Carbonfil van FormFutura

Discussie in '3D Printen' gestart door Frenzul, 23 dec 2019.

  1. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    194
    Locatie:
    nieuwleusen
    Ben sinds vrijdag in het gelukkige bezit van een CR 10 S pro en wil gaan printen met carbonfil.
    Wie heeft er goede tips voor me om goede prints te krijgen.
    Dit is mijn eerste print
    IMG_2796.JPG IMG_2797.JPG
    Niet slecht de ik maar zeker niet perfect..
    Wie wil me verder helpen
    Hier zijn wat settings waar ik mee geprint heb
    IMG_2802.JPG
    IMG_2803.JPG


    Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.572
    Locatie:
    Groningen
    Probeer eens retraction speed 80. Instellingen lijken verder aardig. Stel ook eens wipe in.

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
  3. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    1.629
    Dag Frenzul,

    Is het al gelukt?
    Ik had begrepen dat je met de Micro Swiss all metal hot end print?
    Als je die hot end dus gebruikt dan wordt er geadviseerd om standaard voor ALLE printstukken de
    RETRACTION DISTANCE op 4mm te zetten.
    Ook wordt geadviseerd om dan rekening te houden met temperatuur.........5 graden hoger dan bij een standaard hot end.
    91BEB28A-04CA-47BA-8740-42A80A133F0B.png
    Ik denk dat de info van Tadango en ikke je al een stapje verder brengt.

    Video(met praktijk info,text)


    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2019
  4. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    194
    Locatie:
    nieuwleusen
    Ik heb weer de servosteun geprint met de volgende settings
    IMG_2820.JPG IMG_2821.JPG
    Met als resultaat
    IMG_2822.JPG
    IMG_2823.JPG
    Ik blijf wat stringing houden.
    De maatvoering is goed en het past.
    Het was een 53 minuten print.

    Ja ik heb de CR 10 S pro voorzien van de micro Swiss all metal hot end en tevens auto lieveling.
    De slicer die ik gebruik is ultimaker cura.


    Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.572
    Locatie:
    Groningen
    Wellicht Heat creep in je hotend?

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
  6. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    194
    Locatie:
    nieuwleusen
    Nieuw
    Wellicht Heat creep in je hotend?

    uhmm en dat is/???
     
  7. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    1.629
    Voor een eerste print,niet slecht:thumbsup:

    Met het uitkiezen van juist die servo houder zie je dat er een eigenschap van PETG(Carbon) naar voren komt.
    probeer anders is een servo houder die ‘dicht’ is.

    Wil je snel en goed resultaat......Neem dan contact op met coen_l:https://www.modelbouwforum.nl/threads/b25-mitchell-3dlabprint.268376/
    Hij weet met transparant PETG 3Dlabprint vliegtuigdelen(dat zijn geen servohouders)fantastisch mooi uit te printen.
    Ik geloof dat hij standaard een PETG script heeft klaar liggen op zijn computer hij kan deze zo naar je toesturen.

    Om er zeker van te zijn dat je geen heat creep hebt ontwikkeld.....

    Kies dan een éénvoudig model,een buisje.

    Het enigste wat je printer doet is constant een rondje draaien.
    Kies voor een buis met een diameter van zo,n 50a60 mm en kijk of je tijdens het printen verschillen ontdekt.

    Succes:Robin
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2019
  8. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    194
    Locatie:
    nieuwleusen
  9. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Nederland
    En als je je model nou draait zodat de stukkies omhoog als eerste vlak worden geprint? Evt even hoekje erin maken (cad) zodat opstaande stuk goed gesteund wordt?

    Afhankelijk van je print snelheid en stijfheid van dat carbon fil hoef je niet meer te hoppen ect! En dat zou je print ten goede kunnen komen
     
  10. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    194
    Locatie:
    nieuwleusen
    Op aanraden van Q brand het product liggend geprint. Zo is het hoppen idd niet nodig.
    IMG_2870.JPG
    Ondertussen een grote print gestart waar het hoppen niet nodig is
    IMG_2854.JPG
    Lijkt allemaal mooi maar zomaar ineens gebeurde dit
    IMG_2862.JPG
    IMG_2863.JPG
    Hier werd ik niet vrolijk van. Wie heeft hier en idee/oorzaak bij?

    Gr Johan


    Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Zwolle
    Verdorie wat jammer, hoop dat je kan achterhalen waar het aan ligt.
     
  12. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Nederland
    Jammer Johan! Maar het is wel heel veel beloven lijkt me zo!

    Het lijkt erop dat bovenin de layers niet meer goed willen hechten, wat me een temperatuur probleem lijkt. De layers zijn te koud gok ik.

    Als je cura gebruikt (heb ik) of een ander (?) dan kan je je model onder er base plate laten zakken en print je slechts een deel van het model. Als je genoeg filament hebt zou ik et laatst stuk nog een keer printen zonder verandering van je instellingen. Als et dan goed gaat is dat een goede indicatie dat je model bovenin te koud is.

    Je zou dan je bed temp wat kunnen opschroeven (wat heb je nu?), een (open) doos erom heen zetten zodat de lucht in huis er niet langs kan tochten en de nozzle temp wat kunnen ophogen.

    Ik zou even moeten kijken of je ook tijdens printen de temp kunt opschroeven (kan zeker, maar zelf nog nooit gedaan).

    Grappig dat je et model op z'n kant wel goed kreeg, kan ook zijn dat ie los komt of dat de want rommelig wordt. Nice!

    Wat voor plaat heb je eigenlijk om op te printen? Alu wat op geschuurd?
     
  13. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    194
    Locatie:
    nieuwleusen
    het rafelen is begonnen rond de 140 mm hoogte.
    Ik heb een CR10S pro met een all metal Hot end van Micro Swiss en pei magnetisch print bed.
    Als slicer gebruik ik idd Ultimaker pura.

    het model op zijn kan printen dat deze goed gaat heet denk ik te maken met dat deze dan niet hoeft te hoppen.
    Echter moet dit natuurlijk wel mogelijk zijn
    zodra de nozzle moet stoppen en daarna weer starten met filament gaat het mis met de printen.

    wat zijn hier de ervaringen van mede carbonfil gebruikers??
     
  14. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    1.629
    Dag Johan,

    Ik kan helaas nog steeds de link van servo houder die je mij hebt gegeven via de privé conversatie niet downloaden bij Thingiverse (404 melding) :stout:

    Maar goed,misschien is er een andere weg?

    Welke groot printstuk ben je nu aan het printen?
    Heb je een linkje?

    Groet:Robin
     
  15. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    194
    Locatie:
    nieuwleusen
    het is weer een stuk wat ik zelf heb getekend dus geen upload bestand of zoiets.
     
  16. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Nederland
    Klinkt als mooie upgrades Frenzul! Had je nog wat aan m'n andere tips?
     
  17. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    194
    Locatie:
    nieuwleusen
    Zo weer verder proberen.
    Bed temperatuur naar 65
    Nozzle temperatuur op 260
    Kleiner product erop.
    Voor de start van de print nozzle temperatuur op 255 gezet en 10 mm nieuw filament gevoed.
    Print aan gezet en draaien maar.
    IMG_2892.JPG
    Bij het hoppen blijft het filament achter en krult wat bij de nozzle.



    Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    15.572
    Locatie:
    Groningen
    Hoppen? Toch niet Z-Hop gebruikt? Dat werkt bij mij enorm slecht, zeker met dit soort spul (PETG gebaseerd materiaal). Wat aardig werkt is een wipe / coast icm goede retraction maar dan nog blijf het om de nozzle krullen en af en toe vervelend doen. Daar ontkom je niet aan.
     
  19. Frenzul

    Frenzul

    Lid geworden:
    17 sep 2017
    Berichten:
    194
    Locatie:
    nieuwleusen
    Ik had de update van cura gedaan en natuurlijk de instellingen vergeten het is er niet beter op geworden
    IMG_2904.JPG
    Morgen maar weer opnieuw beginnen.


    Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
     
  20. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Zwolle
    Alweer nieuws?
     

Deel Deze Pagina