Carbon verlijmen/verbinden

In aanloop naar de voorbereiding naar een DIY gimbal, ben ik me aan het verdiepen in het gebruik van Carbon.
Ik kan aan 2mm carbon platen komen, en wil deze misschien gebruiken voor het camera platform.

Om dit goed te kunnen gebruiken, wil ik de platen in een L vorm aan elkaar lijmen.
Is dit überhaupt mogelijk, en is de verbinding ook nog betrouwbaar?
(het gaat om een camera van ca 100 gram)

Verlijmen met epoxy en de hoeken nog wat verstevigen met carbon of glasweefsel.
Een simpele lijmverbinding zal door de minimale dikte van de plaatjes binnen de korte keren gaan scheuren.

Het is niet echt een kitnaad , meer gewoon nog een extra laagje lamineren in en over de hoeken van de L.
Anders krijg je nooit een sterke verbinding.

Carbon zou ik lijmen met UHU plus endfest300. Dit is een langzaam uithardende epoxylijm. Het zou ook moeten kunnen met andere langzaam uithardende epoxylijmen. Ik heb deze uhu zelf geprobeerd op mijn carbon knutseltjes en het werkt uitstekend. eventueel het carbon wat opruwen voor het lijmen. i.v.m. het carbonstof zou ik dat doen met watervast schuurpapier onder water. Of in iedergeval nat schuren.

IMG_20140731_220849m.JPG

IMG_20140731_220919m.JPG

Ik heb geen extra vezelversterking toegepast. Gewoon een deugdelijke constructie maken. Dit landingsgestel heeft al meerdere hardere landingen met autorotaties meegemaakt en overleefd.

Steven

In dat landingsgestel zitten ook heel wat meer verbindingen en als ik het goed zie een aantal slotverbindingen..... Dat lijmt sowieso al een stuk makkelijker en beter dan 2 plaatjes die je simpelweg haaks op elkaar zet.

Bij simpelweg 2 plaatjes haaks op elkaar ontkom je niet aan het gebruik van extra weefsel om de verbinding te verstevigen. Daar helpt ook Uhu endfest niet zonder toevoegingen ;)

Hallo je kunt platen carbon goed lijmen door opschuren met korrel 40/60 en gewoon met epoxy en dan persen , wat ik vaak doe is ,een aantal gaatjes door en door te boren buiten /binnen iets verzinken en eventueel ook nog een carbonstreng (afval stukje) erin en dan de platen op elkaar persen dan krijg je het zelfde effect al klinknagels machtig sterk werk.

gr rexonamen

Slot verbindingen zou ik ook kunnen maken.
Met een beetje mazzel en geduld kan ik deze op mijn werk frezen.
Ik hoop alleen dat delamineren wegblijft, want speciale Carbon frezen hebben we niet.

Bjorn,

Ik denk dat het je constructie ten goede komt als je slotverbindingen gaat maken. Een Gimbal mag voor de nauwkeurige werking wel de nodige stijfheid hebben.
Het frezen van carbon zou met 2 snijdende VHM freesjes moeten kunnen. Ik heb het nooit geprobeerd, maar altijd "carbon" freesjes gebruikt. Ook carbon freesjes verliezen vrij snel hun scherpte. Delamineren als gevolg van het frezen met een 2 snijder zou ik niet verwachten eigenlijk.....
Trouwens , zo heel duur is een carbon freesje nou ook weer niet. Koop er gewoon 1 voor je project! Degene die ik gebruik kosten tussen de 10 en 20 euro.....

Steven

Back