Carburateur los, wat kan ik eraan doen?

• Topicstarter Topicstarter nosmo
  • Startdatum Startdatum
N

nosmo

Guest
Hallo allen,

Ik heb een probleem met mijn carburateur, deze zit namelijk los, dit is vrij iritant,
aangezien de draaiing invloed heeft op de stand van de brandstof toevoer.

Via de zoekfunctie kwam ik al een tip tegen van iemand om wat ringetjes te gebruiken als het
moertje aan het eind van de schroefdraad van het boutje komt. Echter bij mij is dat niet het
probleem, ik kan het moertje vrij vast draaien, maar de carburateur blijft los zitten.

Helaas heb ik het moertje eens zo vast gedraaid dat het schroefdraad van het boutje nu op bepaalde
plekken dol is geraaid, dus echt vast draaien zit er niet meer in.

Hebben jullie tips wat ik nu kan doen, is het mogelijk om dit boutje met conisch pennetje te vervangen?
ik heb al geprobeerd om deze eruit te krijgen, maar nog zonder succes, is het wel mogelijk om deze
eruit te halen, eventueel eruit slaan met een hamertje?
Of kan ik een rubber ringetje tussen de carburateur en motor gebruiken zodat deze wat stugger draait
en niet zomaar meer beweegt?

Ik heb even 2 fototjes gemaakt en wat rondjes getekend om het 1 en ander te verduidelijken

Bij nr 1 zie je het moertje dat aangedraaid dient te worden
en bij nr 2 zie je dat de carburateur gedraaid zit als voorbeeld.

Hier kan je het conisch pennetje zien dat naar binnen gaat bij het aandraaien van het moertje.

groet

Ido

Hoi Ido,

Het lijkt erop dat je het boutje er gewoon kan uittikken, je kunt deze dan vervangen door een nieuwe of een boutje met moertje er geheel door heen doen.
Als je het boutje eruit tikt doe er dan wel een blokje hout tussen, dit om beschadiging te voorkomen voor als het niet gaat.
Volgens mij is de enige manier om je carburateur weer goed te kunnen vastklemmen is het gleufje bij de gele pijl wat wijder te maken. Dit met een Dremel, fijn zaagblaadje of schuurpapier.
Ik kan het niet goed zien bij jou of de ring bij de groene pijl nu ook een gleuf inzit, zoniet dan moet je deze eerst verwijderen.

bedankt voor je snelle antwoord evert, goeie tip!

Ik heb geprobeerd het boutje eruit te tikken, maar hij gaat tot een betaald punt en niet verder, hoe vaak ik ook tik.

Helaas staat er over dit onderdeel niks in de handleiding, geen exploded view.

Kan het zijn dat dit boutje er gewoon niet uitkan? is dan uitboren de enige mogelijkheid?

Ik ga de beste mensen van protech een emailtje sturen, kijken wat zij zeggen.

Psygho (Emil) zei:
Uhm, eerst haal je de carb eraf!

Anders zal hij idd met geen mogelijkheid eruit willen......

deze begrijp ik niet helemaal, hoe kan het pennetje er dan makkelijker uit met de carb eraf?

Haal de carb. er maar af ,dan snap je het!

edit

hpi1434.jpg

dit is dat schroevje wat je boedoelt , daar zi een sleuf in , dezelfde ronding als je carb.
Dus zoals je kunt zien , dan wil dat schroefje er ook niet als eerst uit, en dan je carb. Het zit dus andersom , als je denkt.

Had hetzelfde met die protech motor.
De carb kwam los te zitten wanneer de motor warm draaide, wat logisch is (ik bedoel het is mogelijk dat de carb nog goed vast zit bij een koude motor). Ik heb toen inderdaad aangespannen zonder resultaat. Had nog een extra dichtingsring ertussen, maar hielp niet. Ik ad dezelfde motor even later en heb de carbs gewisseld. Zaten allebei op de motoren vast. Waarschijnlijk ergens een heel klein beetje speling door gebruik of zo.
Elders zag ik dat er loctite gebruikt was. Miscchien kun je dat eerst een proberen, is minder ingrijpend. Ik had eerder met teflon (zo voor waterleidingen) geprobeerd, maar dat smelt...
Als je iemand kent met dezelfde motor, vraag dan om van carb te wisselen£. Nomaal heeft de andere daar totaal geen nadeel bij is alles in orde is.

Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb de carb eraf gehaald, maar helaas heeft protech niet de constructie gebruikt zoals het schroefje op het plaatje. Ik heb er een fototje van gemaakt

Ik vraag me zoiezo af hoe de schroef kan klemmen, het lijkt erop dat het buisje waar de carb ingaat, gewoon compleet dicht is, of hoort dit zo?

En tja, nieuwe motor of locktite gebruiken is beide niet echt de oplossing die ik zoek :) een carb ruilen zou nog kunnen...

Ik wacht ook even op een antwoord van de protech meneren.

Volgens mij gebruiken ze wel dat systeem, maar zie je dat niet omdat die inham in dat buisje zo is dat het met de opening mee gaat van de carb.

Lijkt me dat je hem gewoon van rechts naar links eruit kan halen, eventueel voorzichtig tikken....

Heb dat motorke ook nog op mijn buggy staan.
Er zit een spacer in het carter. Je schroeft dus gewoon de spacer vast en de carb blijft los. Heb er zelf toen gewoon loctite tussen gedaan.

Hmm, dan de spacer dus wat inkorten ?

Lijkt me netter dan locktight, helemaal gezien dat als dat warm word, (dat locktight) het zijn eigenschappen versliest.

Psygho (Emil) zei:
Volgens mij gebruiken ze wel dat systeem, maar zie je dat niet omdat die inham in dat buisje zo is dat het met de opening mee gaat van de carb.

Lijkt me dat je hem gewoon van rechts naar links eruit kan halen, eventueel voorzichtig tikken....

mm, heb nog even goed gekeken, maar het buisje waar de carb in gaat is toch 1 geheel, het zou kunnen dat eerst dit "buisje" eruit moet voordat
je de "klem" schroef eruit kan halen? Of bedoelde je dit ook?

Het lijkt erop dat een busje ,dat om de carb hals is geperst,achter is gebleven in het carter.Ik heb dit zelf een keer meegemaakt met een Nova Rossi.
Ik heb toen het carter en carb goed vetvrij gemaakt en daarna de carb met secondenlijm in zijn bus in het carter gelijmt.
De dag daarna heb ik de carb met bus uit het carter kunnen halen met draaiende bewegingen.Ik heb de carb vervangen door een andere.
Het is wel raadzaam om de motor voor gebruik te demonteren en goed schoon te maken.

hansdo zei:
Het lijkt erop dat een busje ,dat om de carb hals is geperst,achter is gebleven in het carter.

mmm, dat zou best kunnen nu je het zo zegt. De carb hals is vrij dun, zou best kunnen dat daar een buisje omheen hoort. Ik ga eens opzoek naar
foto's van mijn carb, kijken of ik kan vergelijken :) thanks voor de tip

als het zo is van dat busje, dan heb ik het nog nooit gezien. En van die Protech motors heb ik er toch al een stuk of 4 zien passeren laatste tijd. Ook een nieuwe. En toen heb ik het inderdaad gecheckt. Was net hetzelfde. Uitleg in de winkel was dat door aandraaien van de schroef de cilindrische vorm een klein beetje vervormd wordt.
Laat weten wat effectief blijkt.

Voor 99% vermoed ik dat er nog een deel van het carb buisje is achter gebleven in de motor.
Deze heb ik er tot nu toe nog niet uitgekregen.
Dus ik ben maar voor een minder fraaie oplossing gegaan, locktite en hopen dat de carb nu redelijk vast zit, iniedergeval genoeg dat het het gas geven niet beinvloed.

btw, dit was de reactie van protech zelf
Je kan de volledige schroef vervangen, deze kan je lichtjes eruit tikken.
Pas wel op dat je de rubberringen niet beschadigt die nog in de opening van de carburateur zitten.
yes you can fix this problem by replacing the complete screw and like you said there is a rubber sealing stil inside the carburator hole, so be carefull when placing the carburator back, it's easy to destroy that tube.

De carburator moet echt goed afsluiten anders zuigt hij valse lucht en gaat de motor erg onregelmatig lopen ,vaak te hoog stationair.
2 secondenlijm geeft een beter resultaat dan locktite, tegen valse lucht kan je ook een druppel 2 secondenlijm langs de carb/carter laten lopen maar bedenk wel ,het blijven lapmiddelen ! Als je de carb heb vastgezet spoel dan even je motor schoon,als tijdens dat 'gehannes 'met die carb wat vuil in de motor gevallen is kan dat vervelende gevolgen hebben.

Ik plaatst het hiermaar. Ik heb van de week mijn ultrex evo weeer van de kast gepakt en geprobeerd te starten. Starten wel na wat trekken maargoed, liep dus tegen een groot probleem aan. Mijn carburateur zit los! Ik vond het al vreemd waarom ik hem niet goed kon afstellen.
Alleen nu wil ik dus zoals iemand al vermeldde, de carburateur los maken en het buisje blijft net zoals de TS vast zitten in de motor. Jullie gaven al aan om secondenlijm of locktite te gebruiken. Maar heeft dit gewerkt voor de TS? Wil namelijk zeker weten dat mijn motor dalijk niet naar de malle moer gaat.

Groetjes pascal

Back