Carson 14k zender probleem

Beste,

Heb een nieuwe Carson reflex stick pro lcd 14k zender en ontvanger.
Echter kan ik enkel de eerste 4 kanalen bedienen, de andere 10 brengen niets te weeg. Doe ik iets verkeerd, dient er nog iets in de zender geplaatst te worden of zit er een fout in?
Opnieuw connecteren heb ik al geprobeerd maar geeft geen verschil.
Voor het testen heb ik er een lampje van 6v aangehangen tussen + en signaal. Dit brand constant heel flauw, bij het bedienen van de juiste schakelaar veranderd er niets.
Heb ook al een omkeermodule aangehangen met een 6v motortje en deze draait constant.

Met vriendelijke groeten,
Barry

Laatst bewerkt:
Nee, dat kan ook niet want ze geven aan de ontvanger een signaal dat door een servo, regelaar of een multiswitch wordt omgezet. Gr. Klaas.

Als je iets aan en uit wil schakelen zoals b.v. een lamp of een pomp heb je daar een elektronische schakelaar voor nodig. Dat is met alle besturingssystemen zo!
Zo'n schakelaar gebruikt het "pwm" signaal wat uit de ontvanger komt om aan en uit te schakelen. Je kan daar b.v. DEZE voor gebruiken.

Ik krijg hem niet eens aan de praat, de ontvanger ook niet als ik de eerste 4 kanalen aansluit zoals het staat op de handleiding van de Tamiya MFC-01 wat doe ik verkeerd? Het lijkt erop dat de ontvanger zonder stroom staat

Heb je wel spanning op de ontvanger staan?
De ontvanger krijgt in de meeste gevallen spanning via de motorregelaar. Je moet dus ook de motoraccu aansluiten. In de regelaar zit een stukje elektronica dat van die accuspanning netjes 5V maakt die via het aansluitsnoertje naar de ontvanger gaat.
Let wel op dat je de wielen van de grond hebt als je gaat testen anders gaat de auto er mogelijk vandoor.
Heb je geen voedinspanning op de ontvanger dan moet je zelf een losse accu van 4 NiCad of NiMH cellen in serie. Zo'n accu levert dan 4,8V aan de ontvanger en de servo's.
Een andere mogelijkheid is dat je de servo stekkertjes verkeerdom hebt aangesloten. Gelukkig zal dat in veruit de meeste gevallen geen schade opleveren, er zit een "beveiliging" ingebouwd.
Sommige merken hebben een lipje aan de servo stekker of die stekker heeft een bepaalde vorm om te voorkomen dat je de stekker verkeerdom aansluit. Die "beveiliging" werkt lang niet altijd goed. Dat lipje werkt meestal wel maar voor zo ver ik weet gebruikt (of gebruikte) alleen Futaba dat.
De servo aansluitingen van de ontvanger hebben 3 pennetjes. Het middelste pennetje is altijd de plus (+). Het onderste pootje is heel vaak de min (-).
het bovenste pootje is heel vaak het stuursignaal naar de servo. Dat is een puls.
Let op alleen het middelste pootje is zeker, de andere twee kunnen dus verwisseld zijn.

Bij de Carson beschrijving staat uitdrukkelijk dat er geen batterij moet worden aangesloten op de batterij aansluiting, ik vraag me daarom af hoe komt die ontvanger dan aan stroom

Zoals ik al schreef zal dat via de motorregelaar moeten komen.
Dus alles volgens het volgende stappenplan afwerken.
1. Motor op de motorregelaar aansluiten. Vergeet dit niet want het is een noodzakelijke stap.
2. Motorregelaar en de servo's op de ontvanger aansluiten.
3. Zender aanzetten en het gas op "0".
4. Auto op "blokken" zetten, wielen van de ondergrond.
5. Motoraccu aansluiten.
Nu zou alles moeten werken mits goed aangesloten natuurlijk.
Als alles goed is zal de motorregelaar nu een aantal piepjes laten horen om aan te geven dat alles in orde is. Blijft hij piepen dan is er iets mis. Dan staat bijvoorbeeld het gas niet op "0". Het aantal piepjes geeft aan wat er fout is. Wat die piepjes betekenen kan ik je niet vertellen dat verschilt per merk. Daarvoor heb je dus de handleiding nodig! Als je die niet hebt kan je die meestal wel op het internet vinden.
Hoor je niets dan is er ook wat mis alleen kan ik je niet direct vertellen wat.

Dag Ernst,
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik zal er zeker wat aan gaan hebben. Heb mijn bouwdoos en MFC-01 pas sinds gisteren. Ik had alleen de accu en de 2 draadjes aangesloten op elkaar. Ben er via via al achter gekomen dat als je het kastje niet ook aansluit de ontvanger ook geen stroom krijgt als ik het goed begrijp. Ben nou eenmaal Jantje ongeduld. zal binnenkort eens verder kijken, maar ik denk dat daar het probleem zit. Althans dat hoop ik dan. Wordt vervolgd, nogmaals dank. Ik wilde eigenlijk alleen maar kijken hoe de ontvanger werkt zonder stroom.

Ik vond HIER het aansluitschema van de MFC-01. Daaruit concludeer ik dat de motorregelaar geïntegreerd is met de MFC-01 unit, dus het piepjes-verhaal zou wel een anders dan gewoonlijk kunnen zijn. Maar op dat schema staat dus in een onderschrift dat je inderdaad géén batterij op de ontvanger aan moet sluiten, dus het is wel duidelijk dat de MFC unit ook voor de voedingsspanning zorgt.

Ik weet niet of je de MFC-01 bij Conrad gekocht hebt, maar op hun schema is ook te vinden hoe je de unit op je Carson ontvanger aan moet sluiten ( J4 t/m J7 op kanalen 1 t/m 4, maar in een andere volgorde)
Scherm­afbeelding 2025-01-24 om 08.50.04.png

Laatst bewerkt:
Ik vond HIER het aansluitschema van de MFC-01. Daaruit concludeer ik dat de motorregelaar geïntegreerd is met de MFC-01 unit, dus het piepjes-verhaal zou wel een anders dan gewoonlijk kunnen zijn. Maar op dat schema staat dus in een onderschrift dat je inderdaad géén batterij op de ontvanger aan moet sluiten, dus het is wel duidelijk dat de MFC unit ook voor de voedingsspanning zorgt.

Bedankt ook voor het meedenken ik denk dat ik in mijn ongeduld te snel ben geweest morgen maar eens het kastje eens aansluiten en kijken of de ontvanger dan stroom krijgt. Ik moet met de truck zelf nog beginnen maar wilde controleren of alles wel werkend zou zijn .

Back