Carterontlucting verbinden met inlaat carburateur

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door frankmim, 24 okt 2016.

  1. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Hallo,

    Enkele Osjes hadden voorheen een verbinding van het carterontluchtingsnippel naar de kelk van de carburateur. De olie uit het carter wordt op die wijze weer de motor in getrokken en verlaat uiteindelijk via de uitlaat de motor.
    Bij andere merken motoren heb ik dit niet gezien. wellicht dat andere merken het ook ooit zo geconstrueerd hebben maar er mee gestopt zijn? ook bij de nieuwere OSsen zie ik het niet meer.
    Is er wat op tegen om dat zo te maken?
    Ik zou dit nl ook best eens op een van mijn saito's zo willen maken of zijn er goede redenen om daar vanaf te zien?
    Heeft iemand dit ooit geprobeerd mij motoren waarbij dit niet standaard zo was gemaakt?

    Gr Frank
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik meen dat dit bij de moderne OSjes intern is opgelost... 56-Alpha etc.
    Is wel exact te achterhalen.
    Zal niets op tegen zijn de exces-olie via inlaat weer te recirculeren?... gaat wederom die olie je motor in. Het zal wel van invloed zijn op de afstelling denk ik. Ervaringen zijn vast te vinden via Google. Bij de verbranding van Methanol en Nitromethaan heb je wel dat er bij de verbranding zuren (salpeterzuur) ontstaat. En wil je die zuren nog een extra ets-rondje motor geven?... dat is een listige gedachte...

    Maar de voorziening aan te brengen, zal geen probleem zijn. En waar zou je de afzuiging zetten, voor of na de carb...
    Gr Bas
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Paar dagen terug toevallig gezien, dat o.a. de Magnum/ASP 120 FS dat ook heeft, met een slangetje tussen carterontluchting en een nippel op de inlaatbuis. Af fabriek, geen home-improvement.

    Ik meen uit de verhalen hier en op RCGroups begrepen te hebben, dat het de motorloop wat kan beïnvloeden, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

    Wat Bas al zegt: ik zou er niet echt veel heil in zien om het vocht en het salpeterzuur een extra rondje door de motor te laten maken.... Daarnaast, ook al is het onmeetbaar klein wellicht: het kost vermogen, omdat wat er uit de carterontluchting komt uitlaatgas is. En dat gaat ten koste van het aangezogen luchtvolume.

    Ik denk dat de recirculatie in elk geval ná de carb zou moeten.

    Persoonlijk denk ik, alles overdenkend, dat ik het niet zou doen. Ik heb de olie uit de carterontluchting jarenlang opgevangen in de viertakt-heli en het is vieze prut bij een gloeipluggert. Dat zou ik niet een tweede keer door de motor willen hebben.
    Bij de benzinemotor is het een stuk schoner, en dat hergebruik ik voor het top-end, daarna blaas ik het af naar buiten.
     
    ko v d heuvel vindt dit leuk.
  4. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Dank heren, dat geeft mij iig stof tot nadenken :)
     
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Pcv: positive crankcase ventilation. In principe goed systeem omdat je een onderdruk in het carter creëert (pcv) ipv een overdruk door carterdampen daardoor extra weerstand aan de onderkant van je zuiger, meer stress op keerringen en andere afsichtingen (blow by), dat wil je normaliter ten allertijden voorkomen. Keerzijde is dat alles versmeerd door die meuk als het direct je inlaat weer in gaat, en idd veel zuur en vocht zoals brutus zegt, ik kan je als je wilt een foto sturen van wat er in de catchtank van mun motor zit.Wat wel goed kan is zelf een catchtank maken met staalwol onderin, zo hou je een vacuüm maar de prut blijft in het potje

    https://www.mcnallyelectronics.com/...Do-Direct-Injection-Engines-Need-One_b_7.html

    Potje is zelf makkelijk te maken. Vacuum van je carb op 1 kant, carterventilatie op de andere kant van het potje en onderin blijft de olie, zo hou je een gesloten systeem met een een actieve afzuiging van je carterdruk en de vloeistoffen blijven onderin. Vacuüm word normaal weggehaald tussen filterhuis en gasklep. Niet tussen carb en inlaatspruitstuk, in jou geval zal die vlak voor de gasschuif moeten komen denk ik(kelk)

    Gassen moeten ergens op neerslaan zodat ze condenseren en onderin het potje de olie/water zuur substantie blijft. Die 1x in de zoveel tijd leeg mikken. Werkt erg goed, heb het op mijn ktm 690 gebouwd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 28 nov 2018
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Meestal is het niet meer dan een zgn boost bottle. er is dan ook geen doorlaat naar het binnenwerk maar de holle ruimte van het carterdeksel wordt dan als bottle gebuikt.

    Voordat je gaten gaat boren:
    http://wikiscootia.wikidot.com/boost-bottle
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Roelof je haalt volgens mij twee zaken door elkaar. Die boost bottle wordt gebruikt bij 2takt motoren. De carterventilatie met de carburateur verbinden gebeurt bij 4takt motoren.
    De carterventilatie verbinden met de carburateur (de inlaat) is iets wat bij alle auto's heel normaal is. Dit voorkomt dat gassen uit het carter direct in de buitenlucht komen. Olie dampen maar ook een heel klein beetje van het inlaat mengsel wat langs de zuigers lekt, hopen zich op in het carter. Die gassen gaan nu via de inlaat weer de verbrandingsruimte in en worden daar verbrand. Minder "rotzooi" wat onverbrand de lucht in gaat.

    Zelf heb ik twee 4takt motoren die deze voorziening hebben maar waarbij ik het niet gebruik. Mijn ervaring is dat de motoren er toch iets minder door lopen, er komt meer olie in de motor. De olie uit het carter is licht verontreinigd en die "troep" gaat ook weer door de motor. Dat zal nog wel meevallen maar het speelt wel mee in mijn overwegingen.
    Een ander probleem is dat er meer olie door de motor gaat. Dat is goed zou je denken, meer smering. Op zich juist maar ik heb het idee dat je juist te veel olie gaat krijgen. Dat zou je kunnen oplossen door minder olie door de brandstof te doen. Daar heb ik gemengde gevoelens bij, ik doe dat liever niet. De kans op schade door te weinig olie wordt daar volgens mijn gevoel juist groter door.

    Wat ik bij enkele modellen heb gedaan is inderdaad een opvang potje. Het is me opgevallen dat er een behoorlijk verschil is tussen diverse motoren. De olie uit m'n oude OS FS60 (2e generatie) is behoorlijke donker. Het voelt nog prima "vet" aan maar het is bijna zwart. Bij de OS FS90 Surpass in m'n heli komt er bijna blanke olie uit. Het is net een beetje geel/oranje gekleurd en ziet er haast als ongebruikt uit.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maar dat is het niet..... :D

    Olie recirculatie is niet een goed idee om meerdere redenen, maar het meest in het oog springend (voor de gebruiker) is dat de olie niet als een constant stroompje in die luchtinlaat komt, maar druppelsgewijs, en dat veroorzaakt een minder mooie, merkbaar onregelmatiger loop, met name bij stationair en lagere gasstanden.

    Minder in het oog springend, wat ik al in het begin van het draadje opmerkte, is de recirculatie van narigheid zoals de salpeterzuur-resten. Of het echt zo veel kwaad kan, geen idee, maar als het niet hoeft, doe ik het liever niet.

    Als je al iets doet, blaas het dan door het kleppendeksel heen: dat is bij veel viertakten qua smering een beetje een ondergeschoven kindje, en voor het zuur en andere narigheid maakt het geen verschil: de weinige olie die het klep-gebeuren weet te bereiken bevat dat ook al. Dan liever wat "doorspoeling".
    Werkt erg goed, moet ik zeggen.
    En of je het nu direct in een potje opvangt, of eerst door het kleppendeksel jaagt, opvangen in een potje is altijd een optie, die je best veel schoonmaakwerk kan besparen.
    In mijn Bell 47G ving ik per halve liter brandstof (50 ml olie) ongeveer 20~25 ml olie op in het potje, en dat is dus allemaal olie die ik niet van het model hoefde te poetsen.

    De Boostbottle die Roelof toont, is niets meer dan een volumevergroting van het inlaatkanaal zonder de doorstroomsnelheid of de tijdsduur tussen gasklep en cylinder te veranderen. Of het echt werkt, hangt denk ik meer van toeval af dan wat anders. Want de claim dat zonder de boostbottle het mengsel te rijk zou zijn is complete onzin: dan monteer je gewoon een één maat kleinere sproeier ter compensatie van het "dubbele bijmengen".
    Maar goed getuned en aangelegd, kan het wel degelijk de luchtstroom door de carburateur "rustiger" of zo je wilt "constanter" maken. KAN gunstig zijn, hoeft niet.
    Het kan ook, door de eigenfrequentie van het inlaat kanaal te veranderen, gaan werken als een soort van tuned pipe, en daarmee de vulling verbeteren. Maar da's allemaal hééél theoretisch en tamelijk vergezocht (m.a.w. als het al verschil geeft, dan maar heel weinig....)
     

Deel Deze Pagina