caterpillar kleurcode

Discussie in 'Model truckers' gestart door Arie32, 22 nov 2009.

  1. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Hallo heren modelbouwers

    Kan iemand mij misschien vertellen welke RAL code het dichtste bij het caterpillar geel in de buurt komt?


    bij voorbaat dank
    mvg arie
     
  2. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    Arie,
    ook ik zocht achter de kleuren code van Caterpiller ( zie mijn topic) , je zal ze dan ook niet vinden.
    Ik kocht de spuitbussen bij een Cat verdeler en daar hoorde ik dat de RAL nrs geheim waren , en toch zijn ze gevuld door Dupli color de spuitbussen , waar ook de Motips gevuld worden. gewoon even langs gaan zou ik zeggen , opgepast de prijs is dan ook niet zo mals. Maar ze spuiten perfekt en de lak is zeer sterk. Wel even een plastiek primer spuiten van Motip alsje de cab wilt doen , andere onderdelen zoals de aluminium , gewoon de ALU primer gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2009
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Een RAL kleur kan nooit geheim zijn ;-) ... alleen een CAT zal officieel geen RAL kleur hebben, omdat het een van oorsprong Amerikaans product is en het RAL (ReichsAusschuss für Lieferbedingungen) kleursysteem uit Duitsland stamt ... ergens een RAL kleurenwaaier op de kop tikken en naast een CAT houden ... (of b.v. hier uitprinten www.RALkleur.nl | overzicht RAL kleuren is iets minder nauwkeurig) ... overigens in de praktijk zijn de kleuren niet zo strikt en zitten er (ook op nieuwe machines) de nodige variaties in.
     
  4. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    Ik heb nog wat oude gegevens gevonden en zou caterpillar oranje graafmachines,baggerkranen RAL 1028 zijn.
    Misschien heb je hier iets aan.
    vr.gr.adrie
    Deze gegevens zijn rust-oleum machine kleuren.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2009
  5. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Hallo heren,

    Kan ik er vanuit gaan dat de bruder kap redelijk in de buurt komt qua kleur?
     
  6. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    caterpillar

    hallo arie,kleur 1028 is wat meer oranje.
    Als je gaat spuiten eerst met motip plastic primer,daarna kun je gelijk in kleur spuiten.
    vr.gr.adrie
     
  7. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Het schijnt dat de kleur geel geen RAL kleur is.Caterpillar gebruikt een andere code.

    Ik denk dat het een SS-kleur is.Dit is een spuitcodekleur van Sikkens.Autospuiters gebruiken geen RALnummers,maar zgn SS kleuren.Deze wijken een tint af van de RAL en daardoor moeilijk te krijgen.
    gr Marcel.
     
  8. wesley

    wesley

    Lid geworden:
    18 mrt 2005
    Berichten:
    184
    Locatie:
    geulle
    is misschien een stom idee;) maar zo heb ik het al eens meegemaakt
    je trekt je stoute schoenen aan
    gaat naar de dichtsbijzijndste Caterpillar dealer;)
    en vraag wat zo'n busje kost

    of naar een bedrijf die veel Cat machines heeft draaien:)
    bij zo'n bedrijf hebben ze meestal wel een paar potten verf staan om machines bij te kleuren;)
    leg gewoon je verhaal uit en meestal willen ze je dan wel helpen:)
    groetjes wesley
     
  9. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    ik heb het tijdens mn speurtochten naar verf voor een truck
    in een oude motip catalogus cat color gezien ook liebherr stond erin,
    zal vanavond nog even op de motip site snuffelen,
    mvg markioo
     
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Arie,

    Nee, de Caterpillar kleur is niet gelijk aan de Bruder kleur van de rupskraan
    De Bruder rupskraan is veel geler dan de originele Caterpillar kleur.
    Bij een Sikkens dealer kan je de Cat. kleur laten mengen.

    Maar let op, wat mij opgevallen isen mijn schoonzoon ook, dat de Caterpillar kleuren op de machines die origineel uit de fabriek op de Caterpillar komen op de kranen, shovels en bulldozers niet echt kleurvast is.
    Helaas zit er soms wat kleurverschil in, dit heeft mijn schoonzoon al div. malen ondervonden, als hij een machine wil bijspuiten na groot onderhoud.

    Ik wil wel even aan mijn schoonzoon vragen wat precies het kleurnummer is van Caterpillar lak, want die heeft vast wel wat bussen lak staan van Caterpillar.
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2009
  11. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    caterpillar

    Het kleur verschil bij verschillende merken licht in het feit dat deze hun lakken niet betrekken van een fabriek.Men neemt geen risico dat een fabriek uitvalt,daarom gebeurt het als men een kleur b.v.autolak moet maken dat de zelfde kleur met een volg nummer wordt aangeduid en de betreffende fabrikant van die kleur.
    vr.gr.oud autolak maker adrie
     
  12. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    hallo
    voor lakken van landbouwmachines zie
    www.industrialtouchup.com caterpillar of willigkeurig merk,
    maar caterpillar heeft div tinten geel/oranje maar dat wisten we al,
    mvg markioo
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Adrie,

    Dat is dan mooi waardeloos, dat de kleuren van Caterpillar niet kleurvast zijn !

    Zoals ik al heb geschreven in dit topic baalt mijn schoonzoon hier ook van dat er bijna altijd kleurverschil zit in de originele verfbussen van Caterpillar !!
     
  14. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    kleuren caterpillar

    hallo piet.
    het is al diverse jaren geleden, een voorbeeld van peugeot no 1304 blanc alaska 1.2.3.dit hield in dat ze alle 3 van een andere verf fabriek kwamen.
    Van welke fabriek stond ook op mijn recept,daarom ben ik daar mee gestopt want het was niet leuk meer.
    vr.gr,adrie
    over kleuren komt men niet uit gepraat.
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2009
  15. stef.barneveld

    stef.barneveld

    Lid geworden:
    16 mei 2008
    Berichten:
    149
    Locatie:
    Ede
    Hallo daar in het noorden.

    Weet je dat het in groningen eerder donker is dan hier. Je zal dus de cat iets lichter moeten houden zodat ie in het donker de juiste kleur heeft.

    of gewoon een machinist zoeken en even op het plaatje kijken. Ik zag op de terugweg van jou verschillende cat's staan.

    Of een bussie geel en net zo lang zwart erbij tot ie lijkt....


    Stef
     
  16. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    zwart bij het geel
    ,en men krijgt een hele mooie s....t k...r.
    gr.adrie
     
  17. fabi

    fabi

    Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Berichten:
    626
    Locatie:
    belgie
    Ga gewoon bij de Dealer langs man en daar heb je ze direkt de spuitbussen , inplaats van te knoeien met kleurtjes.
    Een mooie machiene verdiend dit dure lakje toch ?
    Ik heb het alvast gedaan en de verf die ze aanbieden in hun spuitbussen is van uitstekende kwaliteit en 100 x beter dan het doe-het-zelf goedje. Zelfs op mijn platieken Bruder cabje houd hij uitstekend.

    geloof me.
     
  18. VanHalen

    VanHalen

    Lid geworden:
    2 nov 2021
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Emmeloord
    Hi all,

    Een inmiddels héél oud Topic, maar nog altijd relevant!
    Want welke modelbouwer, die "zich waagt aan" Caterpillar modellen loopt daar nou niet tegenaan??
    Zelf ben ik al heel wat jaren op zoek her en der, naar de juiste DIVERSE kleuren die Caterpillar door de jaren heen heeft gebruikt.
    Want inderdaad, ze zijn nogal eens "geswitched". Alhoewel ze op hun website daar vrij beknopt in zijn.......:

    https://www.caterpillar.com/en/company/history/archive/the-evolving-look-of-cat-machines.html

    Mede dankzij het WWW (World Wide Web) is informatie nu beter en ruimer beschikbaar, en kunnen we meer vinden daaromtrent.
    Zo vond ik een downloadbaar PDF-document hetwelk o.a. verf en kleuren vermeld.
    Daaruit onderstaand geknipt en geplakt:

    upload_2022-6-7_21-13-0.png

    Zonder de indruk te willen wekken hiermee compleet te zijn (ik denk dat er veel meer gele kleurvariaties zijn, of zijn geweest...) is dit al wel alvast een aanzet.
    Voor de geïnteresseerden onder ons: het document kan hier worden gedownload:

    https://caterpillar.scene7.com/is/content/Caterpillar/C10467639


    Succes!


    M.vr.gr.
    Jan
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Jan,

    Op jou overzicht staan niet alle CAT kleuren.

    Bovendien maakt Caterpillar gebruik van verschillende verf/lak fabrikanten, die allemaal hun eigen kleurcodes gebruiken.
    En dan zijn er nog de RAL kleuren, maar ook deze RAL lijst is niet compleet.
    Om de juiste kleur te vinden, moet je eigenlijk de lak gebruiken die bij een nieuwe CAT machine geleverd wordt.
    Op deze verf/lak bussen staat wel de juiste kleurcode, van de desbetreffende CAT machine.
    En dan nog als je verf/lak bij bestelt, is er toch nog vaak een kleurverschil.
    Er zijn zoveel verschillende gele kleurtinten, dat het haast onmogelijk om de juiste kleur te vinden.
    De Motip spuitbus kleuren kloppen al helemaal niet.

    Ik zelf bestel de CAT verf/lak via mijn schoonzoon in DE, die komt dan rechtstreeks via de CAT dealer DE binnen.

    P.S.
    Mooie eigen Website.
     
  20. VanHalen

    VanHalen

    Lid geworden:
    2 nov 2021
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Emmeloord
    Hallo Pieter,

    Ik vermeldde reeds in mijn bericht dat ik niet het vermoeden had dat ik een compleet overzicht deelde.
    Enige wat er voor mij (enige) waarde aan gaf, was dat het originele Caterpillar-informatie was.

    Ook mij is het door de jaren heen opgevallen dat Caterpillar-geel er in bijzónder veel varianten lijkt te zijn.
    Iets wat ik in het Topic terugvond!

    Eén dezer dagen kom ik langs Almere, en wil daar eens kijken of ze een Onderdelenbalie hebben bij Pon-Cat.
    Vervolgens: of ze aan particulieren willen verkopen, en of ze gedetailleerdere informatie hebben omtrent de gele varianten.

    Vanavond was ik wat aan het surfen, en het viel me op dat er inmiddels best wel het e.e.a. aan spuitbussen Caterpillar-Geel te verkrijgen is.
    Toch maar eens goed rondkijken, en eens wat bestellen hier en daar om uit te proberen!

    Dank voor je compliment!

    M.vr.gr.
    Jan
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina