cardankoppeling vraag

lees ook:
alternatieven cardan
Kan de link niet geven, subforum staat uit.
Maar wilde je toch helpen toen ik uitgelogd je bericht zag.

Met een enkele kruiskoppeling moeten nog steeds de assen elkaar exact kruisen op het punt van de koppeling.
Een dubbele kruis lost alle uitlijnproblemen op.

veel hangt af van het door te geven koppel en toerental.
een stukje slang kan ook werken.
 
Ik vraag me af wat beter is: een kruiskoppeling, een veerkoppeling of een dubbele kruiskoppeling?

Dat ligt aan de toepassing.
Voor een stoommachine (lage toerentallen) kan een "pen-en-gat-koppeling" prima volstaan. Ook om een klein hoekverschil uit te gummen.
Bert heeft zoiets in zijn Victoria.

Voor een werkschip met elektromotor (iets hogere toerentallen maar vooral kracht nodig) is een stevige, dubbele cardan een prima oplossing.
Gebruik ik in mijn Thamestug met een (uiterst krachtige) lage toeren elektromotor
(Ventilatiemotor van een auto)

Voor een marineschip of snel plezierjacht (elektromotor, hoge toerentallen) kun je prima met een stuk dikwandige siliconenslang uit de voeten. Niet te veel ruimte tussen motoras en schroefas, anders gaat de zaak slingeren.
Gebruik ik in mijn PT-boat, Schnellboot, Waaserschutzpolizei, Yamato en Bismarck.

Bij brandstofmotoren (hoge toeren, veel power) moet je echt denken aan een 'echte' flex-as. Maar die kan maar één kant uitdraaien. Wil je achteruit varen draai je je flexas in de soep.

"Veerkoppelingen" zaten origineel in mijn Yamato. Of het aan de leeftijd lag (het model was minstens 20 jaar oud toen ik haar overnam) of wat dan ook: de eerste keer toen ik stroom op de motoren zetten, gaven twee van de vier veerkoppelingen binnen de minuut de geest. En ik had nog niet eens half gas gegeven...
 
Ik vraag me af wat beter is: een kruiskoppeling, een veerkoppeling of een dubbele kruiskoppeling?
Géén koppeling.

Een oplossing die bij het gebruik van een buitenloper een bijzonder stille aandrijving oplevert; de as wordt uit de buitenloper gehaald en vervangen door de schroefas, hetgeheel met een koppelingsflens aan het motorspant geschroefd.

Een alternatief bij binnenlopers in speedboten is de starre koppeling.
Een hele mooie heeft MBP: http://mbp-rc.de/Praezision-Starrwellenkupplung-SWK-5x2mm

Groeten, Jan.
 
Back
Top