CARF Rebel 2m

Gisteren weer even naar een avanti staan kijken.
Zoals Berto al zegt, weinig tijd gehad het afgelopen jaar. En t jaar daarvoor heeft Corona ook niet echt meegeholpen.

Toch wel weer leuk om t jetten weer leven in te blazen. Kijken wat het nieuwe jaar gaat brengen. Nieuwe functie, ander vliegtuigtype dus op het werk ook weer genoeg uitdagingen. Het zou mooi zijn om op de woensdagen weer optijd weg te rijden van het werk met de jet achterin.

Misschien toch eerdaags de rebel weer eens tot leven wekken en goed nalopen.

Blijft toch zonde als zon ding maar in zn tas aan de muur hangt.

Gefeliciteerd met je aanschaf Arjan, lekker gaan bouwen, er is in dit draadje genoeg info en tips te vinden! Ben benieuwd naar je kleirenschema!
 
Ik kan je vertellen dat wij dit jaar (en afgelopen 2 jaar ook trouwens) geen 1 keer hebben turbine gevlogen :(
Zelf ben ik dit jaar maar 1x op Deelen geweest, en dat was ook maar een uurtje of 2 :cool:

Reden?
Geen idee eigenlijk, Deelen had wel zo af en toe zijn beperkingen door de weeks maar dan hadden we toch nog wel eens kunnen gaan.
Denk grootste reden is dat we met andere dingen bezig zijn geweest, voor mezelf redelijk wat druk op het werk geweest en bootje varen.

Voor Melvin qua werk wel hetzelfde en zijn kids zijn ook op een leeftijd dat ze willen voetballen en paardrijden en aandacht nodig hebben.

Maja, gister weer eens gezegd dat het komend jaar echt beter weer meer moeten gaan vliegen :rolleyes:

Je hebt dan zeker pech met de K70 die van mij draaide altijd probleemloos.
Zonde van de Felix die zou toch ook aardig moeten kunnen zweven als ik zo even kijk.

Mooi dat je een Rebel 2m heb gekocht, dat zijn en blijven heerlijk bakken en levertijden, tjsa, dat is even doorbijten.
Xicoy 120 motortje schijnt een prima torrtejte te zijn en meer dan genoeg voor de Rebel.

Qua landing zijn ze beide wel vergelijkbaar maar denk dat de 70 net even te veel druk had voor je op de Hot waardoor die te graag blijft vliegen.
Mijn Rebel met een K100 erin kon stapvoets binnen komen met de 120 zal dat een fraktie sneller zijn maar je moet hem durven uit te melken.
Lekker stand flaps erop en je prikt hem op elke stukje gras.

Veel plezier alvast met de opbouw als die er is en met het vliegen ermee natuurlijk.
Dat is inderdaad niet veel heb zelf natuurlijk ook het geluk dat het vliegveld 5 min afstand van mij is dus ben er zo.
Je gaat dan voor een uurtje nog wel effe vliegen.
Hoorde dat er best wel wat te doen is rondom Deelen met alle beperkingen.
Wij hebben inmiddels ook 2 leden mogen verwelkomen op ons veld die waren de restricties een beetje zat.
Tijd is kostbaar inderdaad week is zoweer om helaas.
Maar houd mijn zaterdag middag en de maandag avond altijd vrij om te vliegen.
Ben altijd heel netjes geholpen door Jean Marc en turbine was er altijd binnen 2,5 wkn weer retour.
Maar zat echt in dubio de k70 overbouwen in de rebel en voor de x90 een ander project zoeken.
Of toch een schuimpje kopen voor de k70.
Dacht bij mezelf het kan alleen maar tegenvallen.
En met in de gedachte dat de x90 prima bevalt heb ik deze keuze gemaakt.
Qua stroom verbruik ook heel netjes en makkelijk op 2s lipo
 
Gisteren weer even naar een avanti staan kijken.
Zoals Berto al zegt, weinig tijd gehad het afgelopen jaar. En t jaar daarvoor heeft Corona ook niet echt meegeholpen.

Toch wel weer leuk om t jetten weer leven in te blazen. Kijken wat het nieuwe jaar gaat brengen. Nieuwe functie, ander vliegtuigtype dus op het werk ook weer genoeg uitdagingen. Het zou mooi zijn om op de woensdagen weer optijd weg te rijden van het werk met de jet achterin.

Misschien toch eerdaags de rebel weer eens tot leven wekken en goed nalopen.

Blijft toch zonde als zon ding maar in zn tas aan de muur hangt.

Gefeliciteerd met je aanschaf Arjan, lekker gaan bouwen, er is in dit draadje genoeg info en tips te vinden! Ben benieuwd naar je kleirenschema!
Genoeg uitdagingen dus als ik het zo hoor ook leuk maar kost allemaal tijd idd.
Heb ook voor de rode gekozen die had ik al in de kleine en is gewoon mooi.
En heb heel vaak gekeken naar dit bouw verslag het is ook de enige die te vinden is en waar je echt wat aan hebt.
Beter goed gejat dan zelf bedacht toch.
Heb ook qua servo keuze hiernaar gekeken.
Qua stroom voorziening lukt het niet omdat ik met futaba vlieg.
Er komt een powerbox pioneer in.
Helaas werken de linkjes niet meer dus dat word nog effe puzzelen.
Qua stekkers heb ik dezelfde keuze gemaakt en is allemaal al binnen.
Dat moet even andersom nu normaal heb ik altijd eerst de kist en daarna koop ik de rest.
Maar als de kist komt wil ik ook direct aan de gang kunnen want ben niet zo,n snelle bouwer.
En als het eenmaal april is dan gebeurt er boven niet veel meer weet ik uit ervaring.
Gelukkig is deze kist vrij bouw vriendelijk.
Houd hem verder simpel geen rook pomp geen verlichting.
Wel een tank van cm jets en ook electron gear wel net zo mooi.

Help inmiddels nog 2 jongens op onze club met een turbine kist.
De ene heeft een shockjet met ook een x90 erin en Rene braam met zijn thuntertale die heeft een k102 g4 erop.


Je bent altijd welkom bij ons zag dat het qua afstand hetzelfde is.
Zonde om niet de rebel te gebruiken idd.
 
@arjan.grolleman@hotmail.c

Een veld zo dicht bij is wel heel relaxt, zeker als je er kan jetten.
Maja, mijn 2de veld ligt ook maar op een 15min rijden van huis maar op 1 of andere manier geraak ik er toch te weinig.

Misschien ook wle omdat jetten daar niet mag maar dan nog, heb juist een Extra 300 gekocht voor dat veld en met de Mustang bezig maar dan nog kom ik er te weinig :oops:

Maar dat gezegd hebbende heb ik mezelf maar weer elke woensdag in de agenda gezet om daar gewoon even een uurtje te gaan vliegen, hoeft het geeneens goed weer voor te zijn.
Gewoon even een paar tankjes leeg vliegen om te kijken of ik het nog kan.


Moet ook gewoon weer eens verder met bouwen, bootje schiet nu aardig op dus moet toch echt weer eens met de modellen aan de gang.
Mustang is eigenlijk wel keur klaar en dan vliegen ermee.

Zo`n avondje met Raymon en buum over de vloer motiveert altijd ook wel dus weg is het zeker niet.

En een keer gastvliegen? Ah, dat zou wel leuk zijn :D
 
Vandaag de binnenzijde van de “kont” zwart geschilderd;

0caf9952946b5a5bb89915cb77ef6654.jpg


Alu tape aangebracht aan de binnenzijde van de romp om warme lucht in het staartdeel te voorkomen en rondom de turbine.
De rudder en elevator bedrading is ook vastgezet met alu tape.

9a9786ba018548af4928ad72b41445c9.jpg


De pijp en turbine kunnen nu definitief op hun plekje ingebouwd worden. Alles is zover klaar achter de wingtube.

Vandaag is een medemodelbouwe druk geweest om voer mij een wielbak te tekenen/frezen om gras/rommel in de romp te voorkomen.
Ik vlieg op mijn eigen club van beton maar ook daar word troep opgeworpen en kan in de romp komen.
Het hoeft maar net klein en hard te zijn en het kan door het fodscreen in mn turbine terecht komen. Wat dan qua reparatie weer een prijzige is!

ab0378031c6b8ae0c234843976ff7d47.jpg


155a539ff05fd1936b6583a474e9501e.jpg


e717d0c8c534cd700d8696ae8a8a811b.jpg


146870c0aea146b287e03348aa7e5777.jpg
Melvin,´
Heb je hier een bestandje van.
Gisteren had ik de hele turbine vol zitten met gras.
Best wel balen met zulk mooi weer maar gelukkig niks kapot.
Je zult maar op stijgen met geen vermogen in eens.
Met het taxiën was het al klaar.
 
Na 2 1/2 jaar ruim eindelijk weer eens met hem gevlogen! En man wat was dat lekker!! Echt genoten!

Landen heb ik weer even aan een ander over gelaten, daarvoor was het echt te lang geleden en had hem destijds na 8 vluchten nog niet helemaal goed in de ingers, de kist afremmen vergt wat durf nog.

Gelijk dan nu maar weer wat punten oppakken ter verbetering:

- Smokesysteem lekt ergens. Moeten we even opsporen
-GPS sensor besteld (want = leuke gadget!)
- Remmen afstellen. Denk dat hij te hard remt waardoor hij gaat zoeken.
Kan ook aan de stand van de poten liggen maar naar mijn idee had ik die netjes naar binnen gezet.
 
Rem instellingen gewijzigd. De electron regelaar opnieuw ingeleerd met de uitslagen op 150%.
Ik rem met down op het hoogteroer.

Vervolgens een 9 punts function curve ingesteld op de rem waarbij ik de remkracht heb gereduceerd tot 50% en een curve heb gemaakt waarmee het nu er op lijkt dat ik wat meer gevoel heb in de remmen en ze niet meer blokkeren.

Kijken wat dat doet de volgende keer!
 
Laatst bewerkt:
Denk nog eens goed na over remmen met down.... Ik wil altijd de neuspoot ligt houden zodat hij minder snel gaat stuiteren. Dus neus up landen, ook met de rem erop. Ik heb het vaak fout zien gaan als iemand wou remmen en down ga en de kist kwam iets los. Die begon daarna heel erg te springen. Bij een goede landing maakt dit weinig uit maar als ik MOET landen wil ik de remmen direct bij touch down kunnen gebruiken terwijl ik de neus licht houd. Ik heb liever de rem op een schakelaar, dat gaat veel minder snel fout.
 
Ik heb altijd op al mijn kisten de remmen gekoppeld aan down, zelf nog nooit problemen ervaren met dat hij dan op de neus gaat stuiteren, misschien dat gras die neiging eerder heeft maar dat heb ik zelf ook nooit ervaren.

Remmen doe je pas ook als de kist echt staat.

Kan ook wel zeggen dat bij ons vrijwel iedereen vliegt met de remmen op down en niet op een schakelaar.
 
Denk dat ze bij ons belangrijker zijn, want beton remt amper en zonder remmen rij je zo de hele baan af.

Echter m`n Formost, F-15 en Rebel vloog ik met de remmen op down vanaf een 100mtr grasbaan zonder stuiteren op de neus tijdens remmen.

Ikzelf zou het niet op een schakelaar willen, maar ieder stelt het zo in waar hij zich lekker bij voelt.
 
Back
Top