CB 100 trouble

Hi,

Een weekje geleden begon mijn CB100 raar te doen:confused: Als ik wil opstijgen gaat de heli hélemaal naar links liggen, in zoverre zelfs dat opstijgen onmogelijk is omdat de rotors de grond dreigen te raken. Met tegensturen gaat ie dan weer helemaal rechts.
ik heb de gyro al al bijgestelt, zowel méér als minder gevoelig maar zonder resultaat.
Ik vrees dat de ontvanger met gyro om zeep is of heeft iemand van jullie een andere verklaring:confused:

Alvast bedankt, Rudi

Een gyro bijstellen heeft geen nut als de afwijking niet in de staart zit.

Gyro regelt het draaien om de as van de heli, dus de staart links en rechts sturen.

Jouw probleemzal voortkomen uit een link die niet goed meer is (tussen de servo en de swash), een servo die kapot is of een trim die niet goed staat.

Kijk eens of alles werkt zoals hoort als hij op de grond staat (of de swash dan reageerd zoals hoort), desnoods door de servo licht tegen te houden.

Vloog ie van tevoren wel goed? Ergens tegen aan gevlogen? Anderszins iets mee gehad? Ik heb zelf al een maand of twee een CB100. Vliegt nog steeds als een dolle. De gyro is inderdaad alleen van invloed op de staart rotor.

Willem.

Hi Willem,

Voordien vloog ie wel goed tot ik een probleem kreeg met het toerental, op 60% of zoiets, nét voor hij van de grond zou gaan viel de motor uit. Hij kreeg geen stroom meer denk ik en het LEDje op de ontvanger knipperde.
Mijn eerste idee was lege batterij, maar hij had dit bij al mijn, volle, batterijen.

Na een paar dagen zoeken op internet, niks gevonden, nog eens geprobeert. Toen kon hij wél full power maar kantelde hij naar links en bij tegensturen naar rechts. Omdat hij bij de minste stickinput al plat ging dacht ik aan de gyro, niet dus:mad::mad:

Swashplate staat goed, linkjes zijn OK, servo's OK, wel zit er een klein beetje vibratie op de rotor head set maar dat had hij voordien ook al:confused:

Mijns inziens moet het elektronisch zijn maar veel bijstellen is daar niet aan te verrichten.
Ik heb nu een nieuwe 4in1 en rotor head set besteld hopelijk is het hiermee verholpen:worship: maar rest dus de vraag wat scheelt er nu precies?? Als de nieuwe 4in1 binnen is kan ik de oude eens uit elkaar halen en checken op slechte contacten op de printplaat, never say never;)

Rudi

Rudi

Back