Carson Expert Charger Master

Wat zijn jullie gedachten over deze lader? Zijn er al ervaringen mee? Hij staat hier momenteel leuk geprijsd.
Of zou ik toch beter de Ultramat 16 nemen? Hoewel die een stuk duurder is voor lagere specs.

Dit zijn de specs vab de Carson lader:

Technical Details:

230 V AC, 50/60 HZ or + 10.5 to 15 V DC
current drain Charge: AC max. 95 W, DC max. 150 W.....Ultramat 16: 50W AC en 80W DC
current drain Discharge: max. 35 W............................Ultramat 16: 20W
charging current: 0.1 to 7A......................................Ultramat 16: max 8A
discharging current 0.1 to 7A....................................Ultramat 16: max 5A
integrated balancer
Measuremets: LxWxH 188 x 163 x 77 mm
cooling fan
connection for temperature sensor
USB-connection

Manually adjustable charging parameters:

1-99 charging-/discharging cycles, adjustable
10 program saves
adjustable cycle breaks of 1-10 minutes
adjustable charging end voltage per cell (5 to 20 mV/cell)
Automatic charging program
Warm Up Charging function NiCd/NiMH

Battery types:

1-8 cells LiPo/Lilo/LiFe (A123)
1-24 cells NiMH/NiCd
1-12 cells PB (Blei, 2-24 V)

Information during the charging/discharging process on the display:

battery type and cell number
charging state
Ampere
charging/discharging time
input voltage charging
end voltage Delta-Peak
capacity
temperature
data save

@mods: ik heb al eerder eenzelfde topic geopend in het accu/laad gedeelte, maar krijg weinig reactie daar, daarom dat ik het hier ook probeer. Dit gedeelte wordt wat drukker bezocht. Maar als het niet mag, sluit dan gerust 1 van de 2

ziet er degelijk uit ,, maar mijn beslissing zou de ultramat zijn , ik ben met ultramat vertrouwd dus . en heb er nog niet veel nega over gehoord :)

Dit zijn de specs vab de Carson lader:

Technical Details:

230 V AC, 50/60 HZ or + 10.5 to 15 V DC
current drain Charge: AC max. 95 W, DC max. 150 W.....Ultramat 16: 50W AC en 80W DC
current drain Discharge: max. 35 W............................Ultramat 16: 20W
charging current: 0.1 to 7A......................................Ultramat 16: max 8A
discharging current 0.1 to 7A....................................Ultramat 16: max 5A

[rest verhaal en specs]

het enige puntje waar de ultramat op verliest is hier de discharge <--- zie hieronder my bad

Laatst bewerkt:
eh, niet dus. De Ultramat verliest op elk vlak behalve de max instelbare laadstroom, maar die is bij AC input tot max 6.25V (50W / 8A) te halen. Da's dus niet eens genoeg voor een 6 cel NiMH pakket, of een 2s LiPo... Om te vergelijke met de Carson: max 7.14V bij 7A laadstroom (50W / 7A) .Terwijl de carson zijn 7A laadstroom bij AC input tot 13.57V kan blijven leveren. Da's dus meer dan genoeg voor een 2s pakket, en juist wel of juist niet voor een 3s pakket.

Zelfde verhaal voor de discharge: Max voltage waarbij max ontlaadstroom kan gehaald worden is voor de Ultramat 4V (20W / 5A), bij de Carson is dit 5V (35W / 7A). De carson kan tot 7V gaan bij 5A ontlaadstroom (om 1:1 te kunnen vergelijken met de Ultramat)

Laatst bewerkt:
Da's dus niet eens genoeg voor een 6 cel NiMH pakket, of een 2s LiPo.

Wat bedoel je daar eigenlijk mee ?
Wij laden daar al maanden 6 cel packs en 2S lipo´s mee. En discharge - hebt ge dat nodig ?

Groetjes.

Lademöglichkeit: 1 ... 14 NiMH-/NiCd-Zellen
1 ... 6 LiPo-/LiIo-/LiMn-/LiFe-Zellen

Laatst bewerkt:
Discharge heb ik nodig voor m'n NiCd's die ik nog heb, en voor NiMH's is het soms ook nog best handig.

Ik bedoel dat het laad/ontlaad vermogen van de Ultramat niet genoeg is om op 'full-power' een 2s LiPo of 6 cel NiMH te laden/ontladen :wink: Trager kan natuurlijk altijd hé :mrgreen:

klopt.. had me even verkeken op opgenomen vermogen en laadstroom
je gaat er in je berekening wel vanuit dat je daadwerkelijk met 7A laad

dus als je met een lagere stroom laad zou ook een 3s pakket geen probleem moeten zijn.
nette lader dus voor die prijs

Ja, ik weet het dat ik op de max prestaties vergelijk... De dag dat ik iets met 7A laad is de dag dat ik een 7000mAh+ 2s LiPo heb :lol: En tegen dat het zover is, zijn we wel weer een jaar verder (of langer) .

Maarja, een lader beoordeel je toch op z'n maximale kunnen he :)

even een vraagje want ik heb net zo'n carson lader gekocht
de expert charger master maar mijn lipo accu heeft een balancer kabel die daar niet op past namelijk een jst - xh stekker
welke verloop stekker moet ik hier voor hebben ?

mijn eerste lipo lader en accu tips welkom

Hangt ervan af welke stekker er op de lader zit. Vermoedelijk een JST EH, maar 'k ben niet zeker. Ik was het me ook aan het afvragen.

Maar als je wat ervaring hebt opgedaan met het laden/ontladen/bedienen van de lader, deel gerust hé :wink:

heb m'n lader al een aantal keren gebruikt nu en moet zeggen
werkt perfect nicd en nimh accu's geladen en ontladen

heb zojuist een robbe jst-eh naar jst-xh verloop stekker set besteld voor de balancer
en een lipo saver voor op de model auto/vliegtuig enz

hallo,

ik heb ook die lader, en aan degenen die hem kennen een vraag:
hoe zien jullie of ie bezig is met laden?
om een of andere reden lijkt de mijne niet te beginnen met laden.
heb wel het nodige ingesteld, maar gaat ie dan automatisch aan de slag of moet je hem een seintje geven?

zelf ben ik niet echt handig in engels, en als ik de accu na een tijdje doormeet
blijkt ie niet voller te zijn! :confused:

alle tips zijn welkom :pc:

Ik zal je even uit de brand helpen.

Je stelt eerst in wat je gaat laden.
Druk op SET om in te stellen wat je wilt laden (lipo nimh nicd pb life lilo enz enz)
Dan druk je op de RONDE DRAAIKNOP (PRESS) voor elke volgende actie
tot je klaar bent met instellen.
Dan sluit je de accu aan en eventueel ook de balance kabel.

En nu komt het dan:
Druk je eenmaal op MODE voor laden er verschijnt laden? op het scherm en er begint na +/- 3 seconden een ventilator te draaien nu ben je aan het laden en de lader geeft 3 piepjes als hij klaar is.

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust:bye:

Laatst bewerkt:
thank you! :D

helaas kan ik het nu niet in praktijk brengen, omdat ie terug naar de verkoper is.
ontdekte een foutje: als ik de accu aangesloten heb, leest hij met gemak de cellen uit.
maar als ik in het oplaad menu kom, geeft ie aan dat er eerst een batterij moet worden gekoppeld om te laden:?
NB op het scherm dus (NB= no battery).

ik hoor nog of ze hem aan de praat krijgt op de zaak, want als ie accu's kan uitlezen, moet ie diezelfde lipo toch ook opmerken als
aangesloten accu??? of ben ik nu gek???:p

veel suc6 met de hobby!!!

heb hem vanochtend terug gekregen, maar alweer niks :confused:
vervolgens de zaak gebeld, en ze vertelden dat die importeur het nog had gecontroleerd.
ik hoor nog of ik opnieuw ''pech'' heb, of dat er wat over het hoofd is gezien.

Hallo,

Ik heb 'm ook en mijn ventilator was kapot, hij maakte een héél zoemend geluid en na een tijdje begon hij terug normaal te draaien. Deed bij mij ook NB(no battery) heb hem naar de winkel gebracht. Het was een softwarefoutje.

Groeten
Jeff

Back