Carburateur in elkaar zetten van een kettingzaag

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 18 sep 2016.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ok
    Mijn ervaring is met maten vanaf een cm of 10, weet dus niet hoe het gaat met 46mm.
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    In mijn "brommertjes tijd" legde ik de zuigerveer op de kop van de zuiger en duwde dan voorzichtig één uiteinde van de veer over de rand van de zuiger richting het "slotje". Steeds een stukje verder. Steeds er voor zorgend dat de zuigerveer overal de zuiger bleef raken. Net zo lang tot het eerste deel in de groef zat en daarna vlot het rondje afmakend.
    Op die manier ging het eigenlijk altijd "goed".
    Niet dat de brommertjes of blokjes een lang leven hadden, het moest natuurlijk altijd.... :oops:
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zuigerveren tot rond de 50 mm krijg ik er meestal nog wel met de nagels op. Tenminste, als het simpele veertjes zijn, een olieschraapveer van dat formaat lukt me niet op die manier. Da's meestal brommertjes-achtig werk. Andere manier wil ook vaak niet want je moet de veer echt in de rand van het lapje zetten en dan schiet zo'n klein veertje meestal los.
    Erwin zijn methode werkt ook, maar daarmee heb ik erg veel veren gebroken, en een enkele keer de veersponning beschadigd (was de zuiger zo zacht dat je kleine spaantjes van de zuiger zag komen...). Eerste stap groter voor mij was de Duc 750 (88 mm boring) en dan moet ik echt iets er bij pakken.... Meestal leren riempjes of platte schoenveters, daar glijd de veer niet vanaf, want lapjes willen ze nog wel eens doorheen prikken, en je moet de veer wel met de rand van het lapje pakken, anders komt de stof tussen zuiger en veer en dan heb je de veer al verder open gebogen als eigenlijk de bedoeling is.....
    Bij de veren boven 200 mm, is er eigenlijk altijd wel een ring-expander bij de motor geleverd, en bij 500 mm of groter is dat altijd iets "wat met schroefdraad werkt". Maar dan ben je al met twee man....
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Vandaag wat tijd vrijgemaakt om de nieuwe zuiger met zuigerveer te installeren . Dat was geen enkel probleem , fluitje van een cent.
    Morgen de carburateur er weer opschroeven en dan eens proberen
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    :banana::beer::bier:

    Hij doet het weer , vandaagde carburateur erop geschroef , na wat primen ( en een kleine beetje remmenreiniger voor de zekerheid) loopt tie , en het klinkt goed! , geen gekke geluiden.

    Alleen hij slaat bij stationair af , in het begin blijft hij draaien , maar als ik dan gas geef , en terig stationaier dan stopt tie ermee . Weet weet aan welke naalden ik moet draaien , en welke richting?

    Morgen dan de rest van het zaaggedeelte weer in elkaar zetten , hopelijk gaat dat ook lukken.

    Super bedankt voor de hulp en tips!

    Cor
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Misschien is je gaskabel wal wat te lang (geworden) en moet je die niet helemaal naar nul duwen.
    Misschien zit er een stelboutje met een veer er omheen, waarmee je het stationairtoerental kan instellen.
    Naalden zou ik nog even afblijven.
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Baggeraar ; de gaskabel heb ik nog niet geinstalleerd, zat rechtstreeks aan de de hevel van de carburatuer zelf.
    Ik bedoel eigenlijk ook de stelbout met de veer ( die was er bijne helemaal uitgedraaid bij het bedrijf wat hem zou repareren) . Maar iemand een idee welke richtig , en er zitten 2 van die stelbouten.

    ohhhh , zijn dat stelbouten die ervoor zorgen dat de gashevel niet verder open of dicht kan? niet die het mengsel brandstof lucht regelen?

    Anyway.... er zitten 2 van die stelbouten.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het goed is, zit er bij de gashevel in de buurt een aanslagschroef waar de gashevel tegenaan komt als het gas dicht staat.
    Die is makkelijk genoeg te herkennen. Dat is een schroef waarvan je ook de punt kunt zien.

    Dan zitten er nog ergens op de carburateur twee stelschroeven naast elkaar met een veer er omheen, die gewoon het huis in gaan en ogenschijnlijk niks doen.
    Meestal staat er een H en een L bij. Dat zijn de sproeiers.
    Je probleem van afslaan zit in de gasklep-aanslag en de L naald (verstellen van de een, moet je de ander verstellen om de toerentalverandering te compenseren.
    De L naald moet je met HEEL kleine beetjes tegelijk verstellen: niet meer dan de breedte van de schroevendraaiergleuf tegelijk (als het de wijzer van een klok zou zijn, niet meer dan 2 a 3 minuten tegelijk).
    Goed markeren hoe hij staat om mee te beginnen, en dan gewoon kijken of het beter of slechter word.
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Vandaag eindelijk tijd gehad om aan de kettingzaag te werken , veel schroefjes , veel onderdelen , en omdat ik hem niet zelf uit elkaar had gehaald , veel zoekwerk.
    Maar het is gelukt.

    Ook de stelschroef gevonden voor het staionair , dat was aangeduid met een "T", logisch natuurlijk.

    Maar de motor draaid weer als vanouds , slaat niet af , start gemakklijk .... en dat voor 20 euro , terwijl die bij de profi's is langsgeweest voor reparatie en die zeiden dat het niet te repareren was.....:mad: Volgend jaar wil ik een nieuwe traktor kopen ..... het zal zeker niet daar zijn! EN ik zal het ze vertellen ook . !:mad:

    Anyway , ik ben heel erg blij , dat ik de kettingzaag kan gebruiken.

    Nog een vraagje wat betreft het instellen van de "L"en "H" naald , waarschijnlijk hoef ik er niets aan te veranderen , want hij loopt goed , maaruh , nu ik er toch mee bezig ben , wil ik me daar gaag ook mee bezig houden.
    Dusuh .... hoe stel ik een benzinemotor goed in met een die "L"en "H" naald.?


    Oh ja , en Brutus , het is idd de HP olie van Stihl die ik gebruik , die gebruik ik trouwens ook voor m'n vliegtuig , beter een andere gebruiken?

    Thanks,
    Cor
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    HP Ultra is beter, voor zover ik weet... Maar ik gebruik Castrol RS, en die is vrijwel even goed en (in elk geval zoals ik het koop) stukken goedkoper....

    Als je zaag goed loopt, verder niet meer aankomen. Zagen zijn (vanwege de sterk wisselende belasting) lastiger af te stellen dan vliegtuigmotoren. De L-naald valt nog iets mee, stationair mengsel is goed als hij niet afslaat, en goed oppakt. H naald is lastiger: Dat is echt een kwestie van "ongeveer goed" en dan een aantal minuten gaan zagen, kijken wat hij doet....
     
  11. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Bij mijn Tante gebruiken we rode Aspen.
    Is het voor kettingzagen, bosmaaiers etc ook beter om zelf te mengen met goede 2 takt olie?
    Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog geen problemen heb gehad met Aspen, na de winter sloegen ze na een aantal keer trekken gewoon aan.
    Wel loopt de kettingzaag wat onregelmatig als ik een stuk hout zaag, dan varieert hij wat van toerental af en toe.
    Net alsof hij soms even een deel van een seconde wat minder last heeft, en dus in toeren stijgt, maar als ik het zo schrijf zou dat ook aan de koppeling kunnen liggen denk ik nu?
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Of de "H" naald staat toch net iets te rijk waardoor de motor langzamer loopt. Feitelijk is dat een betere instelling want een kettingzaag motor die constant op z'n uiterste draait houdt het niet lang vol. Dus een ietsje rijke instelling zorgt voor een zeer duidelijk langere levensduur van je motor.
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ah , ok .....

    Stationair loopt tie prima , en hij pakt goed op , vol gas met belasting eens bekijken als ik weer moet gaan zagen.
    Ik zal ook eens kijken waar ik die andere olie kan krijgen.

    Thanks,
    Cor
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Het is niet beter om zelf te mengen, ook niet slechter.
    Als je veel zaagt is het wel een stuk goedkoper.
    Het voordeel van Aspen is dat je het niet ruikt en je koopt het kant en klaar.
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Let op de mengverhouding.
    Of is dat tegenwoordig allemaal standaard?
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Nu je het zegt.. je hebt 2 takt en 4 takt. Daar zit wel verschil.
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    neuh , ik meng zelf wel , en geur maak me niets uit , alhoewel , beter wel de geur , als het teveel stinkt in m'n garage , dan weet ik dat er wat mis is met een tank!

    Ik ga ff kijken of ze die HP ultra van stihl hier hebben of kunnen bestellen , daar zit een gemakkelijke mengverhouding maatbeker bij .

    Cor
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.966
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is wel dure olie, vind ik... Hier bij de lokale "trekker en kettingzagenboer" moet ik er geloof ik 21 euro voor een liter neertellen....

    Ik betaal €8,30 voor een liter Castrol RS 2T....
     
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Vandaag de kettingzaag kort gebruikt om wat dunnere stammetjes door te zagen , het viel me op dat hij wat blauw rookte .
    Hij start erg gemakkelijk en ook meer als genoeg power ..... maar die blauwe rook , wat betekend dat?

    Dat is wel aan de prijs ja , maar als ik 1-2 liter per jaar gebruik is het veel , dus daar is wel overheen te komen , maar als ze die castrol hebben , zal ik die nemen



    thanks,
    Cor
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Lijkt me de smeerolie.
    Mijn seagull importeur zei altijd.
    Als hij niet rookt, smeer je niet voldoende.

    Valt het roken je nu pas op?
    Heb je dan heel misschien de vorige keer benzine zonder olie gebruikt??
     

Deel Deze Pagina