Carburator hapert bij het open en dichtschuiven

Ik heb op m'n mbx6 een Ninja MR .21 zitten.
Op m'n vorige linkage had ik een rekkertje rondom het heveltje gedaan aan de carb en de HSN uit veiligheid. Ik merkte korte daarna op dat de gaschuif rond 3/4 happerde bij het opentrekken en terug dichtschuiven. Wel zag ik dat het rekkertje het rubbertje rond de schuif ingedrukt was. Rekkertje verwijderen, gasschuif een paar keer met de hand open en dicht en het probleem was van de baan.

Ik heb er nu een andere linkage opgezet (dynamite) en opnieuw een rekkertje rond de gasschuif gedaan, maar dit keer heb ik ervoor gezorgd dat het rekkertje niet meer het rubber indrukte rondom de gasschuif.

Ik was nu de linkage aan het afregelen en ondertussen wat rondjes rijden op straat (heerlijk lente weer trouwens). M'n afstelling veranderen precies iedere keer een beetje op de linkage. Toen ik met de hand even aan het gassen was, voelde ik dat de gasschuif soms happerde rond 3/4. Het heeft zeker niks met de LSN te maken, want die zit al rond de helft van de luchtfilteropening als de gasschuif gaat haperen. Daardoor verschoof m'n plastic servohevel zelfs een klein beetje op m'n servo.

Ik heb het rubbertje eraf gehaald en schoongemaakt, als ook de gasschuif. Voordat ik ze schoonmaakte, was deze vettig (ik vermoed nitro?). Toen ze schoon en droog was, schoof ze terug goed zonder haperen.

Nu enkele vraagjes:
  • Er waren ook geen krassen te zien op de schuif dus ik zou het verdacht vinden moest dit echt van vuil zijn? Iemand een idee hoe dit komt?
  • En moet ik de gasschuif met iets smeren voordat ik het rubbertje er terug over doe? Ik vermoed dat deze wel terug snel zal vettig vanaf ik een paar rondjes rij.

Let ook heel goed op de stationair naald. Als dat puntje krom is of een braampje kent zal ook je gasschuif kunnen haperen. Even het puntje een beetje spits en de endtip rond vijlen en de schuif zelf eventueel met fijn schuurpapier of een Scotch Brite pad bewerken.
Eventueel ook even met een dremel een een klein rond slijpsteentje in de carb bij het gat waar de stationairnaald op uit komt de randjes even "aanraken"

Let ook goed op de naald, als die krom is kan die ook niet goed in zijn gaatje vallen of ergens aanslepen (1x meegemaakt)

Als laatste ook goed opletten dat je gasstang in een rechte lijn door het busje aan je servo-arm loopt.

Ik heb ook even met Paultje gesproken en die vertelde me ook om de idle naald na te kijken op braampjes en de carburator een volledig schoon te maken.
Ik zal de schroef ook wat afschuren, maar van de gasschuif zelf blijf ik voorlopig liever af.

Back