caterpillar 385C L 1:16

hallo allemaal,

geinspireerd door de fantastische cat 385 van Carlotte heb ik besloten ook deze machine te gaan bouwen.
ca 12 jaar geleden heb ik een poging gedaan een dergelijke (niet schaal) machine te bouwen. maar dit strande uiteindelijk door het gebrek aan het juiste gereedchap.
nu vele jaren en diverse projecten later heb ik inmiddels een leuke werkplaats bij elkaar verzameld.
ik heb nu de beschikking over een conventionele (AI hembrug) draaibank en een zelfgebouwde CNC freesbank.
ik heb de tekeningen besteld en ben reeds begonnen met wat (cad) tekenwerk.
het doel is om zoveelmogelijk zaken zelf te bouwen, ook de hydroliek zal grotendeels zelf gebouw en mogelijk ontworpen worden.

genoeg uitdaging te gaan dus.

ik zal proberen een bouwverslag bij te houden en de vorderingen van het project hier te posten.

vr gr Gertjan

Hoi gertjan,
Ik wens je veel succes met de bouw.
Heb je de tekeningen van Bauplan master ?
Er zit een foutje in de maten van de bovenwagen.o_O
Als je zover bent laat het even weten, kunnen we mailen.
Mocht je verder vragen hebben, mail me gerust !,geen probleem.

Groetjes, Charlotte:bye:

dankje allen,

@Charlotte,

ik heb de tekeningen bij bauplan master besteld ja en je topic tig keer doorgelezen en gezien dat er iets niet klopt,
ik meld me zodra ik er aan toe ben :thumbsup:
ik heb de tekeningen nog niet binnen.
van de site heb ik het eerste onderdeel gehaald en nagetekend, (kon niet wachten :) )

gr Gertjan

hoppa,
en gaan met die banaan:banana:

de eerste twee onderdelen zijn in de maak
moge er nog vele volgen

2e.JPG
1e.JPG

FullSizeRender.jpg
IMG_0709.JPG

Laatst bewerkt:
Hallo Gertjan,

Dat is een leuk speeltje die frees, en onmisbaar bij een project als deze.
Ik ben wel verplicht om dit verslag te volgen, wat zeker niet vervelend zal zijn.
Succes met de bouw van deze Caterpillar 385C L....

Mvgr,

Ron

@ Ron,
dankje, en ik zal mn best doen het niet saai te laten zijn:kwijl:

maar is er al veel nieuws? nee nog niet echt.
zaterdag de tekeningen binnengekregen en dit weekend benut om een en ander uit te zoeken, te tekenen, en te overdenken.
vanavond had ik nog even een uurtje over dus al vast wat kleine onderdelen gemaakt

word vervogd

IMG_0717.JPG

vandaag begonnen met de tracks, een van de "vervelendste" klusjes, tijdens de bouw.
langdurig seriematig werken is niet echt mijn ding, dus daarom maar eerst de tracks maken, dan is dat maar vast gereed;)
begonnen met een opspan mal voor de freesmachine

IMG_0724.JPG

daarna 19strips van 400x10x5 mm gezaagd en de machine geprogrammeerd.
uit elke strip van 400mm komen uiteindelijk 11 schakels, 209 in totaal.
er zijn 204 schakels nodig, dus heb er een paar op reserve straks.

IMG_0725.JPG

elke schakel heeft 4 sparingen, dus in totaal moeten er 836 sparingen gefreest worden:eek:
toch wel blij met mn cnc frees :)
maar moest vanmiddag nog aan Charlotte denken, ze heeft de schakels conventioneel gefeest in staal.
petje af joh, pff monniken werk.

IMG_0728.JPG

vervogens moet aan elke zijde van de schakels nog een "verdieping" gefreesd worden.

genoeg spaanders gemaakt voor vandaag, word vervolgd

vr gr Gertjan

Heeee Gertjan,

Jij ben nog wel ff van de straat met die 209 schakels, wel gaaf hoor als je de middelen tot je beschikking hebt.

Groetjes Ron

zo nog een cat kraan, dit verslag volg ik wel. heb ook bouwplanmaster liggen is wel makkelijk alles is voorberekend maar zitten wel kleine foutjes in maar dat is de uitdaging, veel bouwplezier gewenst
johan

maar moest vanmiddag nog aan Charlotte denken, ze heeft de schakels conventioneel gefeest in staal.
petje af joh, pff monniken werk.

Ja, dat was idd een monnikenwerk, fijn dat je het met cnc kunt doen, gaat sneller ;)

groetjes, Charlotte :bye:

Ik blijf je project zeker volgen Gertjan.:koud:
Ik kan het me goed voorstellen dat de tracks maken 1 van de vervelendste klusjes is.
In ieder geval veel succes en ff doorbijten.

zeker ff doorbijten, maar inmiddels rollen de eerste schakels uit de machine klaar om nabewerkt te worden.
het worden inderdaad 209 schakels Markio, (ook paar reserve, goed lezen he;))
hopelijk heb ik eind deze week de schakels en de platen gereed, afgelopen week niet echt veel tijd gehad
ik heb voor een eerste voorraad van 500 boutjes m1.6 in bestelling staan
alleen voor de tracks zijn al ruim 400 boutjes nodig :eek:

word weer vervolgt

Zo langzamerhand komt het eindpund van de tracks in zicht

Morgen nog een paar onderplaten frezen en dan kan ik beginnen met het in elkaar zetten van de 102 schakels

image.jpeg
image.jpeg
Plaatje van de bevestigingsmal waarop de schakels bevestigd zaten tijdens het bewerken
image.jpeg
image.jpeg

Alvast een klein voorproefje hoe het er ongeveer uit komt te zien

Word weer vervolgd

Bijlagen

• image.jpeg
    image.jpeg
    293,8 KB · Weergaven: 214
dankje Ron,
de assemblage van de tracks is inmiddels in volle gang,
de onderdelen zijn allemaal klaar.
alle schroefjes worden met locktite geborgd en de platen worden ook nog met twee componenten lijm aan de schakels gezekerd.
de messing buisjes zitten met een pers-passing in de schakels. later worden hier nog massieve pennetjes ingezet.

3e.JPG
4e.JPG
zo zien de traks er uiteindelijk uit, (het het enge dat nog ontbreekt zijn de masieve pennetjes die nog in de messing buisjes komen.dit is eigenlijk alleen voor het uiterlijk, maar geeft de buisjes ook een grotere stevigheid.

5e.JPG

Back