Carburateur in elkaar zetten van een kettingzaag

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 18 sep 2016.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo Allemaal ,

    Ik heb een Husqvarna 455 ranger kettingzaag en heb er wat problemen mee gehad, weggebracht nar een bedrijf om hem te repareren , en die zeggen dat het niet te repareren is , dathet geen zin heeft . Hij zou een vastloper hegad hebben.

    Nu , ik heb hem weer terug in oderdelen en heb een klein beetje tijd en wil kijken of ik hem toch zelf kan repareren,

    De carburatuer is ook uit elkaar , en dat membraam , hoe moet dat vastgemaakt worden?
    foto 1:
    [​IMG]

    of zo:
    foto 2:
    [​IMG]


    Dan , hoe kan ik zien/merken of de motor een vastloper heeft gehad?
    De zuiger zitten geen krassen op en hij gaat soepel in de cilinder heen en weer.

    Hier 2 foto's :
    [​IMG]

    [​IMG]

    bedankt ,
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2016
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Lekker zaakje, verkoopt liever een nieuwe zeker?
    Rubberen membraan(pompjes) kunnen al jaren niet lekker tegen moderne benzine: lost deels op en plakt dan aan elkaar, zodat pompkleppen niet openen of slecht sluiten.

    Volgens mij passen die dingen maar op één manier er in.
    Anders kijken wat de klepjes doen bij zuig en pers: beredeneren.

    Zag net op www een carburator langskomen voor 18 dollar, kan je membranen niet voor repareren: nieuw kopen!
    Moet je wel even het juiste type nummer gebruiken bij de zoekopdracht (xp55 kon ik niet vinden).
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is het regelmembraampje, niet het pomp membraampje (regemembraan heeft een metalen insert, pompmembraan niet)
    Hoe het moet zitten weet ik niet uit mijn hoofd, maar ik zie dat het ding niet asymetrisch is, dus als het goed is kun je aan de afdrukken van deksel en pomphuis in het membraan, zien hoe het gezeten heeft. Gezien de taats in het midden van de grote cirkel, EN de vorm van het vlies, gok ik op dat de grote cirkel aan de binnenkant (tegen het heveltje) moet. Pas wel op, onder dat membraan zit een heveltje wat middels een miniem vorkje een naaldklepje open trekt, en dat mag je absoluut niet verbuigen of kracht op zetten.

    Ik zie op de foto geen sporen van een vastloper, maar wel wat anders, wat volkomen verklaart waarom je kettingzaag beroerd liep: de zuigerveer zit vast OF heeft zijn spankracht verloren, en dicht niet meer af (veel viezigheid onder de veer, en de veer steekt niet meer uit de groef). Die veer hoort los in de groef te liggen, en minstens 1 a 2 mm uit te steken rondom.

    Laat me raden: het startkoord "voelde slap aan" en je trok je een ongeluk om hem aan te krijgen, en als hij liep, liep hij amechtig, alsof hij er geen zin in had?

    Verwijderen is geen probleem (deze veer is toch naar zijn grootje) maar een nieuwe plaatsen is even een truukje wat je moet weten.
    Een zuigerveer kost bijna niets (hooguit een tientje of zo), maar de juiste veer vinden wil nog wel eens lastig zijn, want meestal worden zagen weggegooid en vervangen, dus lang niet iedereen heeft dat op voorraad.

    Als je nog nooit een zuigerveer gewisseld hebt, zoek dan hulp van iemand die het vaker gedaan heeft.

    Lukt dat niet, dan moet je het even zeggen, dan probeer ik het je uit te leggen. Je moet in elk geval NIET gewoon de uiteinden beetpakken en hem open buigen om hem om de zuiger te krijgen, dan is hij oval en breekt hij na verloop van tijd.

    De groef in de zuiger (de veersponning) goed schoonmaken als de oude veer er uit is, er mag geen zwarte kooltroep meer zitten.

    Als je het carter in elkaar zet, denk er dan goed om, dat het bij een tweetakt uitermate belangrijk is dat dat carter lekvrij is. Dus of een nieuwe pakking, of met vloeibare pakking de helften op elkaar monteren

    Al met al is de carburateur een twijfelgevalletje: als je niet weet wat je doet en je haalt hem zomaar open, KUN je onverhoopt bijvoorbeeld dat kleine vorkje verbogen hebben, of het membraanpompje verkeerd in elkaar gezet hebben, en dan kun je doen wat je wilt maar dan loopt hij nooit meer.
    Als die carburateur weer goed in elkaar komt, zal het ding met een nieuwe zuigerveer weer probleemloos lopen vermoed ik....
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nu nog een zuigerveer en een split-pakking....
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat zijn echt belachelijke prijzen.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik weet niet of deze instructievideo van jouw carburateur is

     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo ,

    Dank voor alle antwoorden.

    @ Baggeraar ; dat lijkt er idd een beetje op , dat ze me een nieuwe kettingzaag konden verkopen , ik ga het toch proberen hem weer aan de praat te krijgen.

    @ Brutus & Ron: dat filmpje helpt me om hem op de juiste manier weer vast te zetten , dat probleempje is opgelost. En heb niets verbogen of geforceerd , dat zal gene probleem zijn. Ik zag alleen dat een van de regelnaalden er vrijwel helemaal uit was gedraaid , als iemand heeft hoeveel slagen die open moet staan om te proberen?

    De zuigerveer die zat idd muurvast , en die is er inmiddels uitgesloopt , en heb dit setje gevonden ( het is een Husqvarna 455 Ranger die ik heb) : http://www.ebay.de/itm/Kolben-passe...451920?hash=item1c38a57590:g:pPQAAOxyRNJSejyu

    Voor die 20 euro is het wellicht te proberen.

    En dan is een beschrijving hoe de zuigerveer te bevestigen van harte welkom.

    Wat betreft de pakking , die is er niet , het is een rubberen "ring" die in een gleufje loop in de vorm van het karter . Dat ziet er nog goed en onbeschadigd uit , ik neem aan dat ik dat kan blijven gebruiken.

    @ Brutus: Het was heel erg vreemd , de ketting zaag heeft nog niet zoveel draaiuren , maximaal 7 of 8. Maar heeft een 2 jaar stil gestaan. er zat nog brandstof in , en ik heb hem daarmee gestart :oops::oops:. Maar er zat geen vermogen niets in , en ook stationair wilde hij niet draaien. volgas deed hij het wel. Dan bij stationair is die afgeslagen en niet meer aan de praat gekregen.
    Het trekkoord ging juist niet soepel , maar redelijk stroef eigenlijk.

    Cor
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    ik denk dat daar het grootste probleem zat. zeer waarschijnlijk had die zaag het normaal gedaan als je die oude benzine eruit had gehaald en vervangen had door verse benzine. Benzine is heel erg onderhavig aan vergaan, na 2 jaar s de niet meer goed en kun je die weg gooien...........
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Met die moderne rommel wel ja.
    Mijn Seagull buitenboord motor uit 1951 heeft er geen enkel probleem mee.
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ TC01 & Baggeraar ; ik denk het ook , ik wist niet dat benzine ook oud werd. Diesel en dieselbacterie weet ik , en daar hou ik ook rekening mee in m'n machines. Maar Bezine , nee , dat was nieuw voor mij .... ach ja , zo leert men!

    Onderdelen zijn besteld. Nieuwe zuigerveer , daarbij komt tegelijk de niewue zuiger.

    Cor
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat je beschrijft in het loopgedrag, lijkt heel erg op een vastzittende zuigerveer, met name het niet stationair willen lopen.
    Het stroef lopende startkoord, zal eerder bij het startkoord zelf vandaan komen (troep in het opwikkelmechanisme of zo), of mogelijk dat de koppeling niet in orde is.

    Zuigerveer monteren: hou het veerslot op 6 uur, plaats de toppen van je wijsvingers op 3 en 9 uur.
    toppen van je duimen (nagels) tussen het veerslot en precies even hard duwen met je vingertoppen, als dat je met je duimen trekt.
    M.a.w. het "koppel" dat je op deze manier op de veer uiteinden zet moet de gehele veer open spannen. Je mag dus NIET "vanuit je onderarmen" de boel uit elkaar trekken.

    Doe dit met de veer op de top van de zuiger, en trek de veer strikt niet verder dan noodzakelijk open, maar hou hem open tot je bij de groef bent (niet om de top laten spannen en dan naar beneden schuiven)

    Reden is, dat als je de veer gewoon uit elkaar buigt door aan de einden te trekken, krijg je een spanningsconcentratie precies tegenover het veerslot, en dan verbuigt de veer daar. Buiten dat het heel bros materiaal is (breekt snel) zal de veer daarna ook permanent verzwakt zijn.

    Let er bij het vervangen van de zuiger op, dat het pennetje in de zuigerveer op de zelfde plek komt, EN dat de clipjes waarmee de pistonpen op zijn plek gehouden worden goed komen te zitten: het "pieletje" moet verticaal staan: maakt niet uit of het naar boven of naar beneden wijst, maar het mag niet scheef of horizontaal staan, want dan breekt het vroeg of laat af (de heen en weer gaande beweging laat het uiteinde kwispelen en dan breekt het op den duur door metaalvermoeiing). De schade laat zich dan raden....

    Qua oude benzine: het is waar dat benzine veroudert, en dat het na twee jaar uitermate beroerd kan gaan lopen. Het kan echter niet schade aan je motor veroorzaken, of op zijn minst is dat heel erg onwaarschijnlijk. Daarvoor heb ik veel te veel oude benzine verstookt. Het start slecht, en het kan onregelmatige loop veroorzaken, het kan je carburateur verstoppen, maar het laat niet de zuigerveer vastkoeken.
    Het vervuilingsbeeld van die zuiger doet vermoeden, dat het ding al een tijdje gebruikt is met een vastzittende veer en een slecht lopende motor. Uit je verhaal krijg ik de indruk dat je de zaag gebruikt gekocht hebt (anders had je geweten dat die sproeier zo ver uit gedraaid was). Die moet overigens ergens in de buurt van de 1,5 slag open meestal.
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo Brutus , dank voor je uitleg, tot zover alles duidelijk!

    Ik denk dat de onderdelen woensdag binnen zijn , dan kan ik volgende week ze in elkaar proberen te zetten.
    De kettingzaag is wel nieuw gekocht , maar het bedrijf wat ik de kettingzaag ter reparatie heb aangeboden , heeft werkelijk alles uit elkaar gehaald en niet terug in elkaar gezet ( de sproeiernaald was bijna geheel uitgedraaid).

    Wat kan de oorzaak zijn van zo'n vastlopende zuigerveer?
    Het lijkt er namelijk op dat mijn bosmaaier ( Stihl) hetzelfde probleem heeft ... en ja ook hier is dezelfde oude brandstof gebruikt ..... dezelfde dag. Maar heb toen die zo beroerd liep niet meer verder gekeken en geprobeerd.

    Gewoon proberen met verse brandstof?

    Ik gebruik trouwens 2 -takt olie van stihl.

    Cor
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Nagels breken of gaan bar zeer doen.
    En doe een lapje (2 of 4 keer dubbel) tussen de veereinden en je vingers.(uiteraard met een flinke plooi anders kan je de veereinden niet uit elkaar trekken)
    (maar dat zal je zelf wel ontdekken)

    Dat wat Bert beschrijft werkt.
    Plaats de veer (op 12 uur) net over de zuigerrand, vooral niet te ver want dan moet je verder openbuigen en trek dan de veer zover open dat je de einden aan de zuigerrand (op 6 uur) er net overheen kan dwingen.
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zou hem gewoon gaan gebruiken met verse peut.
    Hij zal het gewoon gaan doen lijkt mij.

    Oude benzine of de olie die vermengt is kan de boel wat verplakken wat problemen in de carb. kan geven.
    De zuigerveer zal gewoon zijn werk weer doen als de boel is opgewarmt. Zo niet, merk je dat aan het trekkoord want dan voel je geen of weinig compressie.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een zuigerveer die vastzit, komt in de regel niet meer uit zichzelf los, ook niet bij warme motor: hij zit namelijk nooit klem op een manier waarbij thermische expansie nuttig kan zijn, en hij zit nooit vast door vuil wat zacht word van warmte of oplost door benzine of olie. Tenminste, ik heb dat nog nooit meegemaakt.... En in mijn soort van werk, demonteer je niks tenzij het echt niet anders kan....
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zeker weten van niet.
    Kool is harder dan aluminium en zal nooit meer zacht worden tijdens draaien.
    Dat moet je zorgvuldig verwijderen uit de groef gebruikmakend van de stukken gebroken oude veer.
    Dat is klo*te werk, als je de groef niet wilt beschadigen.
    Bovendien zijn "ingelopen" veren vlijmscherp.
    En als je daar geen zin in hebt kan je altijd denken dat het vanzelf wel zacht wordt.........:D ;);)
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja, dat hangt van je nagels af natuurlijk :D met die maat lukt het mij meestal nog net. Groter, dan moet ik ook lapjes o.i.d gaan gebruiken.

    Stihl olie (tenminste de HP Ultra) staat ERG hoog aangeschreven, maar meestal in combinatie met hun eigen alkylaatbrandstof (en die veroudert niet of nauwelijks). Of die olie i.c.m. met oude benzine van de pomp gek kan gaan doen, dat weet ik niet. Ik ken geen mensen die die olie "los" gebruiken.
    Maar Stihl heeft ook een gewone goedkope minerale olie (HP) in het bestand zitten en een "middenklasse" (HP super), en zeker de goedkoopste van de twee, heb ik geen erg hoge pet van op.

    Waar ik bij de "diagnose" van "oude benzine" namelijk een beetje over struikel is die laag vuil vlak onder de zuigerveer: die zit er niet in een middagje proberen te starten met een slechtlopende motor. Daarvoor is het nodig dat de motor langere tijd met een reeds slecht zijnde zuigerveer draait. En als je benzine 2 jaar oud is, neem ik aan dat de laatste keer dat je die zaag gebruikt hebt, écht gebruikt hebt, de benzine nog vers was, en TOCH die veer is gaan vastzitten.

    Ik denk dan ook, dat je de goedkope olie hebt, en de pech hebt dat die veer nooit helemaal super is geweest (het feit dat de veer onder het slot nagenoeg perfect afgedicht heeft, maar precies er tegenover het hardste gelekt heeft, wijst op verkeerde montage: te ver opengebogen op de klassiek foute manier die ik eerder noemde).

    Nieuwe zuiger, nieuwe veer, nieuwe benzine, nieuwe olie, nieuwe ronde nieuwe kansen....
     

Deel Deze Pagina