Carbon tail boom versplintert telkens [OPGELOST]

Toen ik net op zoek was naar een vervangend onderdeel stuitte ik op dit forum en zag dat in een grote thread iemand hetzelfde probleem had als ik: de staart van mijn Walkera HM-V100D01 versplintert iedere keer. Artikelnummer voor de staart: HM-CB100-Z-14. Nu heb ik alluminium buisjes gekocht, maar deze zijn net iets te groot en krijg ik niet in de hoofdbehuizing en staartbehuizing. Ook is dit materiaal te zacht denk ik. Misschien met een dikkere wand-dikte.

Heeft iemand hier een alternatief voor?

Laatst bewerkt:
ten eerste, welkom op het forum...

ten tweede, wat doe je er mee dan? waarom gebeurt het en wanneer ?

Hey Sven, bedankt voor je sneller reactie.

Het is mijn eerste fly-bar-less helikopter, en ik heb de potmeters van de ontvanger nog niet helemaal goed genoeg getuned, dus ik crash nog iedere keer. Nu probeer ik boven een grasveldje te vliegen, zodat de klap wat kleiner is iedere keer, maar toch iedere keer scheurt het carbon weer.

Nu begrijp ik dat het onderdeel HM-CB100-Z-14 een alternatief is, maar is deze van kunstof?

Geen idee wat voor ding die staart is..
Maar doorgaans zijn het holle carbon staafjes.

Die kun je bij iedere vliegerwinkel voor 5 eur de meter halen.

Wil je dat ze heel blijven? Stop er een vol carbon staafje in..
Vaak moet er een vlak kantje aan geslepen worden, zodat het spul niet verdraait.

Een hoop staartjes, voor weinig geld.. Beetje huisvleit, beetje fantasie, en je bent steeds minder afhankelijk van de onderdelenboer!

Geniaal, en die kun je inderdaad gewoon op maat "schaven", geweldig, bedankt! Ik zal is kijken in de plaatselijke vlieger winkel ;)

Gemarkeerd als opgelost, nogmaals bedankt.

Ach, de meeste mini heli's hebben het probleem van brekende staarten :mrgreen:

Zoek maar eens op de Mcpx..
Die is er berucht om. Oplossing was vaak gewoon een vol carbon erop te zetten.
Nu heeft de mcpx een motor op de staart zitten, dus de draden kunnen buitenlangs lopen. Geen idee hoe dat bij jouw heli zit?

1 nadeeltje: als de staart sterker wordt, gaat er iets anders breken. Bij mijn oude mcpx was het gat in het frame een beetje uitgelubberd na een paar kapotte staarten ;-)

maar dat is met een beetje huisvlijt ook zo weer opgelost ;-)

Er zit inderdaad een motortje op de staart, brushless, dus 3 dunne draadjes, maar inderdaad, die wikkelen we er wel omheen.

Bedankt voor de waarschuwing vooraf. Tja, ik heb een soldeerstation met hete lucht, daar zou je zo'n plastic gat weer enigzins mee kunnen verkleinen toch? En anders, af en toe een nieuwe body is ook niet heel duur, als het maar niet na iedere vlucht hoeft.

Even een filmpje gezien van de Mcpx, ik begrijp dat deze variabele pitch heeft en dat je ermee op z'n kop kan vliegen. Gaaf!

Laatst bewerkt:
eh ja dat kan... mits je de juiste instellingen daarvoor in je zender hebt.
en een stukje vertrouwen en ervaring met je heli is ook niet onverstandig ;)

Hij vliegt weer! Nouja, vloog, nu mis ik een helft van me staartpropeller. Nieuwe besteld bij RCHolland.nl.

Dat gat had ik ook kwam ik achter, en hete lucht heeft het niet verkleind. Een overdosis secondelijm wel :D

Over die instellingen in je zender, dat gaat zeker niet werken met een standaard 4 kanaals?

kan, maar doorgaans niet..

Meestal als we het hebben over een heli met variabele pitch hebben we het over een CP heli (collective pitch)
De bladen zijn dan recht (dus geen kromming zoals bij een fixed pitch heli het geval is)

Meestal zijn deze heli's ook wat groter, beginnend vanaf een 250 tot 800 tegenwoordig.
250 is ong. 50 cm rotordiameter, 800 is 180 cm ongeveer.
De kleine cp'tjes zals de blade mcpx kunnen best lekker vliegen, al blijven het zeer lichte apparaten (dus erg windgevoelig)
maar ze kunnen nog altijd beter tegen wind dan een ander type heli...

de blade mcpx kan met de standaard 4 kanaals zender gestuurd worden.
optie is om een dx6 (of hoger) te pakken, en daarmee aan de gang te gaan.
alle functies zitten op een printplaat, deze plaat kun je instellen.

normaal heeft een cp nl minimaal 6 kanalen nodig. Brandstof heeft er ook 6 nodig, al is 7 dan aangeraden.

Bedankt @Student voor het advies voor een collective pitch oplossing

@Ron: zit wat in

Ik heb eens een nieuwe set bladen erop gezet, bleek een van de schroefjes van de bladhouders afgebroken te zijn. Nieuwe bladhouder gemonteerd, en WOW, volgens mij heeft ie nog nooit zo stabiel gevlogen. Ik heb nu tenminste het gevoel dat de Gyro chips wat doen, en kan er zelfs mee in me kleine zoldertje vliegen!

Back