Catalina Vliegboot aandrijving

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door frans nijenhuis, 9 dec 2021.

  1. frans nijenhuis

    frans nijenhuis

    Lid geworden:
    9 nov 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    amsterdam
    ik ben een catalina vliegboot aan het bouwen en ik moet daarvoor 3 bladige propellers kopen waar 1 blad 6,5 cm is
    ik heb kv1100 motoren borstloos en wil weten welke maat propellor ik moet kiezen
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    waarom wil je exact die 6,5 cm bladlengte?

    normaal benader je een aandrijving andersom.
    - toestel, gewicht, type
    - de wens: normaal vermogen, weinig, of juist erg veel
    - welke accu ga je mee vliegen
    - prop/motor combinatie

    in dit geval weet je de motoren al, bladlengte.. dan hoef je alleen nog maar spoed, en je hebt de prop.

    Als ik een vraag mag stellen:
    Hoe kom je aan de motoren?
    die kun je alleen hebben als je advies hebt gehad, of er al een aandrijving (dus accu, motor en prop) bekend is?
    Is de 1100 kv motor wel sterk genoeg om het toestel te vliegen?(heb je daar wat meer info over.. gewicht, type, merk)
    wat is het gewicht van je toestel?
    welke regelaar heb je?

    www.ecalc.ch
    Daar kun je in de regel je hele aandrijving uitrekenen
     
  3. Altitude100

    Altitude100

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    70
    6,5 cm bladlengte omdat de props anders mekaar of de romp raken misschien?

    Dus gewoon het antwoord op de vraag:
    6,5cm bladlengte is 13cm diameter
    13cm diameter / 2.54cm per inch = 5.1 inch
    Props van 5.1 inch zijn moeilijk te vinden, maar 5 inch is vrij courant.

    Zoek naar 3-blade prop 5x3 of 5x4 dwz 5 inch diameter en een spoed van 3 (meer kracht) of 4 (meer snelheid).

    Blijkbaar kosten die dingen maar een habbekrats, dus koop gewoon een paar verschilende maten 5x?, en probeer wat het beste vliegt.

    Have fun @
    Altitude100
     
  4. frans nijenhuis

    frans nijenhuis

    Lid geworden:
    9 nov 2020
    Berichten:
    6
    Locatie:
    amsterdam
    hartelijk dank
    ik ga voor de 5x3
    heb de gegevens op internet gevonden van een bouwpakket voor deze catalina maar die was zo duur dat ik de tekeningen gekocht heb
    en met devcam fus en devcam wing maak samen met lightburn , voor mijn lasersnij machiine mijn eigen onderdelen
    heb ik al eerder gedaan voor de fokker fxvIII , zie mijn avatar en heb ook beelden staan op deze site
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat voor accu ga je gebruiken?
    5 inch is mooi, maar zonder te weten hoe hard de motor rond gaat draaien, is prop kiezen lastig…
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat is wel een heel kleine spoed. Om daarmee voldoende voorwaartse snelheid te maken om in de lucht te komen en blijven moet dat propje (en dus de motor) wel heel erg snel draaien. Het nadeel daarvan is dat het een hoop herrie maakt, de prop gaat echt "snerpen", en dat het rendement vrij laag is. Er wordt dus haast meer energie in geluid omgezet dan in snelheid. ;)

    Ga eerst eens uitzoeken wat de minimale snelheid is die dat vliegtuig moet vliegen om veilig in de lucht te blijven. Als je daar dan pakweg 50% bij optelt heb je ongeveer de maximale snelheid. Dat is maar een heel ruwe benadering want die maximaal haalbare snelheid hangt van heel veel factoren af.
    Aan de hand van die snelheden kan je ongeveer uitrekenen welke prop je nodig hebt. Ga voor het toerental van de motor (dus de prop) uit van 12000 rpm, maximaal 15000 rpm. De prop is dan veel stiller en het rendement van zo'n (grotere) prop is duidelijk hoger.
     

Deel Deze Pagina