Ik heb momenteel nog een aantal projecten lopen, maar zit al enige tijd met het mijn grote ASW 17 van Carrera in het hoofd. Carrera ASW17 3200
In de winter van 2010 is de ASW17 in een hoogstart uitgebroken, waarbij de vleugels helaas gesneuveld zijn,
deze vleugels zijn met Frahati en JJ de Bom hersteld maar heel veel vertrouwen heb ik er niet meer in.
Aangezien ik nog nooit een ribben vleugel gebouwd heb wil ik graag een set nieuwe vleugels van schuim maken met een modern profiel. Na contact met Dirk Schipper kwam hier SB99 als beste kandidaat uit (ipv E387).
Hierbij een stukje tekst uit een PB van Dirk, wellicht ook interessant voor anderen.
Wortelprofiel : E387
na 10 cm : SB99 F3J (Looping 01-2000) w3.dat
Tip : SB99 F3J (Looping 01-2000) w3-mod.dat
Wortel-profiel toch E387 omdat je een profiel aanvorming hebt op je romp.
Op deze manier blijft je vleugel mooi aansluiten, het oog wil ook wat.
SB99 F3J is een profiel van Serge Barth (wereldberoemd in heel Frankrijk en een beetje daarbuiten).
Ik heb de welving iets verminderd (van 3,5 naar 3,0)
Het tip profiel is een iets aangepaste versie om het profiel nog iets minder Reynolds-gevoelig te maken:
- dikte: 9.0-->8.5,
- welving: 3.0-->2.8,
- hoogste punt van dikte en welving zo'n 4% naar voren
Eerst zien of het ook echt zo goed vliegt als gesuggereerd (heb ik overigens niet ... )
Nog één opmerking die ik vergeten was:
geen tip verdraaiing, of hooguit een heel klein beetje (0,5 graad) op de buitenste 40 cm.
Dirk.
Deze nieuwe vleugels wil ik ook voorzien van rolroeren en (servoless) remkleppen welke ik nog heb liggen.
In de romp moet een sleepkoppeling komen, maar aangezien Ferran niet te lijmen is zal dit geschroefd moeten worden.
Mijn idee is om van hout (en lood) een conus te maken welke in de neus past waar dan de koppeling weer in vast zit.
Ik vond dit draadje voor het inbouwen van een sleepkoppeling:
Ferran-Rumpf von Carrera: Wie kann eine F-Schleppkupplung eingebaut werden? - Segelflug - RCLine Modellbau Forum
Hoogte- en richtingsroer zijn reeds in nieuwe folie gezet, deze zaten in lelijk in de folie.
(waaronder ook nog papier met spanlak zat, die is er ook afgehaald ivm gewichtsbesparing)
Ik wilde dit draadje gebruiken om advies in te winnen en om de voortgang een beetje bij te houden.
In de winter van 2010 is de ASW17 in een hoogstart uitgebroken, waarbij de vleugels helaas gesneuveld zijn,
deze vleugels zijn met Frahati en JJ de Bom hersteld maar heel veel vertrouwen heb ik er niet meer in.
Aangezien ik nog nooit een ribben vleugel gebouwd heb wil ik graag een set nieuwe vleugels van schuim maken met een modern profiel. Na contact met Dirk Schipper kwam hier SB99 als beste kandidaat uit (ipv E387).
Hierbij een stukje tekst uit een PB van Dirk, wellicht ook interessant voor anderen.
Wortelprofiel : E387
na 10 cm : SB99 F3J (Looping 01-2000) w3.dat
Tip : SB99 F3J (Looping 01-2000) w3-mod.dat
Wortel-profiel toch E387 omdat je een profiel aanvorming hebt op je romp.
Op deze manier blijft je vleugel mooi aansluiten, het oog wil ook wat.
SB99 F3J is een profiel van Serge Barth (wereldberoemd in heel Frankrijk en een beetje daarbuiten).
Ik heb de welving iets verminderd (van 3,5 naar 3,0)
Het tip profiel is een iets aangepaste versie om het profiel nog iets minder Reynolds-gevoelig te maken:
- dikte: 9.0-->8.5,
- welving: 3.0-->2.8,
- hoogste punt van dikte en welving zo'n 4% naar voren
Eerst zien of het ook echt zo goed vliegt als gesuggereerd (heb ik overigens niet ... )

Nog één opmerking die ik vergeten was:
geen tip verdraaiing, of hooguit een heel klein beetje (0,5 graad) op de buitenste 40 cm.
Dirk.
Deze nieuwe vleugels wil ik ook voorzien van rolroeren en (servoless) remkleppen welke ik nog heb liggen.
In de romp moet een sleepkoppeling komen, maar aangezien Ferran niet te lijmen is zal dit geschroefd moeten worden.
Mijn idee is om van hout (en lood) een conus te maken welke in de neus past waar dan de koppeling weer in vast zit.
Ik vond dit draadje voor het inbouwen van een sleepkoppeling:
Ferran-Rumpf von Carrera: Wie kann eine F-Schleppkupplung eingebaut werden? - Segelflug - RCLine Modellbau Forum
Hoogte- en richtingsroer zijn reeds in nieuwe folie gezet, deze zaten in lelijk in de folie.
(waaronder ook nog papier met spanlak zat, die is er ook afgehaald ivm gewichtsbesparing)
Ik wilde dit draadje gebruiken om advies in te winnen en om de voortgang een beetje bij te houden.
Laatst bewerkt: