We sluiten het CAT D6 bij Hoftijzer even af. Niet interessant voor mijn project. Goed?
Dan de materiaalkeuze. Deze "discussie" loopt op facebook ook op diverse groepen. Ook die van Lasse Anhanger. Het leuke is dat eigenlijk nog niemand weet hoe PLA er bij een model er na 10 jaar uit ziet. Wel zijn er basisgegevens over PLA, PETG en ASA (laat even de andere materialen buiten beschouwing) en die volg ik. Er is niets waardeloos aan alle 3. Echter staat vast dat PETG en helemaal ASA langduriger bestand is tegen invloeden van buitenaf.
Mijn modellen staan wel eens een paar uur in de auto of een paar uur in de zon buiten. ASA en PETG kan ik met gemak printen in mij printer.
De meerkosten op een groot model als deze zijn misschien bij 3 kilo ASA € 10,00. PETG is van Bambulab even duur als PLA.
Nu zijn er allemaal andere merken natuurlijk en allerlei combi's te bedenken. Nu even simpel maar als ik nu dus een € 10,00 meer investeer en iets hoger stroomverbruik ivm de temperatuur dan kost deze CAT mij € 15,00 meer. Als ik nu over 10 jaar ontdek dat die van anderen van PLA nog net zo fier overeind staan als de mijne dan is dat hartstikke mooi! Als ik echter over 3 jaar de CAT uit de auto haal of uit de zon en de cabine is krom, broos of wat dan ook dan baal ik als een stekker en kan opnieuw beginnen.
Dit is mijn redenering alleen maar. Ieder heeft verder de vrije keuze. Dat is juist het mooie. Denk dat de verdere discussie over materialen in het daarfvoor bestemde topic moeten komen.
Hier ga ik nu met mijn model verder. Het is mij teveel werk om bepaalde printspecifieke dingen weer in mijn aparte topic te zetten dus neem dit toch hier maar mee.
Mocht je hier echt op in willen gaan doe dat dan via mijn aparte topic.
De eerste tracks geprint van ASA. Erg mooi materiaal om mee te printen. Eentje is doorgebroken om onduidelijke redenen. De rest getest maar alleen deze ene was zwak.
Ik heb tree support gebruikt. Hierdoor heb je minder schade aan het onderdeel zelf na verwijderen van support.
Bij de volgende batch iets minder boompjes planten kan ook wel.
Ook weer wat minder afval dan al is er een grens tussen minder afval en mislukken. Dan maar liever iets meer afval.
Op internet zie je vaak ook mensen hele buildplates vol zetten met onderdelen tot het laatste gaatje. Ik doe dat meestal niet. Als er eentje mis gaat trekt ie de rest mee of er ontstaat een clog up of dat soort dingen.
Dit is bambulab PETG. Onderdelen voor het onderstel.
Hier zie je ook nog wat support.
PETG heeft wel finetuning nodig. Ik heb nu de ervaring dat je standaard PETG gewoon niet te snel moet willen printen. Dan lijkt het al gauw betere kwaliteit.
De buitenwand doe ik nu met 100 mm/sec en binnenwand 150-200mm/sec. En op zo'n onderdeel maakt het niet zo heel veel uit qua tijd en tijd heb ik ook zat.
Ik laat natuurlijk niet elk onderdeel uit de printer hier zien. Dan kijk de films op Youtube van de ontwerper maar even. Als ik wat bijzonders of een bouwdeel klaar heb laat ik weer wat zien.