Caroussel Tug

• Topicstarter Topicstarter MAIN
  • Startdatum Startdatum
M

MAIN

Guest
Heeh

heeft er iemand al gedacht om de nieuwste aanwinst op het gebied van sleepwerkzaamheden te bouwen??

ik vind het wel een mooi systeem.

grtz MAIN

Main,

Ten eerste natuurlijk: welkom op het forum!

Ik denk dat niet iedereen direct begrijpt wat je bedoelt.
Ik denk dat je hier die nieuwe sleper bedoelt met de haak draaiend om het zwaartepunt van de sleper. Volgens mij is daar via het novem informatie van te krijgen
Of heb jij meer info?
Zo ja....
Laat horen en maak ons blij!

Wim

Hoi MAIN en Wim,

Ik heb die nieuwe slepers ook wel eens gezien, maar persoonlijk vindt ik het niets, doe mij dan maar een echte "ouderwetse" zeesleper. Maar goed ieder zijn smaak..................... :D .

Even wat links;

Een model van een caroussel sleepboot.

Een paar echte caroussel sleepboten.

Groetjes Danny.

Danny,

mijn smaak heb ik niet uitgesproken :wink:
maar deze boten trekken mij alleen om de wijze waarop de techniek is gebruikt:
Toch wel een slim idee om het dwars liggen van de sleepboot op deze manier te benutten.
Tja, als je daarvoor een draaiende haak om je opbouw moet maken .....

Inderdaad, ieder zijn smaak.
(Ook niet echt de mijne :wink: )

PS, bedankt voor de links, ik was ze kwijt. Ik dacht dat het Multratug was.

Wim

Op zich inderdaad een interessante techniek...

Maar de vorm van het schip, en met name de opbouw... Jech!!!

Ik geloof niet dat ik daar snel een model van zou maken.

Roel

Ik zou het heel zeker niet vertrouwen om mijn model op onderstaande wijze aan een sleep te laten trekken:
afb6737.jpg

Gevaar voor natte voetjes... :cry:

Geef mij maar de goeie, ouwe manier.
Maar ja, zoals mijn onderschrift zegt:
Over smaken en kleuren valt niet te twisten... .

Groetjes,

Droop

ja dat klopt ik ben zelf ook wel van de oude schepen hoor
maar het risico van kapseizen is heel groot bij die schepen en deze krijg je niet omver gesleept

Hoi MAIN,

Ik denk niet dat het onmogelijk is om een caroussel sleper omver te slepen, het gebeurd alleen niet zo snel als bij "oudere" slepers. Kijk maar naar de foto die Droopy'ke hierboven heeft geplaatst, die moet niet veel schuiner gaan hangen :? .

Groetjes Danny.

Een schip kan altijd kapseizen, maar een carrousel sleper kan zich zelf niet omver trekken. Omdat er gesleept word laag boven het dek en op het breedste punt van het schip.
Kijk maar bij de link van danny. Als je bij de foto’s verder kijkt dan zie je wel dat de sleepboot erg scheef gaat maar dit gebeurd bij een vrij hoge snelheid. En als een gewone sleepboot deze manoeuvre uithaalt ligt die gelijk op een oor.
En over het mooie van deze boten: de multratug 12 is een omgebouwde “normale” sleper dus niet de mooiste. En het model is een concept en nog niet het uiteindelijke model dat in productie genomen word. Het carrouselsysteem kan op een nieuwe sleper toegepast worden, en dat kan best een mooi schip worden. Maar natuurlijk blijft dat een kwestie van smaak.

Hoi Allemaal,

Een schip kan altijd kapseizen

Tja, de Titanic was ook onzinkbaar, maar we weten allemaal hoe dat is afgelopen......

Maar goed, caroussel sleepboten zijn toch alleen havenslepers? Zeeslepers hebben over het algemeen genoeg ruimte om te manoeuvreren dacht ik zo, of heb ik het verkeerd?

Groetjes Danny.

Normaal gesproken sleept een zeesleper alleen recht uit of in ruime bochten en in een haven zal die geassisteerd worden door haven slepers. Het heeft weinig zin om het carrouselsysteem op een zeesleper te maken, mede omdat het ontwikkelt is voor brandstof besparing. De carrousel sleepboot hoeft veel minder aanspraak te maken van het motor vermogen door dat er dwars aan de boot getrokken kan worden.

Hoi Allemaal,

Het heeft weinig zin om het carrouselsysteem op een zeesleper te maken

Gelukkig maar, stel je voor de Smitwijs Singapore met zo'n caroussel systeem 8O .

Dat caroussel systeem heeft dus echt grote voordelen, maar ieder voordeel heeft een nadeel. In dit geval ziet de sleper er (vind ik) helemaal niet meer uit.

Groetjes Danny.

In dit geval ziet de sleper er (vind ik) helemaal niet meer uit.

Misschien gewoon eens even afwachten. Zoals al eerder gezegd is betreft het hier een aangepaste bestaande sleper.
Volgens mij zijn er inmiddels bijna opdrachten voor nieuwbouw van carrousel sleper.
En wie weet hoe fraai die er uit zien.
Mij lijkt het schitterend om zo als stuurboot achter een sleep te hangen zonder om te gaan!

wouter zzw zei:
gelukkig bestaan er slepers die dit systeem niet nodig hebben.
kijk maar ns naar de gent van de union

gr,

wouter

Wat is daar aan te zien? Staat geen foto slepend, ja eentje over de kop heen.

Back