Carburator loskrijgen

Ik heb al gedurende een geruime tijd een reserve/trainingsmotortje in de kast liggen.
Deze begon na 1l inrijden serieus te lekken en heb hem toen in de kast gelegd.

Nu dat ik een 2de MBX6R heb gekocht en alle o-ringen heb, zou ik deze willen vervangen en de motor op de reserve auto zetten.
Echter krijg ik geen beweging in de carburator, ook niet bij serieus warm maken.

Motor is een Alpha A872.

Foto's:

7320351074_3fbdb909c4_z.jpg

7320350798_8fe60893aa_z.jpg

Boutje een stukje losdraaien (niet helemaal eruit :!:) en er een tik op geven met een hamertje. ;)

Als je het ene blokje los hebt , schroef eruit draaien blokje eruit en met een dikke inbussleutel en de hamer het andere blokje lostikken.

Dan moet ie loskomen.....

Door de vorm van die klemblokjes kun je ze als je de bout echt goed vast draait klemtrekken op de carb (ipv alleen de carb vasthouden) , alleen het lossen van het boutje is dan niet genoeg meer.

Ff een tikje geven en ze komen weer los en de carb kan eruit.

Das duidelijk nu.
Bij de OS is het gewoon de schroef losdoen en de carb komt eraf.

Heb de o-ringen vervangen en hij lijkt niet meer te lekken.
Het aantal geplaatste o-ringen in de motor kwam niet overeen met de exploded view. Ik heb deze er dan maar zelf tussengestoken :p.

Zal wel zien of het goed is of niet :).

Heb hem ff laten draaien en hij werkt terug.
Lijkt of hij onderin beetje arm staat maar de tank was ook zo goed als leeg, dus kan ook daarmee komen.
Zal volgende keer op circuit wel kijken wat hij doet :).

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat hoort normaal bij de Alpha ook...... Maar waarschijnlijk heeft de bout zo strak gezeten dat er op de buitenzijde van de hals van de carb nu 2 beschadigingen zitten waar die vlakjes helemaal in vastgetrokken geweest zijn.

Mooi dat het opgelost is in ieder geval ;)

Nu nog de baan op en testen :thumbsup:

Als ik het zo beluister... Is hij te rijk onderin...

A-3) De lage toeren sproeier(s) (Low speed needle):
Nu komt het lastige gedeelte van het afstellen van de carburateur, het afstellen van de lage toeren sproeier(s) (Low speed needle). Geef vol gas voor 2 a 3 seconden waarmee de motor alle overtollige brandstof verbrand, laat het gas los en laat de motor terugvallen naar het stationair toerental.
- Indien de motor ongeveer 2 tot 5 seconden stabiel stationair blijft lopen, en daarna daalt het stationair toerental, dan staat de motor te rijk bij het stationair draaien. Draai de vóórste lage toerental sproeier iets dicht (met de klok mee) en herhaal de procedure. Vergeet niet dat de sproeier maar 1/8 slag per keer verdraait mag worden! Om de juiste instelling te verkrijgen moet je de procedure van 2 a 3 seconden gas geven en het terug laten vallen naar het stationair toerental herhalen totdat de motor minstens 20 a 30 seconden met hetzelfde toerental stationair blijft draaien nadat de carburateur 2 a 3 seconden geheel geopend is geweest.
- Indien de motor ongeveer 2 tot 5 seconden stabiel stationair blijft lopen, en daarna stijgt het stationair toerental, dan staat de motor te arm bij het stationair draaien. Draai de vóórste lage toerental sproeier iets open (tegen de klok in) en herhaal de procedure. Vergeet niet dat de sproeier maar 1/8 slag per keer verdraait mag worden!
- Indien de motor helemaal niet stationair wil lopen, stel dan de lage toeren sproeier rijk in (tegen de klok in draaien), of stel het stationair toerental hoger in door de stationair spoeier verder in te draaien (met de klok mee) goed af

Stewie, zeker met een Alpha zal hij eerst rijk onderin staan, die kan je erg ver indraaien, tegelijk met het stationair lager te zetten. (heb het filmpje niet bekeken, geen geluid hier maar ter info)

Heb al serieus aan de stationair en de lsn gedraaid hoor :). Hij stond idd redelijk rijk en zo heb ik hem ook ingereden.

Miest je geluid hebben luister dan eens :).

Back