Ik zag dat PAF in Duitsland carburateurs verkoopt voor kleine dieseltjes. Mijn vraag:Wat is het verschil tussen een carburateur voor een "dieseltje" en voor een glow motor.? Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
Voornamelijk de doorlaatdiameter van het kanaal. Diesels volstaan met veel minder mengsel per tijdseenheid.
Nou nee hoor.... een diesel komt qua brandstof/luchtbehoefte dichter bij een benzinemotor dan bij een gloeiplugger, dus het predominante verschil zal toch het verloop van de brandstofdosering bij het openen of sluiten van het gas zijn. Mogelijk interessant voor ombouw van glow naar benzine, want daar zouden deze carburateurs ook wel eens best wel geschikt voor kunnen zijn.
Toch is die veel kleinere doorlaat altijd, nou ja : vaak , het eerste wat mij opvalt. Overigens zie ik op het plaatje van PAF geen geavanceerde mengselregeling. Meer een fase2 carb met stopschroef en airbleed. Op zich zijn diesels minder kritisch met afstellen, dus dat zal dan wel gaan... Overigens zie ik op omgebouwde glowmotoren juist wel de originele carburateurs en dat loopt dan probeelmloos. Dus in the end zal het allemaal wel loslopen....
Mijn PAW 19 carburateur heeft een doorlaat diameter van 5 mm, ik heb geen vergelijkbare maat gloeimotor bij de hand, maar het ziet er in verhouding inderdaad vrij smal uit. Onze diesel heeft 30% ether, waarschijnlijk is dat ook van invloed op de lucht/brandstof verhouding t.o.v. normale diesel.