Castle Creations Phoenix 25 + typhoon 6/20

Hallo electrobroeders.....

Vandaag m'n nieuwe regelaar binnengekregen... Castle Creations Phoenix 25 Nou wil ik hem voorlopig gaan gebruiken met een typhoon 6/20 die hier ligt te wachten op een klusje....

Wat zou de maximale prop zijn die ik kan gebruiken voor b.v. een HAI ( Nurflugel) ik vlieg deze nu met een speed 400 op 8 cellen, ik wil dus ook deze accu's gaan gebruiken, en over een klein poosje overstappen op lipocellen....

Ik heb vernomen dat ik er ook een 8x4,5 klapper op kan zetten, maar als ik dit doe begint de motor te stotteren..."Toch iets te veel van het goede ?" Onbelast loopt de motor als een zonnetje.....

Het wachten is op de bestelde..Phoenix brushless ESC programming adapter for Windows!
Zodoende is het gemakkelijker om "iets" te veranderen...

gr Gert

gr Gert

die combo sleurt bij mij een 7x6 rond aan 3s1p kokam 1500.

Stotteren lijkt meer op een verkeerde timing / mode dan op overbelasting. Had ik ook met een axi buitenloper. Timing anders en het draaide super :)

Hallo Tadango...

De usb programing adaptor is binnen en direct de nieuwste firmware gedownload, en de timing veranderd...echter geen verschil.... :cry:

Morgen eerst maar even naar Hangar om daar een ander propje te zoeken...toch maar eens het alternatief van Theo proberen...een 7x5 klappertje :lol:

Het gekke is als ik de motor ( DOM HE' ) met de vingers afrem en dus belast gebeurt er niets...als ik vervolgens de 8x4,5 klapper er aan hang gaat ie weer stotteren :?

gr Gert

Gert meet je fases eens door, klinkt als hetzelfde probleem wat Niek had, ergens een klein kabelbreukje en je hebt al problemen.

klinkt hetzelfde als wat ik had ja, 1 vd 3 spoelen die aan 1 kant niet aangesloten was op de aansluitingen..

Was dus ook met een HET Typhoon :(

Met een goede multimeter kun je een erg kleine weestand meten over 2 draden, die moet voor alle 3 de meet combinaties hetzelfde zijn.

Inderdaad klopte de weerstand van de verschillende spoelen voor geen meter ! Nu weet ik ook waarom....

Na veel prutsen en pieren de motor uit elkaar gehaald....

afb14496.jpg

Eigenlijk stelt het ( als je het zo bij elkaar ziet ) geen drol voor

afb14497.jpg

Op de bovenstaande foto is duidelijk te zien dat 2 van de 3 aansluitingen losgeraakt waren !
1 defecte aansluiting was waarschijnlijk mijn eigen schuld...n.l. doordat het deksel vasgelijmd was aan het gedeelte waar de spoelen op zitten was het niet eenvoudig om het los te halen. E.a moest dus met een klein beetje domme kracht.

afb14498.jpg

Na een rolletje met 0,5mm gelakt koperdraad gevonden te hebben ( oude hobby - fm zenders bouwen ) lak verwijderen en nieuwe draden getwist solderen.

afb14499.jpg

Uiteraard wel de draden en soldeerverbindingen goed geisoleerd...(krimpkous doet wonderen)

afb14500.jpg

Het motortje weer dicht gemaakt en op een tijdelijke testopstelling geplaatst

afb14501.jpg

Nieuwe regelaar ( Castle Creations 25 ) aansluiten en gaan !!!!!!

Met een 7x4.5 klapper gaat ie als een speer....Bij het gebruik van een 8x4.5 zakt hij in....Ik neem aan dat dit dan toch echt een beetje teveel gevraagd is ?

Maar goed het motortje draait weer als een zonnetje...Nu nog proberen een 7x6 klapper te vinden...Of zou dit niets extra's opleveren ?

Ik sta open voor suggesties ...mocht ik nog iets crusiaals vergeten zijn bij de restauratie van de typhoon dan hoor ik het graag....

gr Gert

Volgend probleem:

Het steedslangzamer gaan draaien van de 8x4.5 is reeds ontdekt :oops:

:roll: Wat is de beste manier om de as of prop-naaf weer vas te krijgen? LOCKTITE ? of gewoon 2 kleine M4 inbus boutjes op de naaf zetten ? ( Het M3 draad wat er nu inzit is niet goed meer) Ik neem aan dat er M3 ingezeten heeft, maar de boutjes waren nergens meer te bekennen, ik denkdat de vorige eigenaar ze er uit heeft gehaald...

afb14529.jpg

afb14530.jpg

gr Gert

Gert in de gaten aan de zijkant kun je met een inbus 2 made schroefjes in het motorhuis draaien om de as vast zetten. Welke maat dat dit is weet ik helaas ook niet voor je, mijn motoren zijn ingebouwd en ik kom er niet aan zonder alles open te maken.

Vandaag dus nieuw draad (M-4) getapt om het asje vast te zetten. Gelijk maar en druppel "Locktite" aan beide zijden om zeker te zijn dat het asje daadwerkelijk vast zat....

De gerestaureerde Typhoon 6/20 draaid nu met gemak ( zoals je kunt zien op de testopstelling ) een 8x4.5 klapper..
Jammergenoeg kan ik niet nauwkeurig boven de 10 AMP meten...om te kunnen zien hoeveel deze opstelling trekt...

Iemand een idee...of indicatie.. :?:

Motor - Typhoon 6/20
Accu - 8 cellen Kan 1050
Prop - 8x4.5

Regelaar - Castle Creations 25

afb14621.jpg

gr Gert

Back