ik ben een catalina vliegboot aan het bouwen en ik moet daarvoor 3 bladige propellers kopen waar 1 blad 6,5 cm is ik heb kv1100 motoren borstloos en wil weten welke maat propellor ik moet kiezen
waarom wil je exact die 6,5 cm bladlengte? normaal benader je een aandrijving andersom. - toestel, gewicht, type - de wens: normaal vermogen, weinig, of juist erg veel - welke accu ga je mee vliegen - prop/motor combinatie in dit geval weet je de motoren al, bladlengte.. dan hoef je alleen nog maar spoed, en je hebt de prop. Als ik een vraag mag stellen: Hoe kom je aan de motoren? die kun je alleen hebben als je advies hebt gehad, of er al een aandrijving (dus accu, motor en prop) bekend is? Is de 1100 kv motor wel sterk genoeg om het toestel te vliegen?(heb je daar wat meer info over.. gewicht, type, merk) wat is het gewicht van je toestel? welke regelaar heb je? www.ecalc.ch Daar kun je in de regel je hele aandrijving uitrekenen
6,5 cm bladlengte omdat de props anders mekaar of de romp raken misschien? Dus gewoon het antwoord op de vraag: 6,5cm bladlengte is 13cm diameter 13cm diameter / 2.54cm per inch = 5.1 inch Props van 5.1 inch zijn moeilijk te vinden, maar 5 inch is vrij courant. Zoek naar 3-blade prop 5x3 of 5x4 dwz 5 inch diameter en een spoed van 3 (meer kracht) of 4 (meer snelheid). Blijkbaar kosten die dingen maar een habbekrats, dus koop gewoon een paar verschilende maten 5x?, en probeer wat het beste vliegt. Have fun @ Altitude100
hartelijk dank ik ga voor de 5x3 heb de gegevens op internet gevonden van een bouwpakket voor deze catalina maar die was zo duur dat ik de tekeningen gekocht heb en met devcam fus en devcam wing maak samen met lightburn , voor mijn lasersnij machiine mijn eigen onderdelen heb ik al eerder gedaan voor de fokker fxvIII , zie mijn avatar en heb ook beelden staan op deze site
Wat voor accu ga je gebruiken? 5 inch is mooi, maar zonder te weten hoe hard de motor rond gaat draaien, is prop kiezen lastig…
Dat is wel een heel kleine spoed. Om daarmee voldoende voorwaartse snelheid te maken om in de lucht te komen en blijven moet dat propje (en dus de motor) wel heel erg snel draaien. Het nadeel daarvan is dat het een hoop herrie maakt, de prop gaat echt "snerpen", en dat het rendement vrij laag is. Er wordt dus haast meer energie in geluid omgezet dan in snelheid. Ga eerst eens uitzoeken wat de minimale snelheid is die dat vliegtuig moet vliegen om veilig in de lucht te blijven. Als je daar dan pakweg 50% bij optelt heb je ongeveer de maximale snelheid. Dat is maar een heel ruwe benadering want die maximaal haalbare snelheid hangt van heel veel factoren af. Aan de hand van die snelheden kan je ongeveer uitrekenen welke prop je nodig hebt. Ga voor het toerental van de motor (dus de prop) uit van 12000 rpm, maximaal 15000 rpm. De prop is dan veel stiller en het rendement van zo'n (grotere) prop is duidelijk hoger.