Caterpillar D10T Bruder RC ombouw

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 14 apr 2019.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Zo langzamerhand beweegt zich mijn 1:14/16 verzameling richting de bouw. Het landbouwmaterieel is verkocht. Ook een deel van de Bruder voorraad is weer verkocht. Had inmiddels wel wat aan ploegen, eggen en ander materieel verzameld.

    Nu met de bagger, de Arocs kieper en de dieplader gaan we meer naar weg en waterbouw laten we maar zeggen. Bruder blijft natuurlijk wel mijn favoriete basis. Betaalbaar, robuust, realistisch (genoeg) en bewerkbaar. Dat laatste is namelijk ook erg belangrijk. Kijk ook maar eens naar mijn wals of de Caterpillar D5 die ik heb omgebouwd.

    Bij het opruimen van mijn zoldervoorraad kwam ik dus ook deze weer tegen....Een oude Duutser!

    [​IMG]

    Ook al eens van iemand over genomen in een opwelling toen ik nog meer budget had. Was ook bedoeld als lading voor een dieplader. HengLong voorzien van Elmod electronica en zelfs duitse marsmuziek. Op een paar rondjes na nooit mee gereden. Al 2 keer op Marktplaats gehad maar geen serieus bod.

    Dus de Duutser maar eens gesloopt. Dat Elmod spul nog even apart gelegd. Een keertje verkopen denk ik.
    Deze kwam ik ook tegen!

    [​IMG]

    Ook die stond een week na op de markt komen al bij mij thuis.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus met dit spul uit de Duutser....

    [​IMG]

    en mogelijk zelfs dit...

    [​IMG]

    Wat is het nu eigenlijk precies? Een (bull)dozer noemen ze dit geloof ik. Op internet zie je voor de Bruderversie als type alles voorbij komen van D9 over 10 naar 11. De D11 is het volgens mij zeker niet.

    [​IMG]

    Dit is de D9T

    [​IMG]

    En dit is de D10T. Ik denk dat ie daar het meest op lijkt. Dus ik houd het maar bij een D10T.

    Natuurlijk heb ik nog genoeg projecten lopen. Hier en daar ontbreken nog onderdelen en/of budget of wil ik eerst nog verder testen. Ook motivatie of inspiratie is niet altijd aanwezig. Bovendien wilde ik deze ook eerst eens "slopen" om te kijken wat kan, moet en mogelijk is.

    Tja slopen......

    [​IMG]

    Half uurtje later ligt dit er. 3 dingen afgebroken die ik niet wilde afbreken, lipje, beugeltje en voetje van een rekje.

    [​IMG]

    Maar 2 krassen op mijn hand. Het valt dus mee. Het scheelt bij een groot model dat ook de lipjes groter en dikker zijn. Breken ze iets minder snel. Een aantal heb ik wel bewust afgebroken omdat ik deze vermoedelijk ook niet meer ga gebruiken. Er moet natuurlijk nog meer uit elkaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met dit laatste bakje gaat het beginnen..... Dremelen, zagen, plakken en freubelen. Vaak zie je als aandrijving bij deze grote servo's. De tankaandrijving heeft als voordeel dat de motoren op verschillende hoogte zitten. Ook lijkt me de aandrijving zeker robuust en ik heb hem al.....

    We gaan dus vrolijk verder met Bruder ombouwen!
     
    John Vogelaar, Hans2020, Catwoman en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Bruder zegt Dat het een CAT D10T bulldozer is, maar helaas is deze Bruder CAT D10T te klein voor een CAT D10T en te groot voor een CAT D9T.
    Bovendien zit in een CAT D9T een 6 cilinder motor met 1 uitlaat en in een CAT D10T zit een V 8 cilinder motor in met 2 uitlaten.

    Helaas kloppen de maten van de Bruder CAT D10T niet met de 1:1 CAT D10T.

    Ik heb zelf een CAT D10T, waarvan de maten wel kloppen met de 1:1 CAT D10T (zelf nagemeten bij de echte)
    zie de onderstaande foto's van het verschil van de Bruder Cat D10T en mijn CAT D10T (weegt 27 KG)

    (zie de verschillen)
    Deze CAT D10T is schaal 1:14
    De Bruder CAT D10T is schaal : 1:15
    De schaalmaat is dus kleiner, maar dan kloppen de maten omgerekend naar de 1:1 nog steeds niet, de Bruder CAT D10T is echt te klein) :( :( (jammer)

    Rolf,
    Maak er iets moois van, dat is jou wel toevertrouwd !


    Als jij jou CAT D10T meeneemt naar een rij-demo, zal ik mijn CAT D10T thuis laten,dan zie je het verschil ook niet. :) :) :)

    IMG_8535.jpg
    Dit is echt een beul van een machine, de CAT D10T weegt in het echt 77 ton, compleet met ripper en normaal schuifblad. (met groot breed schuifblad en ripper 82 ton)
    De CAT D11T weegt 117 ton, compleet met ripper en groot breed schuifblad.
    Ik mag dit soort machines regelmatig vervoeren.

    IMG_8549.jpg

    IMG_8544.jpg

    IMG_8540.jpg

    @rolf,
    zie linkje van de maten van de CAT D10T
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/caterpillar-d-10-t.261633/
     
    markioo vindt dit leuk.
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank voor de toelichting. Het is allemaal bekend natuurlijk. Daarom is Bruder ook speelgoed. Het is ook 1:16 maar deze van Bruder is mogelijk eerder 1:18.

    Er staat ook geen typeaanduiding op. Het valt onder de modelbouw vrijheid en concessies. Hij zal overal geaccepteerd worden neem ik aan. De Goldhofer die ik heb kan deze 1:1 ook niet dragen.

    Ik kan mij helaas een te strakke vergelijking met 1:1 niet permitteren. Budget en kunnen ontbreken. Ook is wel duidelijk dat ik geen 4 jaar over een project kan doen met alles wat ik nog wil.

    Kortom Pieter de jouwe gewoon meenemen want elke vergelijking gaat toch mank als je 1:1 als basis neemt. Als je lol en spelen in het zand als basis neemt hebben we samen lol voor D10......;-)
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Je heb een e-mailtje, betreffende de type aanduiding van de Bruder CAT bulldozer.
    Reden : Om dit topic niet verder te vervuilen.
     
  5. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Rolf, is dit project gestrand?
     
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Nee hoor, ben zelfs aan het voorbereiden. Denk begin 2021 dat ik dit verder op pak. Wil zelf cilinders gaan maken. Onderdelen zijn nog onderweg vanuit Aliland.
     
  7. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb er namelijk ook één staan en de opties die ik tot nu toe heb kunnen vinden om ze rc te maken waren of peperduur / of ver boven mijn bouwkunsten qua gereedschap ( en ook kunde), ik ga het zeker volgen wanneer je er aan begint
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  8. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Begin 2021 is dus begin 2022 geworden. Met wat dingen in de wacht en wat dingen van een project dat voorlopig toch niet doorgaat heb ik dit Catje maar weer ter hand genomen. Past ook weer bij mijn bezigheden in Hengelo en Ederveen en zelfs kan ie van pas komen in Dortmund.

    In de tussentijd had ik hem al weer in elkaar gezet en als lading gebruikt dus eerst weer uit elkaar...

    [​IMG]

    En eens kijken wat voor een set up ik ga maken. Heb die alu aandrijfwielen al een paar jaar liggen. Ook diverse motoren.
    Ook de afgelopen tijd weer wat filmpjes gezien en bouwverslagen gelezen. De originele tracks zijn weliswaar ook de achilles-hiel maar de tanktracks die ik nog had zijn vooralsnog met de aandrijfwielen die daar bij zitten geen optie. Die krijg ik niet gemonteerd zeg maar.

    [​IMG]

    De aandrijfwielen zijn voorzien van een gat en 4 kleinere gaten met m3 draad. De adapters zijn blanco. Ik heb in de gaatjes een grubscrew gedraaid en deze met een inktpen "nat" gemaakt en toen gewoon een afdruk gemaakt. Na gemeten en geboord.... en goed ook nog!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Achteraf dacht ik kon nog wel eens zijn dat zo'n ster servoarm erop past met die gaatjes. Klopt ook. Deze wielen werden/worden door Magom HRC verkocht als universeel....

    Ik ga dus werken met de wormgear motoren. 12 volt en 90 rpm.

    [​IMG]

    Bij de motoren zaten deze beugels. Die heb ik aangepast.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze kan ik dan als montageplaat gebruiken en het is meteen een boorsjabloon voor de motor.

    [​IMG]

    De motoren dus.....

    [​IMG]

    En het achteraanzicht. Moet nog een paar mm vinden. Hij is iets te breed. Maar weer even demonteren en beetje hakken, vijlen en breken.

    Verder is het de bedoeling te werken met actuators met de betreffende regelaars. Voor de aandrijving 2 crawler regelaars en een 3S lipo.
    Beetje LED's erin en maar eens kijken waar het schip strand.

    De tracks vervangen is geen optie nog. Veel te duur. Ben wel aan het kijken wat er mogelijk is met tractie verbetering en mogelijk 3D print. Maar ook dit is weer een ding op zich. We gaan kijken hoe het zich ontwikkeld. Hopelijk komen er betere tijden wat rij- en dus testdagen aan met die shit corona.

    See you!
     
    ozy, Tomvgr, Catwoman en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Rolf,

    Je bent weer goed op dreef...hoeveel projecten tegelijk?
     
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Stuk of 5 .... Eigenlijk is niets echt af.....
     
  11. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Rolf, Pieter, wat een voorwaarde is bij Bruder is logistiek tov maat nauwkeurigheid. Ze maken de modellen in 1:16, maar willen wel dat de modellen in ongeveer standaard maat verpakking passen. Dus de Scania brandweerwagen moet in een zelfde doos als de vuilniswagen passen. Dan maken we de ladder gewoon korter. De Cat moet in dezelfde maat doos als een ander model, ze maken geen afwijkende maat doos voor één model omdat die toevallig in schaal 1:16 veel breder is.
    De eerste Mercedes Sprinter, met kastopbouw, en deur in de linker wand. Reden; model staat altijd naar links in de doos en de deur moest zichtbaar zijn.
    Ze maken speelgoed, en intresseren zich niet voor wat modelbouwers willen.
    Een aantal Duitse vrienden hebben contacten bij Bruder, zelfs een fabrieksbezoek met onze omgebouwde brandweermodellen is geen intresse voor.
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Fred,

    Het mag dan wel speelgoed zijn, maar ze maken toch mooie modellen die best goed gedetailleerd zijn en ook nog eens hufterproef zijn.
    En wat misschien nog het belangrijkste is de prijs !
    Probeer maar eens een vergelijkbare cabine te kopen, die in de buurt komt van de Bruder cabines.
    Nadeel van Bruder is dat ze geen losse cabines verkopen.
    Wel losse onderdelen, maar geen complete cabines.
    En ik vind dat de kwaliteit van de detaillering de laatste jaren enorm is gestegen, bij tien jaar geleden.
    Als ik zie hoe de 2e generatie van de Bruder MB Sprinter is verbeterd, ten opzichte van de 1e generatie, vind ik dit toch een vooruitgang.

    Dat de modelbouwers niet interessant zijn voor Bruder kan ik wel enigszins begrijpen, te weinig omzetsnelheid.
    Bruder verkoopt natuurlijk grote massa's aan speelgoedwinkels, waar veel meer aan te verdienen is.
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  13. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Den Haag
    Pieter, ben ik helemaal met je eens. Kijk eens naar de MAN, cabine, een plaatje! Die bouwmachines, schitterend gedetailleerd, en realistisch voor speelgoed.
    Maar ja, als je Bruder gaat ombouwen naar RC moet je iets meer doen dan een handleiding volgen en de bouwdoos in elkaar schroeven. Maar mooie resultaten zijn er zwer zeker te behalen. Zie dit plaatje allemaal Bruder cabines
    VideoCapture_20211211-104935.jpg
     
    Mark300, bvdh, Bert V en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Fred,

    Het zijn echt plaatjes van Brandweerauto's.
    Niet meer te zien dat verbouwde Bruder modellen zijn.
    Als het publiek niet op de achtergrond zat/aanwezig was, zou je zomaar naar een 1:1 Brandweerkazerne kunnen kijken.

    Ja, bij zelfbouw moet je er veel meer voor doen dat een bouwpakket in elkaar schroeven.
    Maar dit is toch het leukste van modelbouw, je eigen model creëren, toch ?
    Daardoor krijg je unieke modellen, die niet standaard te koop zijn.
    Dit is ook de reden dat alles zoveel mogelijk zelf bouw.
     
  15. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Mij allemaal bekend Fred;)
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Leuk model rolf. Benieuwd wat je der van maakt
     
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Hier weer even on topic een paar overpeinzingen. Weer beetje bezig geweest en onderzoek naar metalen tracks verder uitgebreid. Er is van alles mogelijk maar sommige oplossingen kosten ook serieus geld. De standaard kettingen zijn wel heel erg fragiel in verhouding. Zeker de gele zoals ze op de D10 zitten. De grijze van andere modellen lijken wat taaier.

    Nu heb ik die tanktracks van Heng Long die op zich sterk zijn en denk ik veel grip bieden. De montage op mijn motoren is dan weer een dingetje. De originele motoren en gearbox van Henglong zijn geen optie. Veel te lomp, groot en lawaaiig.

    Maar ik heb wat gevonden maar nog niet in huis. Dus even wachten en wat andere projecten weer afmaken. Maar deze komt zeker weer op de werkbank terug!
     
    ArjanN en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Is het geen optie om zwarte kunststof rupskettingen te kopen, met 2 kammen per rupsplaat, die zijn stukken goedkoper.
    Wel even 1 kam van de rupsplaat afvijlen of af frezen.
    Vijlen is veel werk, lukt haast niet, frezen gaat sneller en mooier.
    De kammen van de rupsplaten wil ik er wel voor jou af frezen, geen probleem.
    Deze kunststof rupskettingen zijn best sterk.

    Of heb je al rupskettingen gekocht ?
     
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.378
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik heb die stalen liggen van een tank maar weet ook niet welke kunststoffen jij bedoeld.
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Rolf,

    Hier wat foto's van de kunststof rupskettingen.

    IMG_6789.jpg

    IMG_6791.jpg

    IMG_6786.jpg
     
    modelbouwer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina