carson S-10 regelaar sneller achteruit dan vooruit

ik heb hier op mijn bureau een Carson Dirt Warrior die achteruit sneller gaat dan vooruit.
De setup:
Zender: Carson reflex wheel pro (zonder digitaal scherm) 2.4 GHz FHSS
ontvanger: Carson reflex wheel pro 2.4 GHz FHSS 4 channel
regelaar: carson dragster S-10
motor: carson brushed (standaard bij deze auto, kan niet lezen wat er op staat, tekst naar de bodem gericht)

Het volgende probleem doet zich voor:
achteruit gaat de auto harder dan vooruit.
Op de regelaar was de uitgang naar de motor verkeerd om gesoldeerd dus dat heb ik omgesoldeerd, motor loopt verkeerd om (logisch) dus de reverse schakelaar op de zender omgezet.
motor loopt weer harder achteruit dan vooruit, heel apart.
motordraden omgedraaid, zender vooruit gasgeven (inknijpen) motor draait achteruit sneller dan vooruit, schakelaar omgezet, motor draait achteruit sneller dan vooruit.

Wat ik ook probeer, de wielen gaan achteruit veel sneller rond dan vooruit, maakt niet uit of ik + en - omdraai.
het maakt ook geen verschil of de auto rijdt of dat ik de wielen vrij laat lopen.

Ik durf het niet aan om de accudraden om te solderen op de regelaar, zwart zit op GND en rood op 7V2 dus dat zit goed.

Ik ben een technicus maar dit kan ik niet verklaren.
Het verschil tussen vooruit of achteruit is behoorlijk groot.
ik heb op internet gezocht maar kan niets vinden over de genoemde regelaar carson dragster S-10

is het mogelijk dat het mechaniek te zwaar loopt als de auto vooruit gaat?
iemand een oplossing?

Laatst bewerkt:
Nooit bij de accu de draden omdraaien!!!!

Heb je de regelaar al gecalibreerd? Normaal moet bij vol gas een lampje gaan branden die dat ook aangeeft. Ik kan even niets over een S10 vinden, wel een andere dragster regelaar:
CARSON MODEL-SPORT :: Products :: Electronic :: Brushless ESC/motors
Manual rechts in de kolom te downloaden als je op 1 van de regelaars klikt.

Op de auto kwam ik meer tegen en ook de manual van je regelaar:
http://www.carson-modelsport.com/Co.../500404042/500404042_manual_brushless_set.pdf

dank je, ik spit de manual even door.

Edit; het is een brushed motor, de aangegeven maual is voor een brushless motor.
Ik vermoed dat het mechanisch niet helemaal goed zit.

Als je achteruit draait met de motor, en je gaar dan direct van achteruit naar vooruit (op de zender) wat doet die dan? Gaat de motor meteen goed om draaien, of remt de motor alleen af en gaat deze stil staan? idem ditto bij vooruit draaien en dan in de achteruit gaan.
De meeste brushed regelaars hebben namelijk alleen een rem functie in de vooruit richting van de motor. bij achteruit rijden is er vaak geen rem, als je dan dus de andere kant op stuurt gaat de motor dus per direct de andere kant op draaien ipv netjes remmen.

Je zou het in ieder geval even kunnen nakijken. Als die namelijk met vooruit draaien gewoon netjes remt, weet je in ieder geval dat de regelaar qua aansturing de goede kant op draait. en moet het een kwestie van afstellen zijn.
Als die bij vooruit draaien geen fatsoenlijke rem functie heeft, maar achteruit wel, weet je dat je iig de motor draden om moet draaien omdat de regelaar verkeerd om staat qua aansturing.

Echter dat het niet uit maakt hoe om je de motordraden aansluit, de snelheid 1 kant op lager is, suggereert naar mijn mening dat er iets mis is met het motortje. (koolborstels 1 kant op versleten oid.) Heb je misschien de mogelijkheid om een ander motortje te proberen?

Gr,
Tim

Als je een motor hebt met flinke timingsaanpassing, zal hij de ene kant sneller op draaien dan de andere kant. Is het een motor met verstelbare endbell?

Misschien op je zender de throttle andersom zetten? Kan t maar net wezen :p

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je achteruit draait met de motor, en je gaar dan direct van achteruit naar vooruit (op de zender) wat doet die dan? Gaat de motor meteen goed om draaien, of remt de motor alleen af en gaat deze stil staan? idem ditto bij vooruit draaien en dan in de achteruit gaan.
De meeste brushed regelaars hebben namelijk alleen een rem functie in de vooruit richting van de motor. bij achteruit rijden is er vaak geen rem, als je dan dus de andere kant op stuurt gaat de motor dus per direct de andere kant op draaien ipv netjes remmen.

Je zou het in ieder geval even kunnen nakijken. Als die namelijk met vooruit draaien gewoon netjes remt, weet je in ieder geval dat de regelaar qua aansturing de goede kant op draait. en moet het een kwestie van afstellen zijn.
Als die bij vooruit draaien geen fatsoenlijke rem functie heeft, maar achteruit wel, weet je dat je iig de motor draden om moet draaien omdat de regelaar verkeerd om staat qua aansturing.

Echter dat het niet uit maakt hoe om je de motordraden aansluit, de snelheid 1 kant op lager is, suggereert naar mijn mening dat er iets mis is met het motortje. (koolborstels 1 kant op versleten oid.) Heb je misschien de mogelijkheid om een ander motortje te proberen?

Gr,
Tim

Dit ga ik even controleren.
Het ding is niet van mij maar van een jochie van 11 jaar, het hele spul is vrij nieuw. motordraden heb ik ook al omgedraaid, zender op reverse etc. daar zit het probleem dus niet.

wordt vervolgd, eerst maar een paar uur werken :nosmile:

Ik bedoel in eerste instantie alleen de motordraden omdraaien. Puur om te kijken of het aan de motor zelf of aan de aansturing ervan ligt.
Als je de motor alleen omdraait, en hij reageerd nog steeds hetzelfde ('achteruit' gaat harder dan 'vooruit' aansturen, ondanks dat de motor nu de andere kant op zou draaien. ) Weet je dat het in de aansturing ligt.
Is met de motor omgepoold de vooruit ineens sneller als de achteruit, moet je het in de motor zoeken. Is weliswaar nog niet de oplossing, maar in ieder geval worden de mogelijkheden beperkt. :)

Misschien de draden die in het begin verkeerd waren gesoldeerd zeg je, weer op de plek te solderen als hij orgineel was?

Ik bedoel in eerste instantie alleen de motordraden omdraaien. Puur om te kijken of het aan de motor zelf of aan de aansturing ervan ligt.
Als je de motor alleen omdraait, en hij reageerd nog steeds hetzelfde ('achteruit' gaat harder dan 'vooruit' aansturen, ondanks dat de motor nu de andere kant op zou draaien. ) Weet je dat het in de aansturing ligt.
Is met de motor omgepoold de vooruit ineens sneller als de achteruit, moet je het in de motor zoeken. Is weliswaar nog niet de oplossing, maar in ieder geval worden de mogelijkheden beperkt. :)

had ik al gedaan, probleem zit 'm niet in de motor.

Misschien de draden die in het begin verkeerd waren gesoldeerd zeg je, weer op de plek te solderen als hij orgineel was?

ook al gedaan, lost het probleem ook niet op

eerst maar eens het mechanisch gedeelte bekijken, reinigen en opnieuw invetten.

Back