Carrera sb10

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door serge pot, 19 jan 2020.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Vandaag naar het zuiderlijke Limburg gereden voor adoptie mogelijkheden. Werd gelijk verliefd op het weeskindje.
    Behoort nnog wat cosmetisch werk, zoals richtingsroer opnieuw bekleden, rolroer aansturing herstellen en cockpitkap een scheur herstellen. IMG_20200119_152241.jpg IMG_20200119_152324.jpg
     
    Berrie, Hans V en Fotor vinden dit leuk.
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Valt mee wat je moet je herstellen @serge want ik ben hem met meer herstelwerk tegen gekomen op het internet. Het is nog een prachtige zwever deze SB10 gezien zijn leeftijd
    Ik heb hem zo'n 30 jaar geleden ook gehad en (kort) gevlogen. Bij de eerste vlucht opgelierd met een F3B lier, gelijk al in de thermiek en hij vloog heerlijk en in de lucht merk je niks van die 5.06mtr.

    Tipkoorde is 8.5cm en dan maakt men zich al zorgen als de tipkoorde maar 12.5cm is. :)
     
    Dopieman, Rick NL en serge pot vinden dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Dus rolroer alles omhoog en zowat niks omlaag, dat had ik al gedacht.
     
    Hans V vindt dit leuk.
  4. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Zorg dat je bij zijn maiden een bosje in de buurt hebt want daar kan je dan eventueel even achter gaan zitten en daarna je broek omhoog doen i.p.v. de rolrroeren :) :)

    Hij is absoluut niet kritisch om te vliegen maar ik had er eentje met een nog niet zo'n goede afwerking met die abachi beplanking. Bij de rolroeren golfde het profiel enorm en de solarfilm kreeg ik er daarom niet netjes op. Ik heb trouwens de aansturing van de rolroeren en remkleppen altijd apart gevonden bij Carrera maar het werkte wel.

    Ik heb ook de Mistral C van Carrera gevlogen maar de SB10 vloog veel beter voor zolang als het bij mij duurde. Als het mag van jou, omdat ik jou draadje er eigenlijk niet mee wil vervuilen, vertel ik later misschien wel hoe ik de vleugel van mijn SB10 in tweeën brak. :)

    Ik hoop dat ik jouw SB10 een keer kan zien vliegen. Misschien ga je er een sleepkoppeling in bouwen?
     
    aurectar en serge pot vinden dit leuk.
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ik ga kijken of hij meekomt naar kampen.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  6. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Dat zou wel heel leuk zijn maar neem de tijd er voor.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Philip Kolb heeft ooit een lezing gegeven over optimalisatie van rolroer differentiatie. De conclusie luidde: het is efficiënter om m.b.v. 'combi' (Ri-roer mee met rol-roer) het negatieve haakeffect te compenseren. Met alleen rol-roeren omhoog en nauwelijks naar beneden verlies je heel veel effectiviteit op rol. De uitslag naar beneden van het rolroer is pakweg 2-3 keer zo effectief als de uitslag naar boven. Dus als je nauwelijks uitslag naar beneden programmeert heb je wel weinig negatief haken, maar nog veel minder rol ....
    Je kunt beter de rolroer-uitslag naar beneden 50% van die naar boven maken, en dan combi (Ri-roer) zo groot programmeren dat er geen haak-effect meer merkbaar is.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ben ik het niet mee eens . Door dat je richting roer er bij gooit vergroot je het uit staande roer oppervlak dus meer weerstand. Ik bekijk het wel in de praktijk wat voor mij werkt. De theorie is leuk maar als je buitenste vleugel haakt {arm 2,5meter) en je moet dit met rudder overcompenseren (arm 1,3 'm). Ik weet de uitkomst.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Tja, als jij het beter denkt te weten dan grootheid Philip Kolb, kunnen we de discussie beter stoppen.
    Ik heb zijn adviezen uitgeprobeerd op mijn Xplorer en Möwe, en voor beide pakte het positief uit. (Veel) meer effectief rol sturen, en geen invloed op de daalsnelheid.
    Je hebt ook niet meer nodig dan een graad of 10 Ri-roer uitslag ...
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Voor jou is het een grootheid voor mij een john do. Jouw mowe heeft hele andere arm momenten als mijn sb 10 zelfde geldt voor jouw Explorer.
    Mijn asw 24 reageert bijzonder slecht op rudder input alleen. Gevlogen met alles op rol naar boven en 60 procent naar beneden. Haken. Rudder bij sturen werkte alleen met veel rudder en daarbij hoogte verlies. Nu alles naar boven en 30 procent naar beneden. Haken over. Zoals ik al zei ik bekijk het in de praktijk. ;)
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat klopt, ligt helemaal in de lijn der verwachting, maar wat je er niet bij vertelt is dat je daarmee ook een flink deel van je effectiviteit op rol (maximale rolsnelheid) kwijt bent.
    Mijn suggestie is: probeer het eens. Meer niet.
    Maak 2 flugfases voor je model: één zoals jij het altijd zou doen, en één volgens mijn suggestie. En oordeel dan.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  12. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Bij mijn 'eta' , nog veel extremer dan de SB10 gaat het buitenste rolroer ongeveer 35 graden naar boven en 0 naar onderen. Het binnen Rolroer met ongeveer 30 graden naar boven en 50 % differentieel. Buiten de sleep vlieg ik hem altijd gekoppeld RR met Rolroer anders is hij veel te traag om de topas. Overigens ken ik Philip Kolb persoonlijk, hij weet echt wel waarover hij praat, maar elk toestel is toch weer anders.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik heb de SB10 (toen) gewoon met de standaard instelling gevlogen dus zoals ze in de beschrijving stonden vermeld en hij was gewoon goed bestuurbaar. Misschien kan het altijd beter maar dat is voor iedereen persoonlijk hoe je dat doet.

    Het enige wat mij toen opviel was dat de SB10 de neiging had om over een vleugel te blijven hangen bijvoorbeeld na een bocht.

    Dit is ook even te zien in dit filmpje, ongeveer vanaf 1:30. In dit geval wordt er daarna slippend gevlogen omdat de piloot het eerst corrigeert met het richtingsroer i.p.v. de rolroeren (denk Ik).



    En de SB 10 heeft weinig V-stelling dus dat moet je natuurlijk op tijd corrigeren voor een mooi vliegbeeld. Ik denk wel dat dit geen enkel probleem is voor Serge. :)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  14. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Im heb de video nu een paar keer bekeken, IMHO geeft deze precies aan wat ik bedoel namelijk, gen of veel te weinig rudder.
    Je zie de vleugel duidelijk 'hangen' het rol-moment terwijl hij nauwelijks de bocht omkomt (zeker in het begin van de video). Zal binnenkort alles eens in slow motion en uitvergroot bekijken, ik vraag mij af of hij überhaupt wel rudder geeft.
    Misschien is de vlieger wel tevreden, maar ik zou het zeker niet zijn.

    Just my two cents
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Als het een maiden was kan ik het wel begrijpen dat het besturen niet helemaal perfect ging. Toen ik namelijk met mijn SB10 de eerste vlucht maakte had ik dit ook een beetje maar onverwachts pakte ik de thermiek op en maakte ik flink hoogte waardoor ik steeds beter ging sturen geheel naar de eigenschappen die bij deze zwever hoort.
     
    Dopieman en serge pot vinden dit leuk.
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    IMG_20200209_155522.jpg IMG_20200209_155804.jpg
     
    Hans V en Harry van Melick vinden dit leuk.
  17. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    serge pot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina