Caudron c460

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door specialpainter.nl, 25 feb 2014.

  1. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    Zo, toch maar weer een projectje begonnen in aanloop naar di IFFY, Coudron racer, mooi van lelijkheid;)
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Nijmegen
    Kit?
    Of scratch build vanaf tekening?
     
  3. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    Scratch build, in het begin met tekening, inmiddels maar vanuit de hand;).
    ik heb t rompje hier en daar wat extra latjes gegeven, eea was wel heel fragiel...
    Vleugeltjes zou ik ook nog wel iets stijver willen hebben, wellicht dat ik daar nog wat op verzin...
    ''Losse'' stuurvlakken leveren extra punten op toch?mmmm, ik ga weer ff bouwen;)
     
  4. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    ik ben deze aan het maken voor de peanuts-klasse, max 33 cm span of 23 cm lengte...Poe, dat is n lang rompje zo...ongeveer 36 cm....op 33cm span.
     
  5. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    Vooruitgang...;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Boekel
    Zal misschien als een speer vertrekken, maar zal de glijvlucht ook goed zijn gezien de vleugel/romp verhouding?
     
  7. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    gewicht zal van doorslaggevend belang zijn....met zulke korte vleugeltjes. voor de rest denk ik vooral voordeel te hebben van zo'n lange romp; het lijkt me makkelijker trimmen en je kan dr een aardig stukje rubber in kwijt;)
    ik heb het vleugelprofiel aangepast, idd met de bedoeling dat de vliegsnelheid niet al te hoog komt te liggen, niet zozeer dikker gemaakt, maar meer een ''hol''-profiel. ook de instelhoek ga ik iets vergroten naar +. het projectje schiet aardig op, vandaag of morgen kan de bespanning op de onderdelen;) uiteraard volgen de foto's;)
     
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.868
    Locatie:
    Heeze
    .
    Gave kist!!

    En ondanks de kleine en tapse vleugeltjes kan het wel hoor. Heb het model wel vaker gezien als rubber model.

    En deze doet het ook prima:

    [​IMG]

    Volgens deze website: "I got a couple rough test flights in Wednesday evening and a 1:10 minute official flight was recorded on Thursday for Scale."

    Groeten, Ramses
     
  9. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    Mooie foto zeg, ik ken de site waar je m vandaan hebt, geweldig mooie modellen daar;)
    ben ook wel overtuigd dat t zal vliegen, anders zou ik niet begonnen zijn met bouwen;)
     
  10. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    [​IMG]
    Laatste vorderingen, alleen nog een kielvlak en richtingsroer bouwen, dan eindelijk bespannen.:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.868
    Locatie:
    Heeze
    .... twee dagen na de start van de bouw :D

    Ziet er goed uit!

    Groeten, Ramses
     
  12. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    ....Geduld is een schone zaak.....ik zou het niet weten;)
    SECUNDENKLEBER RULES.:D
     
  13. micheldeman

    micheldeman

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Boekel
    Ik kan niet helemaal goed de constructie van de achtervleugel zien, maar die rolroeren zien er erg natuurgetrouw uit, ook de kruisverbindingen. Die hoogteroeren zijn ook fantastisch. Worden ze uiteindelijk vastgelijmd? Je zou er haast RC in willen gaan zetten. Kun je nog wat closeup foto's maken?
     
  14. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    Bij de peanut klasse krijg je extra puntjes voor ''losse'' stuurvlakken, allemaal vanuit het schaal-standpunt..Ik lijm deze niet vast, het plan is om met 2 stukjes staaldraad van 0,3 mm het ''scharnier'' te maken, zodat trimmen ook daadwerkelijk goed kan gebeuren met de originele stuurvlakken.
    Ik heb idd al s een kistje gebouwd met rc erin, n spitfire van ongeveer 40 cm span. het vloog, niet geweldig;)
     
  15. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat ziet er goed uit en in dit tempo ruim op tijd af voor de IIFI. Wat ge je doen voor de V-stelling? Vuistregel is dat bij een laagdekker de vleugeltips even hoog moeten komen als de schroefas.
    Bij de vleugelaanzet zou ik de romp nog wat verstevigen. Bij een zware landing vrees ik dat de spantjes naar binnen vouwen.

    Heb je al ideeen voor het maken van het neusbloklager? Vraag maar als je hulp nodig hebt.
     
  16. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    Kan iemand me helpen bij het maken van een neusbloklager?:D
     
  17. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Amersfoort
    Manne, ik wil niet zeuren maar de naam van de fabriek die deze kist heeft ontworpen is Caudron, met een A...
    En het was de inspiratie van George Aldrich toen hij als puber zijn Nobler ontwierp, maar dat is meer iets voor het lijnbesturingsforum.
     
  18. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    :oops:
    Beter de naam fout en de kist goed......:D
    RECTIFICATIE; CAUDRON C50. ja, ik maak 'm met een vast landingsgestel en nummer 13 erop;)
     
  19. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.191
    Locatie:
    Elst gld.
    [​IMG] [​IMG]
    het kan allemaal heel veel netter, maar ik ben tevreden zover met het resultaat, sterk genoeg en tot nu toe 5,7 gram...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Wat voor hulp heb je nodig? Je kan wat goede tips vinden op:
    - Bouw een vliegend schaalmodel

    Ik gebruik zelf vaak dun messing waar ik een gaatje van 0,5 - 1,0 mm in boor, afhankelijk van de gebruikte asdikte. Een plaatje aan de voorkant van het neusblok en een aan de achterkant. Na het boren knip ik het plaatje in het gewenste formaat en model. Handig is een ruitvorm, waarvan je de twee puntige uiteinden naar achteren vouwt zodat je een soort krammetje krijgt. Dit druk je dan zo vast in het balsa neusblok en lijm je dan vast. Het plaatje aan de achterkant van het neusblok moet je verplaatsbaar houden zodat je de domping en zijtrek kunt aanpassen. In plaats van messing of blik kun je ook dun triplex gebruiken. Dat impregneer ik dan met secondenlijm zodat het voldoende stevig is.

    Zorg dat de propelloras niet te veel speling heeft en smeer de lagerpunten met een beetje olie. Gebruik een kraaltje tussen het neusblok en de propeller om te zorgen voor een soepele loop.

    Kun je hier wat mee?

    Gr.
    Wout
     

Deel Deze Pagina