Hallo,
enkele jaren en bouwprojecten verder, ben ik nog steeds van plan om de cassutt racer eens te bouwen.
Ik heb van Jan op het forum hier net de plannen gekregen van de 1/3 schaal versie (60inch wingspan = 152m)
Ik had eerst gedacht om hem uit te vergroten naar 1/2 schaal span, maar nu ik de plannen zie twijfel ik toch.
op schaal 1/2 komt hij op 2m30 wingspan en een lengte van 2m60. de vleugelkoorde is dan maar liefst 76cm!!de wielkappen een lengte van 50cm!
voor vervoer moet zowiso de staart demonteerbaar worden...
nu twijfel ik dus. ofwel 1/3 kan ik direct starten met bouwen. of de plannen uitvergroten en hier en daar veranderingen aanbrengen aan het ontwerp en gaan voor de real deal... ik denk een dle 110cc zou moeten volstaan dan. maar de vleugels worden echt binnendeuren dan. en de romp moet verder bedacht worden voor de uitlaten, een eigen landingsgestel en wielkappen maken.... heel wat meer werk dus wel. bespannen met oracover lukt ook niet meer omdat die maar 60cm breedt is. proficover van tony clarck lukt wel weer...
hier een foto van de 1/3 plannen:
met op de achtergrond een romp van een 2m20 edge.
ik heb ook een 2m30 gilmore red lion en die romp is ook even lang.
hier de vleugelplannen met een helft van de gilmore erbij (2m30), de cassutt vleugel is veeel breder maar meet slechts 1m52 wingspan
o voor beide groottes heb ik wel al een piloot!
enkele jaren en bouwprojecten verder, ben ik nog steeds van plan om de cassutt racer eens te bouwen.
Ik heb van Jan op het forum hier net de plannen gekregen van de 1/3 schaal versie (60inch wingspan = 152m)
Ik had eerst gedacht om hem uit te vergroten naar 1/2 schaal span, maar nu ik de plannen zie twijfel ik toch.
op schaal 1/2 komt hij op 2m30 wingspan en een lengte van 2m60. de vleugelkoorde is dan maar liefst 76cm!!de wielkappen een lengte van 50cm!
voor vervoer moet zowiso de staart demonteerbaar worden...
nu twijfel ik dus. ofwel 1/3 kan ik direct starten met bouwen. of de plannen uitvergroten en hier en daar veranderingen aanbrengen aan het ontwerp en gaan voor de real deal... ik denk een dle 110cc zou moeten volstaan dan. maar de vleugels worden echt binnendeuren dan. en de romp moet verder bedacht worden voor de uitlaten, een eigen landingsgestel en wielkappen maken.... heel wat meer werk dus wel. bespannen met oracover lukt ook niet meer omdat die maar 60cm breedt is. proficover van tony clarck lukt wel weer...
hier een foto van de 1/3 plannen:
met op de achtergrond een romp van een 2m20 edge.
ik heb ook een 2m30 gilmore red lion en die romp is ook even lang.
hier de vleugelplannen met een helft van de gilmore erbij (2m30), de cassutt vleugel is veeel breder maar meet slechts 1m52 wingspan
o voor beide groottes heb ik wel al een piloot!
