Carbon Tissue & spanlak

Ik heb 2 balsa staartdelen voor een DLG opgeschuurd (MiMi) en nu moeten ze afgewerkt worden. Liefst niet te zwaar. In de balsa zitten reeds carbon strips.

Het is toch nog steeds zo dat ik de balsa met poriënvuller moet voorbewerken als ik deze ga lakken? Dat geldt dan ook voor lamineer epoxy?

Nu heb ik bij HK dit weekend 2 velletjes carbon tissue gekocht. Ik verwacht daar niet de stijfheid van lange vezels, maar het lijkt me toch wel sterker dan Japan-papier. Als de nadruk vooral op gewicht ligt is het dan het verstandigst om spanlak & poriënvuller (spanlak & ???) te gebruiken of is dat toch achterhaald?

Ik had deze werkwijze in mijn hoofd.... spanlak/poriënvuller bestellen, poriënvuller aanbrengen aan 1 zijde, kevlar scharnier aan andere zijde met epoxy vast zetten en grotendeels uit laten harden. poriënvuller licht schuren, poriënvuller licht aanbrengen op scharnierzijde.
Met spuitbus nog licht een kleurtje op de randen nevelen en erna schuren.
Licht schuren. Spanlak dun aanbrengen. Op maat gemaakte carbon tissue op het gehele vlak aanbrengen inclusie scharnier. Ik vermoed dat de spanlak dan enigszins in de carbon trekt. Het zal in ieder geval plakken. Daarna weer dun laagje spanlak aanbrengen.

Of toch met epoxy & mylars werken? Of wordt dat toch zwaarder?
vacuüm zit er nog even niet aan....

Het is toch nog steeds zo dat ik de balsa met poriënvuller moet voorbewerken als ik deze ga lakken? Dat geldt dan ook voor lamineer epoxy?
Als de nadruk vooral op gewicht ligt is het dan het verstandigst om spanlak & poriënvuller (spanlak & ???) te gebruiken of is dat toch achterhaald?
Porienvuller maakt alles onnodig zwaar, moet je niet aan beginnen.
Gebruiken we al jaren (30, 40?) niet meer.
Het (al glad geschuurde) hout 2 lagen lak geven en opkomende nerf wegschuren met 400. Bekledingsmateriaal naar keuze op maat maken en op het hout strak aanbrengen (tissue eerst vochtig maken met een plantenspuit).
De eerste twee lagen verdunde lak om het tissue vast te zetten. Schuren met 600.
Daarna dit 4x herhalen.
Toplaag aanbrengen.

O ja, de Model Engineering spanlak blijft krimpen.
Die van REM niet.
Sowieso wat 'plasticizer', in dit geval een beetje ricinus toevoegen

Mijn vliegmaat F2B is bezig met een nieuwe laksoort voor het oude procedé en het lijkt veelbelovend (schijnt beter te vullen bij minimaal gewicht).
Voor exacte info moet je hem even pb-en.

Back