextiles.
Gaatjesfolie kun je daarbij ook nog krijgen bij Cecense, en R-G. (die van polyservice en polyestershoppen zijn voornamelijk voor infusie bedoeld, en laten wel erg veel hars door.

Geluid zal er in ieder geval wel uit komen. Ik heb wel carbon scooterkappen gebouwd voor sprintscooters. die produceerden ineens een erg apart,dieper en harder geluid. Mooier dan het geknetter van de rest ;)

Leuk project trouwens, lijkt mij ook leuk om nog eens te bouwen :) ga je een bouwverslagje bijhouden?
 
Laatst bewerkt:
Boeiend project! Een jaar of dertig geleden zag je heel veel Ovation gitaren, die hadden een houten front en een carbon achterkant (er waren niet echt zijkanten, de hele rug had een bolle vorm).
 
Dank voor de antwoorden. Ik ga eens een boodschappenlijst maken, en verder met het ontwerp. Ik ben redelijk ervaren als gitaarbouwer, maar dit materiaal geeft veel nieuwe mogelijkheden met hun eigen problemen. De aansluiting van de hals aan de body, bijvoorbeeld, kan veel mooier met dit materiaal. Het fretboard wordt een probleem, je moet bij intensief gebruik de fretten kunnen vervangen.

Qua klank weet ik nog niet wat het wordt, de chello wordt geroemd om z'n heldere geluid. De Ovations ken ik, ik heb er één gehad, maar die 'kuipen' waren helaas niet erg stijf, en de originele gitaarvorm blijkt toch beter voor de klank. Ze hadden met die rare vorm wel het voordeel dat ze weinig feedback gaven, dus minder gepiep bij versterkte live-concerten.

Voor mij dus nog veel te leren en te bedenken, en ondertussen eens een boodschappenlijst maken, zoals gezegd. En een nieuw ontwerp, want herhaling is niet leuk, dus de vorm moet ook een beetje origineel worden.

Hugo
 
Leuk project.

Even op basis van de gegevens die ik heb onthouden van de "Jakkerman", gemaakt door Vox Humana.

De hals voorzien van een flinke dosis koolstof UD. Om de 5 lagen UD een laag weefsel diagonaal neerleggen, of biaxiaal carbon gebruiken, om de koolstof UD in kolom te houden. Zorg ervoor dat er geen koolstof in dwarsrichting over de UD ligt. Dit kan microcracking veroorzaken.

De einden van de UD verdeel je over de zijkant en de bodem van de gitaar. Bedoeling is de hals zo sijf mogelijk te krijgen, bij het aanspannen van de snaren blijven deze zeer dicht tegen de fretten aan liggen, waardoor de gitaar heel snel te spelen is.

De kast kan je maken van koolstof weefsel, je zal enkele lagen moeten toepassen. Na de eerste laag kan je overwegen met koolstoflegsel verder te gaan (veel goedkoper) Je kan de boel ook opdikken met glasweefsel, maar ik denk dat de karakteristieke klank dan verloren gaat.

DMI (Dutch Moulding Industry, reeds lang verdwenen) goot dan de rest vol met een polyesterpasta. Geen idee wat het effect is op geluid. Wel weet ik dat een koolstof gitaar erg licht zal worden. wederom geen idee van het effect op geluid.

Om een acceptabele vezel/hars verhouding te verkrijgen, zal je idd na het handlamineren de boel moeten vacumeren.

Op het laminaat kan je scheurweefsel neerleggen, of dit achterwege laten (dan krijg je een glad oppervlak, maar verlijmingen moet je schuren)
Dan gaatjesfolie, perforatie P3
Dan bleedermat, een wollig vlies om vacuum te verdelen, en hars op te nemen.
Dan vacuumfolie. Afhankelijk van de vorm kan je de gitaar met mal en al in een zak stoppen, of je tapet de folie op de mal. (met sealant tape).

Met een vacuumpomp de druk terugbrengen tot 300 mbar absoluut (-0,7 bar relatief). Heel veel dieper zou ik niet gaan. Na uitharden nog nabakken tot een temperatuur, ongeveer 5 graden onder de max. Tg, met een temperatuurverloop van max 20 graden per uur.

Het is wat werk, maar het kan een mooi resultaat opleveren. Er zit echter wel een leercurve aan, mbt het werken met de materialen, en later het finetunen mbt geluid.

Ik zal eens kijken of ik de genoemde spulletjes op de webshop van www.cesense.nl kan zetten.
 
Boeiend project! Een jaar of dertig geleden zag je heel veel Ovation gitaren, die hadden een houten front en een carbon achterkant (er waren niet echt zijkanten, de hele rug had een bolle vorm).
Die Ovation gitaren zijn nog steeds verkrijgbaar hoor. En ze klinken als geen ander (heel specifiek geluid trouwens).
Mijn Ovation staat trouwens nooit ver weg.

En enkele bekende Ovation gebruikers:
Al Di Meola
Melissa Etheridge
 
De hals voorzien van een flinke dosis koolstof UD. Om de 5 lagen UD een laag weefsel diagonaal neerleggen, of biaxiaal carbon gebruiken, om de koolstof UD in kolom te houden. Zorg ervoor dat er geen koolstof in dwarsrichting over de UD ligt. Dit kan microcracking veroorzaken.

De einden van de UD verdeel je over de zijkant en de bodem van de gitaar. Bedoeling is de hals zo sijf mogelijk te krijgen, bij het aanspannen van de snaren blijven deze zeer dicht tegen de fretten aan liggen, waardoor de gitaar heel snel te spelen is.

Kijk, daar hebben we wat aan. Ik denk er ook over wat kant-en-klare carbon buis mee te lamineren. Komt de stijfheid ook ten goede. Weet jij toevallig nog of de Jakkerman een carbon fretboard had, of hoe ze anders de fretten monteerde? Ik kan wel een apart fretboard maken en de fretten mee lamineren, maar dan kan ik ze nooit meer vervangen.

De kast kan je maken van koolstof weefsel, je zal enkele lagen moeten toepassen. Na de eerste laag kan je overwegen met koolstoflegsel verder te gaan (veel goedkoper) Je kan de boel ook opdikken met glasweefsel, maar ik denk dat de karakteristieke klank dan verloren gaat.

Ik zit zelf te denken aan 2 lagen vrij dik BD, ik moet alleen eens uitvogelen hoe ver dat materiaal te vervormen is. Ik wil de achterkuip zoals in het filmpje maken, maar dan in dit soort model:

gretsch-g6136t.jpg


De diepte van de body zal zeker beperkt worden door de krapheid van de onderste hoorn, als je begrijpt wat ik bedoel, maar hoe ik bepaal wat mogelijk is zonder het gewoon te doen, dat weet ik niet. Het idee is om 2 verschillende diktes gitaar te maken van gelijk model, en dan met de dunste beginnen. Als de dikke dan niet lukt hebben we de dunne versie nog.


Die link doet weinig. Het URL bestaat wel, maar er laadt niks. Misschien moeten we de conversatie daarover even per PM voortzetten.

Dank voor de tips zover, alle input en ideeen blijven welkom!

Hugo
 
Van de Double Bias (+/- 45) heb ik een high drape versie, die redt dat wel.

Over de url: Ik zie dat ik nu hetzelfde heb. Een reload lost het op, maar tijd om een onderzoekje te verrichten. (stom Wordpress gebeuren)

Geen idee wat de hoorn is, dus kan je daarbij niet helpen.

Kan je de fretten niet oplijmen. Ik heb een lijm die RVS en alu lijmt aan koolstof. Moet alleen 1mm laagdikte hebben. Je zou in het fretboard sleufjes mee kunnen nemen om de lijmdikte te garanderen. Mocht je ze moeten vervangen, dan kan je ze afslijpen, de sleuven schoonvijlen, en nieuwe lijmen.
 
De hoorn is het deel dat blijft staan bij de cut-away. Wat is de cut-away? Zie foto; met het ding op schoot is de bovenste helft full-body, de onderste helft heeft een cut-away waardoor je met je linker hand bij de bovenste fretten kan.

Leuk he? Webwinkels. Ik heb er zelf ook 1 (je mag het URL raden...), ik gebruik osCommerce. Veel set-up werk, maar verder erg prettig stabiel.

Ik zit qua fretten te denken aan een rond staafje als fret, met CA lijm in een holling in de toets verlijmd. Die kan je dan door te verhitten met een soldeerbout loshalen. Tenzij ze er eerder vanzelf uitvallen. Of een geschroefde toets, waardoor je de boel wel mee kan lamineren en bij slijtage vervang je de hele toets (die ik dan toevallig voor veel geld op voorraad heb...) Ik hou niet zo van slijpen en vijlen. Althans, niet als anderen het aan door mij gebouwde gitaren doen.

Hugo
 
Laatst bewerkt:
De webwinkel is bij mij ook OSCommerce (gebruik wel de versie die register_globals=off) accepteert, anders zitten er binnen no-time Turkse hackers op je server)

Rond staafje in een zitting is idd een goed idee.
 
Late reactie: ja, ik heb de challenge gevolgd en kende deze. Wel leuk!

Even een vraag. Ik sprak laatst iemand die carbon delen voor race auto's maakt. Die raadde mij aan naar 'pre-preg' carbon te kijken. OK, google leert mij veel, maar niet waarom iedereen nog met hars en harder en zooi aan de gang gaat. Wat is de pofadder onder het ogenschijnlijk rustieke gazonnetje? Wie heeft er ervaring met verwerking hiervan? Ik ben al een oventje aan het bedenken... Ik ben alleen nog aan het stoeien met het malmateriaal, ik wil op 100 - 120 graden afbakken en de mal moet dat best vinden.

Alle input is welkom,

Hugo
 
daarvoor hebben we speciale losmiddelen ;)
Ik heb eens een workshop gehad met dit spul, en ook sprint (van SP) en heb bij een jachtbouwer gewerkt die er masten mee maakte.

prepreg: duur, lastiger verwerken, en lastig te verkrijgen.
Voor de rest fantastisch spul. erg netjes mee te werken, erg precies. Laminaat wordt dunner en sterker, kan meer temperatuur hebben.
Het lastige er aan is: opslaan in een vriezer, een dag van te voren er uit halen. Stof is funest voor de hechting, en ik mocht er ook niet met mijn blote handen aankomen, vanwege de olieen die er in zitten. Dan heb je ook nog het bakken. Je moet continu temperatuur controleren,en de ramprate in de gaten houden.
je mal wordt ook wat duurder, polyester gaat met wat geluk richting de 90 graden, daarna zul je naar epoxy en andere materialen moeten gaan kijken. Epoxy die tot die temperatuur gaat is meestal ook niet de goedkoopste.
alternatief is sprint, iets simpeler, en is te krijgen voor temperaturen vanaf 70 graden.

Vandaar dat we alles nog lekker insoppen met vloeibare troep, simpeler, goedkoper, makkelijker. al zal een prepreg gitaar wel wat scherper klinken
(haha, de mast uit de bag klonk een stukje doffer dan de prepregmasten :) )
 
Het is idd wat Susho zegt.

Prepreg is wat lastiger te verkrijgen, in kleine hoeveelheden. De meeste kans maak je bij een bedrijf wat prepregs verwerkt. Ik ken er wel een paar.

Mocht je die moeite willen nemen, dan zou ik ook all the way gaan, en voor een 120 graden prepreg kiezen. De lage temperatuur prepregs (al vanaf 60 graden) zijn toch een beetje een compromis. 120 graden prepreg heeft ook een behoorlijke "outlife" bij kamertemperatuur.

Bij het bakken zal je vacuum moeten gebruiken, en je vacuummaterialen zullen die 120 graden moeten kunnen overleven. Dus kom je op iets duurdere materialen. (alhoewel het bij 120 graden nog wel meevalt).

Bij dikke laminaten moet je trouwens na elke 12 lagen of zo "debulken" ofwel vacuum erop, om de boel aan te drukken.

Het is een proces wat wat lastiger is, maar wel schoon werkt.
 
Back
Top