Catamaran Schlüter Tornado

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door DeMa, 6 jan 2021.

  1. DeMa

    DeMa

    Lid geworden:
    15 nov 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Beek Montferland
    Beste leden

    Heb vandaag een heel mooi haast antiek project op de kop getikt
    Een Catamaran Tornado van Schlüter een nieuwe bouwdoos uit 1975 dus dik 46 jaar oud..
    Bedoeling is dat ik deze boot helemaal zelf ga bouwen en zal mijn eerste bouw project zijn ..
    Bedoeling is om de boot een 2021 vernieuwing mee te geven qua techniek en zeilvoering
    ik wil straks in dit topic mijn vorderingen bij gaan houden..
    Ben reuze benieuwd of er meer leden van dit forum deze boot kennen en mij tips en triks kunnen geven
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • $_86.jpg
      $_86.jpg
      Bestandsgrootte:
      165,2 KB
      Weergaven:
      317
    • $_86 (2).jpg
      $_86 (2).jpg
      Bestandsgrootte:
      102,6 KB
      Weergaven:
      407
    bram1324 vindt dit leuk.
  2. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja ik ken dit type catamaran zeker onze buurman had er oa zo eentje in de begin jaren 80 en wat vond ik dat gaaf toen als zoontje van een hobie16 zeiler. De modificatie die mij het meest bij staat is een drijver in de top van de mast zag er niet uit maar was o zo handig tegen het door kenteren.

    Succes met de bouw

    Gr Dimitri
     
    DeMa vindt dit leuk.
  3. DeMa

    DeMa

    Lid geworden:
    15 nov 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Beek Montferland
    ikzelf loop te denken aan een bredere beam zodat de cat wat breder wordt dus stabieler en het gewicht wat naar achteren omdat ik op films heb gezien dat ze nog al eens wil duiken de flooter in top had ik al op de lijst staan maar dan weggewerkt in de mast en wil alle elektronica en besturing echt vanuit de romp en wil er echt een zeil verbetering van mylar op maken met meerdere sets ik heb foto's gezin van servo's half uit het dek voor het roer en die wil ik ook vanuit binnen hebben zodat de romp en dek zo glad mogelijk blijven..
     
  4. DeMa

    DeMa

    Lid geworden:
    15 nov 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Beek Montferland
    M.l.v.Doesburg en Bert V vinden dit leuk.
  5. DeMa

    DeMa

    Lid geworden:
    15 nov 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Beek Montferland
    Vandaag nieuwe mast delen en giekdelen van 8mm Koolstof gemaakt voordeel hiervan is dat de originele aluminium mast en giek delen hierin en omheen passen waardoor je de oude mastdelen en giekdelen busjes kunt maken die een goede pasvorm hebben voor de mast en giek voor nu 8mm gebruikt de fok giek 1,5cm verlengt, Giek i2,5cm verlengt Hoofdmast origineel gelijk gehouden. één mast deel 15 cm verlengt voor lichtwind tuig, één mast deel 10cm verkort, één mast deel 25cm verkort stormtuig. doordat we vanwege de huidige beperkingen geen winkels open zijn moeten we ons eerst beperken tot werkzaamheden die we in huis hebben..
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2021
  6. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Leuke boot DeMa,
    Een dikke 40 jaar geleden heb ik ook nog eens een poosje overwogen om (1:1) catamaran te gaan zeilen, ik vond dat voor toen wel lekker stoer en ruig :D, maar na een tijdje de markt verkend te hebben, besloot ik toch maar om voor wat meer comfort te gaan en kocht ik mijn eerste kajuitjachtje (een Kievit 680). Daarna volgde er nog een paar.
    Als ik nu nog eens een opwelling van sportiviteit krijg, pak ik mijn strandzeilertje en rij ik naar de kust of doen we een weekje Terschelling, maar dat wordt eerlijk gezegd ook al wel wat minder :(.

    Maar terug naar die Tornado, het is wel een prachtige vintageboot en leuk om die te af te bouwen en in de vaart te brengen. Ik ben benieuwd.
    Zag trouwens op MP dat er ook al een tijdje een aardige Robbe Topcat aangeboden wordt, ik heb er zomaar eens wat filmpjes van gegoogled en daar zit (met zijn midzwaard) ook een best leuk vaarbeeld in.

    Groet en succes met de Tornadobouw,
    Bert
     
    DeMa vindt dit leuk.
  7. DeMa

    DeMa

    Lid geworden:
    15 nov 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Beek Montferland
  8. DeMa

    DeMa

    Lid geworden:
    15 nov 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Beek Montferland
    Hallo Heren

    Heeft iemand van jullie ervaring met een kabel verbinding voor de besturing..

    Heb bij de boot geen schema voor de besturing of servo plaatsing en ga af op de foto's die ik van internet heb geplukt echter ben daar niet echt een fan van en wil eigenlijk een zo glad mogelijk dek creëren
    Ik loop met het idee om de oorspronkelijke stang bediening die over het dek loopt te vervangen door een onderdekse kabel verbinding die ook gebruikt wordt als versnellingskabels bij een fiets
    Ook omdat ik de servo plaatsing zoals deze bouwer van de boot heeft gedaan niet mooi vind en eigenlijk alles onderdeks wil plaatsen.. De rubberen afdichtingsplaten wil ik gaan vervangen door plexiglas met een rubber afdichting met een aantal stuitmoeren om zo een goede waterdichte romp te maken..

    Heb vandaag de servo's 2x 180 en een 360 ontvangen samen met de accu, printplaat zender en ontvanger dus nu aan het uitdokteren wat het beste werkt een 360 of 180 voor de zeil bediening

    Onderstaande foto's komen van een website van een bouwer uit 2011 waar ik sinds half januari geen toegang meer op krijg door Flasch problemen en is dus eigenlijk niet de opbouw die ik wil doorvoeren


    Ik loop met het idee om de oorspronkelijke stang bediening die over het dek loopt te vervangen door een onderdekse kabel verbinding die ook gebruikt wordt als versnellingskabels bij een fiets
    Ook omdat ik de servo plaatsing zoals deze bouwer van de boot heeft gedaan niet mooi vind en eigenlijk alles onderdeks wil plaatsen.. De rubberen afdichtingsplaten wil ik gaan vervangen door plexiglas met een rubber afdichting met een aantal stuitmoeren om zo een goede waterdichte romp te maken..
     
  9. DeMa

    DeMa

    Lid geworden:
    15 nov 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Beek Montferland
    Bert V vindt dit leuk.
  10. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Leuk, zo'n catamaran, zeker zo'n nostalgisch bootje als de Tornado. Ik ben zelf ook al een tijdje aan het rekenen om een catamaran/trimaran te bouwen, maar ben daar nog niet helemaal uit. Wat mij opvalt aan de Tornado van Schlüter is dat hij nauwelijks een kiel heeft en wel veel zeil. Jouw zeilplan verplaatst het zeilpunt naar achteren en heeft een nog groter oppervlak. Geeft de boot de neiging tot oploeven. Een drijver aan de mast lijkt mij geen overbodige luxe. De gaten in de romp zou ik afsluiten met plakfolie/spinnakertape, weegt niets, past altijd en lekt nooit (als het dek mooi vlak is). Groet en succes, Phielp
     
    DeMa vindt dit leuk.
  11. DeMa

    DeMa

    Lid geworden:
    15 nov 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Beek Montferland
    Vandaag weer even bezig geweest met de tuigage vele zullen denken omgekeerde wereld maar helaas nog steeds niet alles binnen om verder te kunnen met de romp en het binnen werk voor de elektronica en het plaatsen van de servo's
     
    bram1324 en Bert V vinden dit leuk.
  12. DeMa

    DeMa

    Lid geworden:
    15 nov 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Beek Montferland
  13. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Heb je concrete vragen?
    ik denk dat je op de goede weg bent. Sowieso is het niet echt anders dan alle RG65's en IOM's, dus je kan er wel genoeg over vinden.
     
    DeMa vindt dit leuk.
  14. DeMa

    DeMa

    Lid geworden:
    15 nov 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Beek Montferland
    Vandaag productief dagje gehad Trampoline gemaakt op schaal aan de hand van een origineel bouwplan van de echte boot.. Nu afwachten tot mijn materiaal geleverd wordt MoTip spuitbussen lak, primer, ontvetter zijn besteld mooie servo armen bouten en moeren in kleur en de Mylar voor het zeil met blauwe icarex en dacron elementen De bedoeling is dat de romp Metallic sky blue, dek hoogglans wit de mast delen zwart en al het dek montuur metallic blauw Het blauwe zeil wat nu tijdelijk erop zit is een proefversie
     
    Bert V vindt dit leuk.
  15. DeMa

    DeMa

    Lid geworden:
    15 nov 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Beek Montferland
    Vandaag toch nog een paar uurtjes aan het knutselen geweest Verstellers gemaakt van stukjes tayrap. nieuwe dek ogen gemaakt om snelle demontage te doen van tuig en romp de mastvoet aangepast.... zendingen uitgepakt met goodies.. Snijmat 60x90 ,, 2 meter Mylar , de scharen, en de verfspullen .. Ontvetter, primer, blanke lak, witte lak, zwarte lak en de skyblue metallic
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  16. DeMa

    DeMa

    Lid geworden:
    15 nov 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Beek Montferland
  17. DeMa

    DeMa

    Lid geworden:
    15 nov 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Beek Montferland
    Vandaag waren de mast delen aan de beurt voor het spuitwerk hoogglanszwart.. Nieuwe mastvoet gemaakt en hier en daar het dek montuur aangepasten de tuigage lijnen uitgezet waarmee ik nog wat kan spelen de vaste vormen staan nu redelijk op zijn plek.. volgende project zal zijn de Electra inbouwen en een stroomdraad van de linker romp naar de rechterromp brengen die onzichtbaar door de voorbrug gaat lopen
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  18. DeMa

    DeMa

    Lid geworden:
    15 nov 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Beek Montferland
    De afgelopen dagen druk met spuiten geweest ..Ik maak er bij de bouw een sport van om zoveel mogelijk spullen te hergebruiken en een combinatie te maken van mijn werk als fietsenmaker en hobby.. Nu bezig met het maken van mijn eigen zeillier van oude fiets onderdelen.. Ben er alleen nog niet uit of ik de zeillier onder dek of op het dek plaats.. De bevestiging voor trommel van de zeillier is gemaakt van afdekplaatjes van een derailleur wieltjes, rubber van een balhoofd en vulringen van een stuurpen en Garmin bevestigingsplaatjes de lier werkt al nu nog bedenken waar we de trommel van gaan maken
     
    Bert V vindt dit leuk.
  19. DeMa

    DeMa

    Lid geworden:
    15 nov 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Beek Montferland
    vandaag de fok genaaid en bezig geweest met het beslag.. ik maak er een sport van om dit te maken van oude fiets onderdelen omdat ik werkzaam ben als fietsenmaker en ik probeer om zo min mogelijk spullen te hoeven kopen niks is nog definitief maar bekijk het van dag tot dag wat ik tegenkom en kan hergebruiken tot op heden lukt het mij goed de kosten te drukken enige wat echt gekocht is is het zenderpakket en de mylar en de verf de rest zijn krijgertjes en hergebruik van materialen
     
    M.l.v.Doesburg en Bert V vinden dit leuk.
  20. DeMa

    DeMa

    Lid geworden:
    15 nov 2020
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Beek Montferland
    Tijdje stil geweest maar stapje voor stapje vooruit af en toe een pirouette en weer een stapje terug en terug naar de tekentafel.. De afgelopen maand was het afwachten op leveringen van spullen uit UK , USA, New Zeeland en China en hebben we de nodige aanpassingen gedaan op advies van experts volgende opgave is alles beneden dek te krijgen en een nieuw hoofdstuk en onbekend terrein de elektronica .. schoot voering bovendeks is klaar en de mast is dusdanig opgezet dat met een paar kleine handelingen de gehele mast met tuigage eraf kan en er een schone romp overblijft voor transport
     

Deel Deze Pagina