Castle Phoenix ice120HV info

Hallo ,

Wie heeft er tips?
Ik ben bezig een Trex700 vliegklaar te maken en hem in de zender te programmeren .
Met dit formaat electro helis ben ik niet zo bekend.
Nu zit er een Castle Phoenix HV120ice ESC in, en heb daar de manual van gedownload maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Ik heb de gascurve in de zender om te proberen gezet op 0-25-50-75-100 in normale modus.
In idle up1 op 30-30-30-30-30
En idle up2 op 100-100-100-100-100

Hoe werkt de governor mode eigenlijk want dat staat niet echt duidelijk in de manual.

In de handleiding staat dat je de gasstick half open moet zetten en dan de lipo accu aansluiten.
Dan hoor ik een stuk of 12 piepjes en dat is alles.Als ik de gas stick beweeg gebeurt er verder niets.

Doe ik wat verkeerd?

regelmatig werkt de governor vanaf het signaal van het gas.
dus als hij een signaal boven een x getal ziet (zeg, 30% gas of zo) zet hij zelf de governor erop.
de hoogte van de curve geeft dan de governor zijn input, en hij loopt daar zelf naartoe (dus wel je soft start goed zetten)

wat je in de peiling moet houden, is dat een governor zijn input logaritmisch ziet.
Dus vanaf 50% naar 51is gemeten bv 100 rpm verschil
van 51 naar 52 is opeens het 120 verschil
en zo door
kan best dat hij lang niets doet, en opeens in 10 nummers van weinig gas naar 2500 rpm gaat

De governor regelt zelf het "gas geven" en probeert daarbij het toerental van de hoof rotor, ongeacht de belasting gelijk te houden.

Een gas curve 0-25-50-75-100 is niet bruikbaar om te vleigen, dit gebruik je alleen om te testen of de ESC te programeren.
Je hebt nu dle up1 op 30-30-30-30-30 en idle up2 op 100-100-100-100-100, ook dit lijken me absoluut geen juiste instellingen om mee te gaan vliegen (maar wellicht is dat ook niet je bedoeling).
Een flat curve op 30 is erg laag, waarschijnlijk heb je veel te weinig toeren, en waarschijnlijk gaat de ESC zo'n lage setting niet leuk vinden.
Een curve op 100, ..... dat kan als je heel hard wilt vliegen.

Veiligheids halve, zorg dat je de bladen er niet op hebt zitten tijdens het testen.
Gebruik je Futaba, dan moet je het gas kanaal reversen.

Zoals je nu probeert in te schakelen, gebruik je dan de 0 tot 100 curve?
Als je de 30 flat curve gebruikt is er geen verschil tussen de gas stick half, dicht of open, de ESC ziet dan dus "niets gebeuren"

Ik heb idd deze gascurves even ingesteld voor eerste setup!

Zender (oude Spektrum DX7) staat op normale gascurve 0-25-50-75-100 als ik de accu aansluit.
In de manual van de esc zag ik wel staan dat voor heli je de gasstick op half gas moet zetten voor je de lipos aansluit.

Uiteraard heb ik de bladen eraf voor de veiligheid.

Nu bedenk ik me wel dat de 2x 6S lipos nog op storage mode staan, misschien verklaart dat een hoop
Zal vanavond nog eens proberen met volle accu’s !

De ontvanger heeft ook nog eigen lipo pack 2S met regulator , dat moet niets uitmaken toch in dit geval?

De ontvanger heeft ook nog eigen lipo pack 2S met regulator , dat moet niets uitmaken toch in dit geval?
Dat is OK, de ICE2 heeft geen eigen BEC, dus je zult externe spanning moeten gebruiken.
Ahh ik zie net dat dit een ICE1 is, in dat geval ben ik er niet zeker van.
Als hij geeb BEC heeft, prima, als hij wel een BEC heeft moet de rode kabel niet aangesloten worden.

In de manual van de esc zag ik wel staan dat voor heli je de gasstick op half gas moet zetten voor je de lipos aansluit.
Zoals ik dat lees is dat alleen voor de veiligheid, de ESC "armed" zich dan niet als je de lipo aansluit, dat doet hij dan pas als je gas dicht trekt, dan word hij "actief".

even opletten:
In normale modus ziet de regelaar het gas als een soort servo.
dus 30% is dan ook letterlijk 30% gas. een servo zou dan 30% verdraait zijn.

in governor gaat de boel logaritmisch, en heeft het toerental in feite geen echte verhouding tot het getal wat in je curve staat (als de curve de governor aanstuurt)
Bij mij in de nitro heli heb ik een paar keer zo'n governor in moeten stellen, ik zat altijd ergens op de 75% curve om een normale 1900 RPM over te houden.
terwijl zonder governor hij met 50% ook die toeren haalde.
79%, en ik werd een beetje angstig dat de boel uit elkaar zou klappen
70% en ik kon amper hooveren
vandaar, logaritmisch

in governor is de curve gewoon een getal om iets voor elkaar te krijgen, geen relatie tot iets verder.

En inderdaad, futaba heeft 90% van de keren het gas gereversed.
kan inderdaad dat je ff gas moet reversen.
eerste keer stroom erop altijd ff motor naar achter schuiven in het frame, dat ALS hij gaat draaien, niet meteen de aandrijving mee doet..

Bij castle creation regelaars , als je govenor inschakeld geeft het programma 3 idle up opties . Daar vul je je gewenste toerentallen in . Het programma vertrld je dan op welke waarde je je flatline idle up moet instellen . Is dus onafhankelijk van je normale gas instelling .

gr rinie

@gerard; geen, de Trex700 waar die in zit is een F3C variant met flybar

Heb de esc met de Castle link ge-update , dit zijn nu de settings op de foto.

Maar dan nog zou ik denken als je de accu’s aansluit , dat je dan in normal mode (dus niet idle up) een gascurve hebt van 0 naar 100?

De regelaar piept wel met het aantal lipocellen, maar dan zie ik een rood ledje snel knipperen.

Bijlagen

• IMG_8323.jpeg
    IMG_8323.jpeg
    595,6 KB · Weergaven: 80
@gerard;

Maar dan nog zou ik denken als je de accu’s aansluit , dat je dan in normal mode (dus niet idle up) een gascurve hebt van 0 naar 100?

De regelaar piept wel met het aantal lipocellen, maar dan zie ik een rood ledje snel knipperen.

Inprincipe eindig je in normal mode met het toerental wat je ongeveer draait in idle 1.

Dus heb je een curve ~ 0 25 50 70 70 70.
Idle1: 75
Uiteraard afhankelijk van wat voor toerental jij wilt hebben. Zo heb ik het iig altijd ingesteld.

Als die wel het aantal cellen aangeeft en daarna blijft knipperen dat klinkt voor mij dat de esc niet wordt gearmed. Eerst moet de esc een input zien van 0% anders zal deze niet gearmed worden en gaat de motor dus ook niet lopen.

Zet je wel de stick volledig naar negatief na het aanzetten van de heli in normal mode? Zoals hierboven al aangegeven: gas kanaal gereversed?

Laatst bewerkt:
Ligt er helemaal aan hoe je de regelaar insteld. Ik heb in normaal van 0 naar 30 ivm de govenor.

Maar heb je al een keer geprobeerd je trim helemaal onderuit te drukken. Maximaal naar beneden en dan de regelaar aan zetten. Soms maakt dat ook een verschil.

Dat laatste was het, heb nu gas trim helemaal omlaag gezet, nu geeft de ESC idd nog ander toontje en gaat de motor wel draaien idd

Binnenkort maar eens een vluchtje proberen

Back